Kulturkompasset | critics of culture events

Mozarts Idomeneo på Drottningholm


STOCKHOLM/SVERIGE:Kungliga Operan och Drottningholms Slottsteater gör tillsammans en stor samproduktion med Mozarts Idomeneo. Idomeneo, som bjuder på storslagen, förtätad musik och dramatisk handling, dirigeras av Lawrence Renes och för regi samt scenografi och kostym står Tobias Theorell och Magdalena Åberg. I några av de ledande rollerna hörs Jonas Degerfeldt, Katija Dragojevic och Malin Byström. Premiär den 6 september på Drottningholm. 

Idomeneo på Drottningholm Slottsteater. premiere 6. September.

Idomeneo har kallats Mozarts första stora opera och tonsättarens skötebarn som han senare återvände till – efter urpremiären i München 1781 gjorde han en Wien-version som framfördes 1786.

På Drottningholm görs en kombination av de bägge versionerna.  Kungliga Operans dramaturg Katarina Aronsson beskriver verket som både ”vackert och brutalt”
. I centrum står en konflikt mellan far och son, Idomeneo och Idamante. Men ytterligare två personer har viktiga roller i dramat – Illia och Elektra (Elettra) – två kvinnor som älskar Idamante och som på grund av det trojanska kriget hamnat på Kreta.

Jonas Degerfeldt, tenor, i titelrollen i Mozarts opera Idomeneo, Drottningholms Slottsteater 2014

Titelrollen sjungs av tenoren Jonas Degerfeldt, som efter debuten på Kungliga Operan 1992 gjort en mängd roller, även på Drottningholm och ute i Europa. Mezzosopranen Katija Dragojevic, som medverkade i förra årets Titus mildhet på Drottningholm men främst har en internationell karriär, gör byxrollen Idamante medan sopranen Malin Byström, som nyligen firat triumfer på scener som Metropolitanoperan i New York och Royal Opera i London, här gör Elettra som sin första roll på Drottningholmsteatern. Rollen som Illia sjungs av Kungliga Operans sopran Marianne Hellgren Staykov.

För regi respektive scenografi och kostym står teamet Tobias Theorell och Magdalena Åberg vars uppsättningar av Maskeradbalen och Stiffelio tidigare gjort stor succé på Kungliga Operan. Operans chefsdirigent Lawrence Renes leder solister, hovkapell och operakör.

Operan börjar med att kung Idomeneo ska återvända till Kreta efter det trojanska kriget. Under färden drabbas dock hans skepp av en fruktansvärd storm och går under. Idomeneo lovar därför att offra den första människa han möter på land – om han själv undkommer stormen. Idomeneo når stranden och möter Idamante, hans son… Idomeneo försöker undkomma sitt löfte, men gudarna lurar man inte så lätt.

Lawrence Renes, dirigent för Idomeneo, Drottningholms Slottsteater 2014

Senast Operan spelade på Drottningholm var 2004 med Kastrater till musik av Miklos Maros
.

Idomeneo gavs senast på Drottningholm 1991 i en uppsättning från 1986.

Idomeneo, re di CretaDramma per musica i tre akter av Wolfgang Amadeus Mozart
Libretto: Giambattista Varesco

Dirigent: Lawrence Renes
Regi: Tobias Theorell

Katija Dragojevic, mezzosopran, gör rollen som Idamantes


Scenografi och kostym: Magdalena Åberg
Ljus: Torben Lendorph
Dramaturg: Katarina Aronsson

Idomeneo, Kung av Kreta: Jonas Degerfeldt
Idamante, hans son: Katija Dragojevic
Ilia, Idamantes älskade: Marianne Hellgren Staykov
Elettra, älskar Idamante: Malin Byström
Arbace, Idomeneos förtrogne: Klas Hedlund
Översten: Daniel Ralphsson
Oraklet: John-Erik Eleby

Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Malin Byström, sopran, i rollen som Elettra

Föreställningen sjungs på italienska och textas till svenska.
Speltid 3 timmar 20 minuter inkl paus

Les gjerne Kulturkompassets omtale av Simone Boccanegra på Gøteborgs Operan, hvor Malin Bystrøm sang Amelia på: 

http://www.kulturkompasset.com/2013/03/simon-boccanegra-in-goteborg/

 

 

Om Drottningholms Slottsteater:

Gå till Drottningholms  Slottsteaters nyhetsrum

Drottningholms Slottsteater är både en unik 1700-talsteater och en högst levande scen, väl förankrad i samtiden.

Marianne Hellgren Staykov, sopran, gör rollen som Ilia i Idemeneo på Drottningholms Slottsteater 2014

Drottningholms Slottsteater uppfördes 1766 för drottning Lovisa Ulrika. Byggnaden gömmer en lekfull interiör. I salongen finns målade marmoreringar, konsoler i papier maché och pilastrar av gips. Scenen har ett genialt maskineri, helt i trä, som än idag drivs för hand. Gångspel, valsar, trummor, block, rep och motvikter får det stora maskineriet att arbeta. Det finns ett trettiotal scenbilder bevarade – en kulissvärld anpassad till 1700-talets repertoar.

Drottningholms Slottsteater. Apollon er riktig kledt for de varme sommer temperaturer, men det spørs om noen hadde blitt distrahert om publikum hadde kledt seg slikt?

Teaterns första glansperiod inleddes 1777 av Gustaf III. Med hjälp av skådespelare som Monvel, kompositörer som Naumann och Kraus, balettmästaren Gallodier och arkitekten Desprez skapade han en svensk teater- och operakonst på Drottningholm. Här spelades också Glucks senaste operor, fransk opéra comique och pantomimbaletter fram till Gustaf III:s död 1792. Därefter föll teaterbyggnaden i glömska.

1921 klev litteraturhistorikern Agne Beijer in genom dörren och fann den unika teatern orörd sedan 1700-talets slut. Efter byte av rep i maskineriet, installation av elektriskt ljus och varsam rengöring öppnades teatern igen. Under 1920- och 30-talen gavs divertissement och changements à vue, scenbyten inför öppen ridå, för att visa upp den återigen glansfulla teatern.

I modern tid bjuder den årliga operafestivalen sommartid på nya produktioner av 1600- och 1700-talsopera och lockar publik från hela världen. Sedan 1979 spelar teaterns orkester på autentiska instrument. Nu framförs främst verk av Haydn, Händel, Gluck och Mozart, under senare tid även Rameau och 2007-2009 Monteverdis tre operor.

Tagged as: , , , , , , , ,