Kulturkompasset | critics of culture events

Operaen i Oslo på 37 plass blant operahus i hele verden.


Operaen i Oslo er Operahus nr
. 37 på verdensbasis med bare 115 forestillinger, inkluderende operaforestillingene på Scene 2. 

Opera åpning, festfyrverkeri 12.4.2008. Foto: Tomas Bagackas.

OSLO/NORGE:  Dette er ifølge Operabase.com som  samler information om opera fra hele verden.
Operabase har registrert 330.000 forestillinger siden 1996,
Denne sesong med oversikter fra  700 + opera selskaper/operahus  over 24 500 forestillinger.
av Henning Høholt

Det mest aktive opera land er Tyskland (7230 forestillinger)
Byer med mest opera er Wien (578 forestillinger)

Med beklagelse må vi konstatere at ingen av de skandinaviske hovedstedene er plassert høyt oppe på statistikken.

Oslo er nr. 37 på verdensbasis med bare 115 forestillinger, og inkluderende operaene på Scene 2

Den henger langt etter Stockholm som er nr 14 med 214 forestillinger og København nr 25, med 135 forestillinger, men Oslo har lykkes å passere  Helsinki, nr. 41 med 106 forestillinger, Helsinki var i fjor godt foran Oslo.

Operaen er naturlig nok glad for fremgangen, og kunne 14.2.2014 annonsere:

Et godt år for opera og ballett

Ingrid Lorentzen og Per Boye Hansen, Operaens og Ballettens dyktige unge lederduo, har hatt en vellykket første periode Foto Henning Høholt

Av Maria Børja, Den Norske Opera & Ballett A/S

Publikum fortsatte å strømme til Operaen i 2013, der sterke produksjoner satte sitt preg på året.

2013 var året da publikum ble invitert inn til ballettsjef Ingrid Lorentzens og operasjef Per Boye Hansens første sesongprogram.

– Våre nye kunstneriske sjefer har fått en formidabel start. De har satset stort og markert seg med ny kunstnerisk profil og sterke opera- og ballettproduksjoner. Publikum har også i år kjent sin besøkelsestid, og mye tyder på at nye publikumsgrupper har funnet veien hit, uttaler operaens administrerende direktør
.

Særlig ballettforestillingen I Fokines verden og operaen Le grand macabre satte sitt preg på høsten. Førstnevnte, bestående av fem nye verk, ble av Financial Times trukket frem som “a demonstration of notable creativity”, mens den danske avisen Information oppfordret til å “Se mod Oslo”. Norgespremieren av Ligetis Le grand macabre ble raskt en snakkis. Publikum kvitret, diskutere, sendte inn leserinnlegg – og fylte salene
. “Suverent om dødsangst”, skrev Aftenposten, mens Dagsavisen mente forestillingen “flyttet fjell”.

Scene 2 hadde tre nye operaer sin urpremiere: Khairos komponert av Knut VaageAd undas – Solaris korrigert med musikk av Øyvind Mæland og Judasevangeliet av Glenn Erik Haugland og Tore Vagn Lid. Til samme scene koreograferte Cina Espejord dokuballetten Over hodet under huden, som høsten 2014 skal på turné med Riksteatret.

Kompaniene la også ut på turné i 2013. Sammen med Stavanger symfoniorkester og Nordnorsk opera- og symfoniorkester lagde Nasjonaloperaen en ny La traviata som ble satt opp i Stavanger, Bodø og Tromsø. Med forestillingen Svanenes aften dro Nasjonalballetten på turné til fem byer i Norge, og for første gang på 14 år reiste de på utenlandsturné. Med 20 dansere, og verk av Jo Strømgren og Jiří Kylián, gjestet de Mikhailovsky-teatret i St. Petersburg.

Det har aldri vært så mye å se og høre i Operaen som nå. Publikum kunne velge i 206 forestillinger og konserter på Hovedscenen. Det totale antallet opera- og ballettforestillinger på Hovedscenen var 176, derav 89 operaforestillinger og 78 ballettforestillinger. I tillegg kom ni forestillinger av Orfeus og Evrydike, som var et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, det første på mange år. På Scene 2 ble det sunget 39 operaforestillinger og danset 47 ballettforestillinger
. Alt i alt ble det tilbudt 501 forestillinger og konserter i Operaen og på turné.

Nærmere 300 000 (299 647) publikummere besøkte en av Den Norske Opera & Balletts forestillinger og konserter i fjor. Året før var det 309 765 publikummere. Nedgangen skyldes at det i 2013 ikke ble arrangert store konserter på Operataket, som over 14 000 kjøpte billett til i 2012. Året så imidlertid en oppgang i det samlede besøkstallet på opera og ballett
. Belegget på Hovedscenen holder seg på et jevnt nivå og var på 88 prosent. I 2013 deltok også over 67 000 besøkende på ulike formidlingsaktiviteter som introduksjoner, skolebesøk og omvisninger.

Rundt 1,7 millioner mennesker går over marmorbrua til Operaen hvert år – og i disse dager ventes besøkende nr. 10 millioner.

 

Tagged as: