Kulturkompasset | critics of culture events

Osiel Gouneo som Nøtteknekkerprinsen – Oslo. 4.12.2014


Osiel Gouneo og Grete Sofie Borud Nybakken i Nøtteknekkeren 

Osiel Gouneo som Nøtteknekkerprinsen og Grete Sofie Borud Nybakken som Sukkerfeen i Dinna Bjørns suksess produksjon av Nøtteknekkeren med Nasjonalballetten. Arkiv foto fra 2013: Erik Berg

av Henning Høholt.

Fotos Erik Berg. 

Applaus fotos: Tomas Bagackas.

OSLO/NORGE: Spennende nye dansere i hovedrollene i Nøtteknekkeren i Oslo. Ikke bare spiller man 19 forestillinger i December, i noen helger til og med to forestillinger på lørdag og søndag. Hver kveld er 1347 forventningsfulle tilskuere på plass og gleder seg over Dinna Bjørns deilige juleeventyr, hvor faktisk den eneste der mangler er Julemannen selv, men der er søte smånisser, og Drosselmeyer opptrer på en måte i Julemannens rolle, så alt er perfekt.

Videre har man en lang rekke rolleskift i nesten alle rollene på rollelisten, slik at et stort antall av Nasjonalballettens mange dyktige, nasjonale og internasjonale dansere får muligheten for å briljere og glede publikum.

De mange som kun ser forestillingen den ene kvelden, tenker kanskje ikke på at for hver gang der er en ny person, eller et personskift i en av rollene, da endrer forestillingen seg lidt, fordi hver enkelt har hver sin personlighet og karakter. I dette ligger der en utfordring for hele produksjonens samkjørighet, og hvis man følger med på dette og de enkelte danseres personligheter og karrière utvikling, da er dette et helt eget, og meget interessant studie i seg selv. Når man, som kritiker, tar seg tid til å følge dansenes profesjonelle utvikling, da blir man ekstra beriket. Noe som man i neste instans forsøker å formidle for leserne våre.

Dette er en viktig grunn til at vi i Kulturkompasset kontinuerlig følger opp, i den utstrekning vår tid strekker til, med flere omtaler av en ballett forestilling hver sesong. Slik at også andre enn akkurat de som danser den første kvelden blir sett med profesjonelle, erfarne, kritiker øyne og blir omtalt og vurdert av en kritiker som, for det første kjenner Nøtteknekkeren meget godt fra svært mange forskjellige forestillinger i inn og utland, og som med glede har fulgt denne produksjonens utvikling gjennom 20 år.

Nøtteknekkeren 4.12. 2014 Applaus, I sentrum Grete Sofie Borud Nybakken, Osiel Gouneo og lille Clara – Maria C. Astrup Strand. Kostymer Nadine Baylis, Scenografi Minna Wallenius. foto: Tomas Bagackas

I denne besetning ble Lille Clara og hennes bror Fritz godt danset av Maria C. Astrup Strand og Amund Viksmo. Deres foreldre, herr og fru  Stahlbaum – Ole Willy Falkhaugen og Celine Kraal. Drosselmeyer ble tolket av en helt uigjenkjennelig Scott Casban. En meget ung, høy og flott, danser, Per Andreas Hovdal, får lov å prøve seg i den krevende karakterrolle som Butleren, og i drømmen, slik tradisjonen er, som Madame Bonbonniere, noe han lykkes meget godt med, med gode detaljer.

Per Andreas Hovdal lykkes godt og karakterfullt som Butleren og som Madame Bonbonniere. Foto DNO&B.

Som dukkerne Pierrot, Columbine og Harlekin gleder vi oss over et ungt team, Martin Dauchez, Kathryn Thomas og Douwe Dekkers, og duoen med det norske brudeparret i nasjonaldrakter danses av Kajsa Bodebeck og Mark Wax.

Når Drømmen begynner  opplever vi Andrea M. Østvik Johnson som en Musesersjant, og Niklas Mattsson og Caroline Rocca som Musekongen og Musedronningen. Samantha Lynch formidler sikkert Snedronningens rolle. Samtidg som vi gleder oss over å høre medlemmer av Den Norske Operas Barnekor som i orkestergraven synger med på den siste delen av Sneballetten før pausen-

Et av høydepunktene er når Lille Clara “magisk” blir skiftet ut med Store Clara, som i denne besetningen tolkes strålende av Chihiro Nomura. For der får Clara en rekke meget gode danseinnslag med Drosselmeyer og når Nøtteknekkerprinsen entrer scenen godt maskert. Idag tolket av en av Nasjonalballettens aller fremste mannlige solister, den flotte Osiel Gouneo.

Osiel Gouneo, en av Nasjonalballettens aller fremste mannlige solister.. Som med sin sceniske utstråling og vell gjennomførte dans får det til å gispe i publikum. Han er idag en av de flotteste mannlige dansere man nasjonalt og internasjonalt kan oppleve på scenen. Det er fullt forståelig at han i 2013 ble utnevnt til beste nykommer på den internasjonale dansescenen under den årlige Positano Awards. Foto: DNO&B.

Som med sin sceniske utstråling og vell gjennomførte dans får det til å gispe i publikum. Gouneo er idag en av de flotteste mannlige dansere man nasjonalt og internasjonalt kan oppleve på scenen. Det er fullt forståelig at han i 2013 ble utnevnt til beste nykommer på den internasjonale dansescenen under den årlige Positano Awards.  Håper han blir lenge i Nasjonalballettens midte i Oslo.

Etter pausen har Lille Claras Drøm flyttet oss til Sukkerland, hvor Claras Sukkerfé dukke, som hun fikk av Bestemor og Bestefar under juleselskapet, og som hun drømte at musene bortførte fra henne nå holdes fengslet. Hun får hjelp av Nøtteknekkerprinsen til å befri Sukkerfeen fra Musene, og dermed er vi fremme ved det store divertisement, hvor vi gensér alle de skikkelser og detaljer som er antydet under Juleselskapet med julepresenter, dukker, musikkinstrumenter.

Med den berømte Blomstervalsen osv. – Hvor kostume designeren Nadine Baylis. på premieren 3. desember 1993 til denne kritikeren fortalte, at hun hadde altid håpet å en gang å kunne få lage kostymer til Nøtteknekkeren, og når hun nå, kanskje som den eneste gang fikk sjansen, ville hun at kostymerne til Blomstervalsen skulle være inspirert av riktige blomster med blomsterranker, blomsterfarger og andre detaljer som henspeilet på blomster. Dette er lyktes.

Grete Sofie Borud Nybakken som Sukkerfeen i et flott sprang, Arkiv foto fra 2013, Erik Berg

I andre akten opplever vi Sukkerfeen – som vakkert danses av Grete Sofie Borud Nybakken. 

Godt støttet av sine to kavalerer Niklas Mattsson og Dirk Weyershausen, og med Nøtteknekkeren – Osiel Gouneo som er hennes gode partner i den store berømte pas de deux.

De samdanser flott, men som par, er de ikke helt perfekte, på den måten at hun er så høy, så hun trenger en enda høyere partner, for eksempel Dirk Weyershausen, Ole Willy Falkhaugen, eller på sikt Per Andreas Hovdal.

Videre så ønsker jeg meg en Sukkerfé som er enda tydeligere og klarere i sin sceniske utstråling, det virker som om Nybakken fortsatt er så fokusert på det at det tekniske skal være perfekt, og det er også meget bra, men så mangler der lidt scenisk nærvær.  Nybakken blir lidt usynlig i denne sammenheng, men dette kan bli bedre etterhvert.

I divertissementet, der som kjent inneholder noen av Peter Tsjaikovskijs berømte ballett musikkstykker, velspilt av Den Norske Operas Orkester dirigert av Terje Boye Hansen. Kanskje lyd teknikken bør lytte, for harpene er i en pasasje både 3. og 4.12. for sterke.

Nøtteknekkeren 4.12. Fra venstre bl.a. Lisa Nielsen, Terje Boye Hansen, Grete Sofie Borud Nybakken, Niklas Matson, Osiel Gouneo, Natasha Jones, Dirk weyershausen, Per Andreas Hovdal (delvis skjult), Scott Casban, Medlemmer av Nasjonalballetten. Applause fotos Tomas Bagackas

I Spansk dans ser vi Eugenie Skilnand, Mihau Maki, Lucas Lima og Garrett Smith. En flott gruppe i sjokolade fargete kostymer. Hvis publikum mister den lille detaljen, så rett før Spansk dans byr Drosselmeyer Clara på et stykke sjokolade fra en kjempe sjokolade eske. Dette er linken til Spansk dans sjokolade fargede kostymer. I Arabisk dans er Claras mamma i første akt – Celine Kraal vakker solist, godt assistert av to flotte vell formede gentlemenn Martin Dauchez og Roberth Riefling. Kinesisk dans dnses av en sprek trio: Emma Lloyd, Kathryn Thomas og Douwe Dekkers.

Russisk dans var der ekstra fart og ekstra flotte sprang i på denne kvelden, for første gang opplevde jeg Riccardo Ambrogio og Alberto Ballester på scenen sammen med en av våre erfarne flotte solister Aarne Kristian Ruutu. Meget bra. Temperaturen i salen steg.

Rørfløytefeen, vakre Lisa Nielsen, sammen med 8 flotte unge dansestudenter fra Den Norske Operas Ballettskole.

Midtpunktet i den berømte Blomstervalsen var Blomsterfeen Natasha Jones. Som tidligere nevnt var en meget veldansende  Per Andreas HovdalMadame Bonbonniere, sammen med seks små grasiøse danseelever også fra Den Norske Operas Ballettskole.

Enda en stor suksess for Nasjonalballetten og Dinna Bjørn.

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,