Kulturkompasset | critics of culture events

Spennende nye fortellinger fra Operaen


Nye fortellinger fra Operaen

Tre operae og ballett personligheter. Fra venstre Espen Langvik, fredagens Don Giovanni på operaen. Andreas Heise, ballettsolist og Osvald Alving i Gjengangere, og Nils Harald Sødal, Peer Gynt i kommende opera. Foto Henning Høholt

Av Henning Høholt

OSLO/NORGE: Carmen som nyskapt ballett og Lady Macbeth fra Mtsensk satt til et fiskevær i Nord-Norge, er noe av det som står på programmet sesongen 2014/15 – Vi vil finne nye måter å fortelle historiene på, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen og operasjef Per Boye Hansen.

På presentasjonen av 1914.1915 programmet viste Nasjonalballetten et plaskende utdrag fra A Swan Lake av Alexander Ekman, som skal ha premiere 26. april 2014. Ekman er tilbake i sesongen 14/15 med Maybe Two, med Nederlands Dans Theater 2. Og Tone Kummervold sang fra George Bizets Carmensom hun skal synge tittelrollen i neste sesong.

Ingrid Lorentzen, ballettsjef og Per Boye Hansen, operasjef. presenterte med stolthet og glede det flotte 2014-15 årsprogram. Foto Henning Høholt

Nasjonaloperaens første premiere blir Dmitrij Sjostakovitsj‘ Lady Macbeth fra Mtsensk, som regissør Ole Anders Tandberg har plassert i et kaldt og unådig fiskevær i Nord-Norge. Dette er en samproduksjon med Deutsche Oper Berlin, der den får sin premiere i januar 2015. Musikksjef John Helmer Fiore dirigerer selv den krevende musikken.

John Helmer Fiore, Operaens fremragende musikksjef dirigerer blant annet selv urpremieren på Peer Gynt og Sjostakovitsj krevende Lady Macbeth of Minsk. Foto Henning Høholt

Nasjonalballetten åpner sesongen med Mesteraften med Jiří Kylián, der tre av koreografens mesterverk danses. Kompaniet regnes i dag som en sentral fanebærer av Kyliáns uttrykk, og til høsten skal de til Paris og Théâtre des Champs Elysées med samme program.

 

 

Sigrid Strøm Reibo, Heddaprisvinner har regi på operaen Peer Gynt, Musikk: Jüri Reinvere, urpremiere 29. November. Tenoren Nils Harald Sødal skal være Peer Gynt. Foto Henning Høholt

Henrik Ibsen med både Opera og Ballett

I jubileumsåret for Norges Grundlov 2014 presenterer både Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten nye verk basert på tekster av Henrik Ibsen. Regissør Marit Moum Aune og koreograf Cina Espejord lover en “indre thriller” når de i Ghosts – Ibsens Gengangere tolker Ibsens klassiker som ballett, hvor Andreas Heise skal spille både Osvald Alving og Osvalds far.  Kritikerpris mottaker Camilla Spidsøe spiller Fru Alving. Med ny musikk av Nils Petter Molvær får den urpremiere 19. september, Molvær vil selv medvirke med sin trompet på scenen.

PEER GYNT som opera med musikk av Jüri Reinvere

Nasjonaloperaen presenterer en helt ny versjon av et verk som nasjonalt og internasjonalt har betydd mye for forståelsen av “det norske”: Den finsk-estiske komponisten Jüri Reinvere står bak musikk og libretto i Peer Gynt som opera, med premiere 29. november. Nils Harald Sødal er Peer Gynt.  Til denne tar han dels utgangspunkt i Henrik Ibsens verse drama/komedie, og skriver også selv ny tekst. Regissør er Heddapris-vinner Sigrid Strøm Reibo.

– Musikken er ikke helt ferdig enda, så vi får krysse fingre for at den kommer frem, så operaens musikalske team og ikke minst sangerne og dirigenten får tid nok til å arbeide med den. Men regissør  Sigrid Strøm Reibo forteller at fra hennes side har de allerede levert konseptet og scene modell. Musikksjef John Helmer Fiore har selv påtatt seg det krevende oppdrag å innstudere den nye operaen og dirigere uroppføringen av Peer Gynt som opera. – Dette kan bli et utrolig spennende prosjekt, for med Peer Gynt kan operaen kanskje få en eksportvare. Kanskje en ny Nasjonalopera? Hvem vet?

Espen Langvik, viderefører den stolte norske baryton tradisjonen, fredag kveld synger han tittelrollen i Taddeus Staussbergers Don Giovanni på Den Norske Opera. Foto Henning Høholt

Operasjef Per Boye Hansen uttaler: Vi ønsker at Opera og Ballett skal bli mer tilgjengelig for flere, og å få flere i tale. I kommende seong skal vi vise oss frem i hele vår bredde på mange måter. Vi er blitt mer internasjonalt etterspurgt. Vi får nå henvendelser om å ha første premieren på samproduksjoner. Vår Alcina co produksjon skal nå til København med den etterspurte regissøren Ole Anders Tandberg. Han begynner snart å bli like etterspurgt som Stefan Herheim internasjonalt. Sangerne er etterspurgt, for eksempel synger Ketil Hugås i København i bl.a. Le Grand Macabre, og Marita Sølberg skal synge Mimi i La Boheme på Wiener Staatsoperaen. 

Andreas Heise, Osvald i Gengangere av Henrik Ibsen, som Marit Moum Aune har regi på, og Cina Espejord koreografi (ikke tilstede). Foto Henning Høholt

 CARMEN  både  som opera og ballett

Vårsesongen 2015 varsles det Carmen-feber i Bjørvika. Den innledes 23. januar med en av operasjef Per Boye Hansens egne favoritt regissører, Calixto Bieitos versjon av Bizets opera, som har hatt suksess blant annet i Barcelona, Basel, London og Torino. Rollen som den frihetselskende forføreren deles mellom serbiske Katarina Bradic og ensemblets egen mezzosopran Tone Kummervold.

Liam Scarlett, (til venstre) berømt britisk koreograf, som sist koreograferte Ildfuglen i Oslo, skal koreografere Carmen, kanskje med Paulo Arrais (til høyre) som Don José? (Arkiv foto fra Fokine premierefesten) Foto: Henning Høholt

Liam Scarlett, den ettertraktede britiske koreografen, som i fjor bl.a. laget Ildfuglen i programmet I Fokines verden, skaper imens  en helt ny versjon av Carmen for Nasjonalballetten. 19. mars står urpremieren på Hovedscenen, med to av Nasjonalballettens ledende dansere, Melissa Hough og Yolanda Correa, i tittelrollen.

SIGNATURPRODUKSJONER

Den kommende operasesongen inneholder også signaturproduksjoner som Lohengrin i islandske Thorleifur Örn Arnarssons regi, hvor hele rollebesetningen besettes av operaens egne solister, og La Traviata presentert av Tatjana Gürbaca. Sistnevnte ble kåret til “årets regissør” av tidsskriftet Opernwelt i 2013.  To enaktere som aldri har vært fremført i Norge tidligere: Paul Hindemiths Sancta Susanna og Alexander Zemlinskys En florentinsk tragedie, fremføres konsertant på Hovedscenen.

Sesongen byr på gjensyn med Stephen Langridges Madama Butterfly, Calixto Bieitos Hoffmanns eventyr,Thaddeus Strassbergers Don Giovanni, og François de Carpentries’ Barberen i Sevillasom nå flyttes fra Scene 2 til Hovedscenen.

OPERA på SCENE 2

Alexander Ekmann, koreograf, under prøve til A Swan Lake omgitt av dansere fra Nasjonalballetten. Svanesjøen er vår mest kjente ballett. Men hvorfor har den blitt så berømt? Hvorfor blir vi så fascinert av å se mennesker agere fugler på scenen, og hvorfor akkurat svaner? Det er noen av spørsmålene koreograf Alexander Ekman har stilt seg i forestillingen A Swan Lake. Premiere 26 april, ti forestillinger frem til 24 mai. Den etterfølges av den “ekte” Svanesjøen 28. mai- 21. Juni. Foto Henning Høholt

 Scene 2 blir det blant annet urpremiere på kammeroperaen Buenos Aires av den danske komponisten Simon Steen-Andersen og på Snøkvit – en barneopera med Barnekoret. På Prøvesalen uroppføres Simon av Gerhard Stäbler.

Moderne ballett estetikere

Flere moderne estetikere preger Nasjonalballettens sesong. Dream Play får Lamentate av huskoreograf Jo Strømgren sin urpremiere. Kvelden byr dessuten på moderne verk av spanske Nacho Duato, svenske Johan Inger og norgesfavorittene León & Lightfoot. Det blir mer Kylián på Scene 2, i slow-motion-balletten Last Touch First, som med dette vises i Norge for første gang.

Camilla Spidsøe (kritikerprisvinner) under prøve til A Swan Lake. Koreografi Alexander Ekmann. Foto Henning Høholt

I løpet av sesongen blir det gjensyn med klassikerne Romeo og Julie, i Michael Corders koreografi og Askepott, foruten publikums julefavoritt, Dinna Bjørns Nøtteknekkerenhvortil Marit Moum Aune ga ekstra person instruksjon (inspirert av Fanny og Alexander) da Nøtteknekkeren skulle spilles inn for tv. 12 gange 3.-22. Desember.

I mai 2015 feirer Ballettskolen også sitt 50-årsjubileum på Hovedscenen. Knut Breder er rektor på Den Norske Operas Ballettskole.

GJEVE GJESTER

Det kommer gjeve gjester til Operaen: De unge danserne i Nederlands Dans Theater 2 er tilbake, Carte Blanche vier en helaften til Edvard Munch, Tanztheater Wuppertal Pina Bausch kommer med Masurca Fogo, og den prisvinnende koreografen Sidi Larbi Cherkaoui viser m¡longa – et nytt blikk på tango. Huskoreografene Alan Lucien Øyen og Jo Strømgren har med seg sine egne kompanier og flere produksjoner til Scene 2.

TURNEER

Jiri Kylian, arkiv foto Henning Høholt

Nasjonaloperaen og Nasjonalballetten skal på turné. Etter Kylian premiere den 22. September i Theatre des Champs Elysées i Paris er balletten invitert til Baden Baden og Granada, og i samarbeid med Riksteatret reiser de til 16 norske byer med Cina Espejords dokudans Over hodet under huden. Nasjonaloperaen bringer en opera av Donizetti ut på veien, også det i samarbeid med Riksteatret, og dessuten Händels komiske opera-avbrekk Pimpinone.

Per Boye Hansen fortsetter: Det aller viktigste i Operahuset er kor og orkester, det må røktes og pleies i huset.

OPERAORKESTRETS egne konserter

John Helmer Fiore, operaen fremragende musikksjef fortsetter sin tradisjon med Operaorkestret med symfoniske konserter på hovedscenen, og  har den kommende sesongen invitert to unge tyske dirigenter Hartmut Haenchen og Karl-Heinz Steffens til å dirigere hver sin konsert på Hovedscenen, mens Fiore selv leder en konsert med musikk av Johannes Brahms, Cèsar Franck og Richard Strauss.

Den Norske Operas Orkester med musikksjef John Helmer Fiore på dirigent podiet. Foto: Erik Berg

Operaorkestret blir å høre i hele 17 opera- og ballettproduksjoner, men inntar også scenene alene.  Operaorkestret blir dessuten også denne sesongen å oppleve i mer intimt format og i kammermusikalsk sammenheng i lørdagsserien på Scene 2. Dette er viktig for inspirasjonen både for musikerne, samt også for publikum, som på denne måten får muligheten for å bli enda bedre kjent med de enkelte musikere i et mer intimt format. Fiore har lagt en kjempejobb i å bygge opp Operaorkestrets kvaliteter i de enkelte grupper, og Operaorkestret oppfatter jeg nå har passert Oslo Filharmoniske Orkester i kvalitet-

 Den Norske Operas Orkester fremtrer nå som landets fremste orkester også i sine symfoniske konserter. Merk vennligst at Operaorkestret har et meget sjeldent fortrinn: Det kan spille utrolig vakkert pianissimo. Dette er virkelig en kunst. 

John Helmer Fiore presenterer musikkprogrammet. Foto Henning Høholt

Operahuset skal være stolt over at de har klart å få en kapasitet som John Helmer Fiore som musikksjef. – Og som sagt før. Han bør huset ta godt vare på.

– Husk på den gangen tidlig i sin karriere hvor Antonio Pappano var en periode hos oss i Oslo. Ham skulle man også ha tatt godt vare på. Han er nå, som kjent, musikksjef på Covent Garden.

En rekke orkestre gjester Operaen. Oslo Camerata og Barokksolistene er blant dem som kommer tilbake, mens Stavanger Symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester inviterer for første gang til konsert på Hovedscenen.

Også denne sesongen inviteres publikum til en rekke ulike opplevelser i Sommer på Operaen og Åpen dag, og det gjøres plass til uttrykk utenfor kjernerepertoaret blant annet med åpningen av Oslo Jazzfestival på Hovedscenen og brasiliansk karneval i Sambadrome på Scene 2.

Kampen Janitsjarorkesters 85 års jubileum

Og det synes allerede i programmet at Operaens kommende nye administrerende direktør, Nils Are Karstad Lysø, har markert seg, siden vi får en fest aften med en av feiringene av Kampen Janitsjarorkesters 85 års jubileum. Han spiller som kjent og er i styret for Kampengutta.

FLOTT PROGRAMBOK

Operaen kan være stolt av sin delikate og vellkomponerte bok med sesong programmet 2014/15. Delikat lay out, publikumsvennlig med innbydende fotos på høyre sidene og tekst til venstre. Publikum liker å “lese” bilder. Redaktør for denne er Cathrine Pia Lund, Design: Ingun Redalen White/Live Birgitte Molvær. Fotos ved Erik Berg, (der ikke annet er oppgitt).

Operaen med fullmåne, foto Henning Høholt

Onsdag ble den nye sesongen lansert i Operaen.

– Dette nye sesongprogrammet – det sjuende i vårt nye operahus – viser Den Norske Opera & Ballett som mer livskraftig enn noen sinne.

Det eneste vi nå mangler er å få belyst Kirsten Flagstad statuen foran operaen, slik at den ikke står som en mørk skygge på plassen som bærer hennes navn,  på de mørke kveldene.

Da er vi, med den nye kunstneriske ledelsen, Per Boye Hansen, Ingrid Lorentzen og John Helmer Fiore,  og dets profesjonelle programvalg, på vei til å få et riktig internasjonalt opera og balletthus ut av det. Slik at det nå ikke lenger ligger og plasker i vannkanten som et landsens grendehus. Nå fremstår det som en flott Svane.

Henning Høholt, redaktør, Kulturkompasset.

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , ,