Kulturkompasset | critics of culture events

Rosenkavaleren tilbage i Operaen i København


Rosenkavaleren tilbage i Operaen

Det Kongelige Teater, København forteller:

 

KØBENHAVN/DANMARK: Operasæsonen åbner med et brag, når Richard Strauss’ elskede og elegante Rosenkavaleren får repremiere i schweiziske Marco Arturo Marellis betagende, Reumertbelønnede iscenesættelse fra 2008. En iscenesættelse, som blandt andet huskes for sin særlige scenografi, der involverer nogle gigantiske spejle, som kan illumineres og reflektere scenegulvet og alt, hvad der foregår der
.

Komedie møder satire, romantik og melankoli i den bittersøde fortælling om livets gang – og der bydes undervejs på noget af det smukkeste musik, der nogensinde er skrevet for kvindestemmer.

Rollen som Feltmarskalinden varetages af Ann Petersen, som alternerer med Ann Margrethe Dahl
. Oktavian spilles af Elisabeth Jansson, og som Sophie kan man opleve en af morgendagens stjerner, nemlig den unge Anke Briegel, der er nyt medlem af solistensemblet på Det Kongelige Teater.
Den østrigske basbaryton Wolfgang Bankl lægger krop og stemme til Baron Ochs.

Operaen, Store Scene

Operaen København, foto Steen Larsen

Spilleperiode: 12. september 2014 – 24
. januar 2015

Dirigent: Michael Boder
Iscenesættelse og scenografi: Marco Arturo Marelli ved Anne Fugl
Kostumedesign: Dagmar Niefind-Marelli

Medvirkende:
Feltmarskalinden: Ann Petersen/Anne Margrethe Dahl
Baron Ochs: Wolfgang Bankl
Oktavian: Elisabeth Jansson
Hr
. von Faninal: Morten Frank Larsen
Sophie: Anke Briegel
Marianne Leitmetzerin: Cornelia Beskow
Valzacchi: Bengt-Ola Morgny
Annina: Hanne Fischer / Johanne Bock
En politikommisær: Morten Lassenius Kramp
En sanger: Peter Lodahl / Gert Henning-Jensen
En modehandlerinde: Elisabeth Halling
m.fl.

Det Kongelige Kapel
Det Kongelige Operakor
Det Danske Drengekor

 

Pressen skrev i 2008 bl.a.:

”Men selv om forestillingen generelt er ualmindelig velsunget, og alene Ann Petersen i første akt bør gøre den til et tilløbsstykke, er det dog nok så meget i orkestergraven, der bliver triumferet. Med Det kongelige Kapel på toppen af sin ydeevne får Michael Schønwandt foldet Strauss’ partitur overlegent ud i al dets flertydige luksus og følelsesmættede underfundighed.” 5 stjerner i Jyllands-Posten

”Michael Schønwandt dirigerer denne opulente opera med fornøjet verve og munter barskhed
. Det Kongelige Kapel kickboxer pragtfuldt med publikum i parkettet og destillerer liflighed op til publikum i de øvre regioner.
” Weekendavisen

”Højdepunkterne i denne opsætning var marskalindens solo om tiden og den afsluttende terzet med Octavian, Sophie og marskalinden, der her på Dokøen blev fremført, så man fik gåsehud af al den skønhed.” Information

”Ann Petersen lægger alen til sin formåen som feltmarskalinden med udsøgt brug af de meningsfulde svage nuancer og en diskret scenisk autoritet.” Kr. Dagblad

 

Tagged as: , , , , , , ,