Kulturkompasset | critics of culture events

Romeo og Julie once again in Oslo


Romeo and Julie with the Norwegian National Ballet, by Michael Corder.

By Tomas Bagackas.

De to første Romeo´er som skal i ilden er Osiel Gouneo, som åpner Romeo og Julie perioden denne sesongen på premieren 8..11 med Eugenie Skilnand som sin Julie

contraindicated in patients with sickle cell anemia andprosthesis. This option is highly invasive and irreversible How long does sildenafil last?.

. Yoel Carreno returnerer to dager før den 12.11 fra Havana på Cuba hvor han med sin Julie, Yolanda Correa har gjestet på en stor ballettfestival, deres første ballett besøk på Cuba etter de reiste til Oslo, Norge og Nasjonalballetten for 5 år siden. foto Henning Høholt, 2014.

OSLO/NORWAY: 22 years ago, Michael Corder´s and Sergei Prokofiev´s Romeo and Julie with the Norwegian National Ballet was choreographed and premiered for the first tim in Oslo, It has been running like a success, every time it is back, and once again it is now time for 12 new performances in Oslo. This time with 5 different star casts in the leading roles.

Our editor, Henning Høholt, do remember some 22 years ago, in the former days, when it was premiered first time, as far as I remember Oslo had only one cast as Romeo and Julie, and then one single Julie, so Michael Corder had to get over from London a male star so there was two casts. Times has changed, The Norwegian National Ballet is now at the top in their quality, and it is the high light of the Opera house right now. As they are managing to fill up house after house, evening after evening, and still, OK the company has enlarged, but it is not yet as big as in fact it might be needed. Hopefully its success will also make that it is been enlarged with even more dancers.

We are pleased to notice that Corder is famously a man who never runs out of steps, and it’s a pleasure to see the ease with which his ­choreography powers through this ballet’s many moods.

Stjernenes ballett 

Romeo og Julie får danserne vist seg på sitt beste – i sterke roller fra Shakespeares udødelige drama. Med Osiel Gouneo og Eugenie Skilnand i tittelrollene blir det en stjernespekket  sesongpremiere 8. november. 

På den første kvelden skal vi også glede oss over:

Også balletten Romeo og Julie handler om det forelskede paret som selv stjernene motarbeider – og Nasjonalballettens versjon er signert britiske Michael Corder. Han mener Romeo og Julieikke bare er en av verdens vakreste kjærlighetshistorier, men også et slags mafiadrama om to familier som hater hverandre.

Osiel Gouneo og Eugenie Skilnand som Romeo og Julie, koreografi Michael Corder. Musikk Sergei Prokofiev. Foto Erik Berg. Premiere 8.November 2014.

Hele fem par alternerer i de krevende tittelrollene, og først ut er Nasjonalballettens prisvinnende solister Eugenie Skilnand og Osiel Gouneo
. Skilnand er en av Nasjonalballettens mest markante kvinnelige solister, og har utmerket seg i de store rollene både innenfor det klassiske og moderne repertoaret. Cubanske Gouneo omtales som en av verdens mest lovende unge dansere, og mange vil gjenkjenne ham fra A-magasinets portrett i fjor høst. Med rollen som Romeo er solisten endelig tilbake på scenen etter et skadeavbrekk.

De andre parene er Yolanda Correa – som nylig mottok Tom Wilhelmsens opera- og ballettpris – og Yoel CarreñoMaiko Nishino og Lucas LimaLeyna Magbutay ogAndreas Heise, og Natasha Jones og Gakuro Matsui.

Siden premieren i 1992 har Romeo og Julie vært en publikumssuksess, og i 1999 tok Nasjonalballetten den også med seg på turné til London. Da kompaniet satte opp Romeo og Julie i Bjørvika våren 2011, endte det i to kritikerprisnominasjoner og en kritikerpris.

Unikt for Nasjonalballetten

Michael Corder har vendt tilbake til Norge hver gang Romeo og Julie er tilbake på spilleplanen, og han har et spesielt forhold til dette verket som er unikt for Nasjonalballetten og som skapt relativt tidlig i hans karriere som koreograf. Som danser hadde han opplevd mange triumfer gjennom årene over hele verden, og det var daværende ballettsjef, Dinna Bjørn som hentet Corder hit som gjestesolist – først i Sylfiden, så i Anna Karenina. Sammen med Nadine Baylis – scenografen til Nasjonalballettens tidligere flaggskip Stormen – skapte han sin praktfulle Romeo og Julie.  Lysdesignet er av Tim Hunter.

Ved Djaghilev-festivalen i Nasjonalballetten i 1991, ble hans to tidligere koreografier for the Royal Ballet, Rhyme nor Reason og Partygame, begge store suksesser, danset i Operaen på Youngstorget. I prøvetiden marsjerte han med i kunstnertoget av musikere, sangere, dansere, alt personale ved DNO, som gikk fra Youngstorget til Vestbanen, med Ingrid Bjoner og operasjef Bjørn Simensen i spissen, og med bannere, Wagnerske “hojotoho” og andre dannede rop om bygging av ny opera NÅ! For Michael Corder er det derfor helt spesielt å gå inn i Bjørvika-operaen, et hus han beskriver som fantastisk og et herlig sted å arbeide.

The Snow Queen i Vilnius, Koreografi Michale Corder, Olga Konsenko i tittelrollen. Foto Martynas Aleksa.

Michael Corder har nettopp hatt repremiere (22. october) på hans H.C.Andersen ballet Snedronningen – The Snow Queen, med Litauens Nasjonalballet, Vilnius, også til music av Sergei Prokofiev.

En eventyr forestilling som opprinnelig hadde premiere i Mai 2014, som tidligere har vært vist på English National Opera, og nå skal ha premiere i Praha og på Wiener Staatsoperaen.

Les gjerne vår kritikk og se bilder fra denne på: http://www.kulturkompasset.com/2014/10/27/beautiful-snow-queen-repremiere-in-vilnius/

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , ,