Kulturkompasset | critics of culture events

Strålende CD med operaarier med Eli Kristin Hanssveen!


Eli Kristin Hanssveen – Ny CD SEMPRE LIBERA sammen med Operaorkestret dirigert av John Fiore.

OSLO: LAWO, som er berømt for sine mange flotte CD utgivelser med en lang rekke av de aller fremste norske kunstnere har en ny cd med den fremragende norske koleratursopranen Eli Kristin Hanssveen, som sommen med Operaorkestret dirigert av dets musiksjef John Fiore fremfører et krevende program med utsøkte operaarier fra det aller fremste av koleratursopran repertoaret til Verdi, Puccini, Massenet, Donizetti, Ravel, Mozart, Richard Strauss og Charpentier. Utgitt i Februar 2013.

Kritikk ved Henning Høholt

“Som kritiker og operaekspert har jeg gleden av å følge og skrive om de aller fremste internasjonale sangstjerner innen bl.a. dette komplisserte og meget krevende repertoare, med utgangspunkt i Kulturkompassets Paris redaksjon. Det er derfor med stor glede å kunne konstatere at denne CD med Eli Kristin Hanssveen og Operaorkestret dirigert av John Fiore med tittelen SEMPRE LIBERA er av aller fremste internasjonal klasse. BRAVO.”

CD´en SEMPRE LIBERA innledes med Verdis ytterst komplisserte “È strano – Ah, fors´è lui og Sempre Libera”. fra La Traviata, første akt. Brilliant utført, hvor en vakker solo cello spille tenoren Alfredos deler. Dette følges delikat opp av Dorettas arie fra La Rondine av Puccini, som innledes med den vakre klaver innledning. Deretter “Je suis encore tout étourdie” fra Manon Lescaut. Dette følges opp av tre av de berømte ariene fra La Fille du Régiment av Donizetti, før Hansveen fortsetter med den i Norge ganske ukjente Arrière! Je réchauffe les bons” fra Maurice Ravels L´Enfant et les Sortilèges, som nettopp har vært på programmet på Palais Garnier i Paris, og derfor er kjent for meg.

Etter Mozart arier, hhv fra Zaïde og Nattens Dronnings “Der Hölle Rache” nyter vi Operaorkestret alene i Intermezzo fra Manon Lescaut av Puccini, og denne utsøkte CD avsluttes med en arie fra Die schweigsame Frau. “Sento un certo non so che”. Samt to av høydepunktene fra Donizettis Lucia di Lammermoor: “Regnava nel silenzio” og “Quando rapito in estasi” .  Det hele sluttes av med en arie fra Gustave Charpentier´s opera Louise: “Depuis le jour”.

SEMPRE LIBERA, cover. www.LAWO.no

I tillegg til Eli Kristin Hanssveens utsøkte stemmekvalitet og Operaorkestrets delikate klang og vakre detaljer like jeg godt repertoar valget som er gjort til denne utgivelsen, i tillegg til mange høydepunkter fra det repertoarvalg  som er kjent av det norske publikum, beveger kunstnerinnen seg her over i det avanserte internasjonale repertoare med arier fra operaer, som er på det internasjonale repertoare  og med denne utsøkte kvaliteten, markerer hun seg internasjonalt. Jeg håper inderlig at de store internasjonale/utenlandske operahusene vil kjenne sin besøkelsestid. Eli Kristin Hanssveener klar for det store internasjonale markedet. Jeg håper hun har en god impressario.

Norina: Eli Kristin Hanssveen i Don Pasquale, siste akt. Foto Erik Berg

Eli Kristin Hanssveen debuterte ved Nasjonaloperaen i Oslo i 2002 og ble fast solist ved Den Norske Opera & Ballett fra høsten 2012. De seneste sesongene har hun hatt hovedroller i operaer som Rigoletto (Gilda), Die Zauberflöte (Königin der Nacht), Don Pasquale (Norina), Ariadne auf Naxos (Zerbinetta), Jorden rundt på 80 dager (Violetta/Månen), Die schweigsame Frau (Aminta), Die Fledermaus (Adele) og Peer Gynt (Solveig).

Fra vår kritikk her i www.kulturkompasset.com av Hanssveens Zerbinetta i Ariadne auf Naxos sakser vi:

“Høydepunktet i forestillingen er Eli Kristin Hanssveen som Zerbinetta. Denne rollen har en av de mest vanskelige, krevende og lange koleratur arier i operahistorien, og der skal virkelig en stor kapasitet til at dette blir vellykket, for ikke kun skal man synge, men man skal også agere, telle håpløse dansetakter og samtidig har perfekt flyt og koleratur på plass. ALT dette fungerte for Eli Kristin Hanssveen. Et resultat hun og operahuset har grunn til å være meget stolt over. Jeg er overbevist om at bak denne mesterprestasjon ligger der svært mye arbeide, til å få dette til å se helt ubesværet og lett ut”.

På denne CD´en SEMPRE LIBERA, som er Eli Kristins første soloinnspilling som operasanger, ønsker hun å formidle noe av den samme intensiteten og spontaniteten som publikum opplever under en forestilling. Vi blir på Cd´en presentert for en rekka sterke kvinneskikkelser gjennom et variert og kresent utvakg av arier fra noen av historiens mest spennende operaer.

Sopranen Eli Kristin Hanssveen har med rette blitt omtalt som “den nye operadivaen”, noe denne CD\ en medvirker til å understreke. Hennes spektakulære stemme har gitt grobunn for en stadig voksende karrier og hun er kjent for sin unike utstråling og skuespill.

Produsent er Jørn Pedersen. 

BRAVO.

Vennligst les også våre kritikker fra:

Ariadne: http://www.kulturkompasset.com/2010/04/zerbinatta-eli-kristin-hanssveen-higlights-ariadne-in-oslo/

Regimentets datter med Natalie Dessay fra Opera Bastille: http://www.kulturkompasset.com/2012/11/florez-and-dessay-in-the-daughter-of-the-regiment/

Don Pasquale in Oslo: http://www.kulturkompasset.com/2009/10/splendid-don-pasquale-in-oslo/

Jorden rundt på 80 dager in Oslo: http://www.kulturkompasset.com/2010/09/jorden-rundt-pa-80-dage-pa-tv/

og: http://www.kulturkompasset.com/2010/05/overdadig-sceneshow/

Tryllefløyten i Oslo: http://www.kulturkompasset.com/2011/08/tryllefl%C3%B8yten-vokal-ekstremsport-i-bj%C3%B8rvika/

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , ,