Kulturkompasset | critics of culture events

Vidunderlige Lohengrin i Oslo



Vidunderlige Lohengrin

Ortrud_ELENA-ZHIDKOVA; Elsa_NINA-GRAVROK; Lohengrin_PAUL- GROVES; Heinrich_MAGNE-FREMMERLID; Operakoret; Foto Erik Berg

Ortrud_ELENA-ZHIDKOVA; Elsa_NINA-GRAVROK; Lohengrin_PAUL- GROVES; Heinrich_MAGNE-FREMMERLID; Operakoret; Foto Erik Berg

Av Bente Marcussen, fotos Erik Berg.

OSLO/NORGE: Den nye oppsetningen av Richard Wagners opera «Lohengrin» hadde premiere på Operaen i Oslo søndag 8. mars. Produksjonen er et samarbeid med Opera Graz i Østerrike, der den ble fremført for første gang i 2013.

Samarbeidet mellom regissør Johannes Erath, scenograf Kaspar Glarner, kostyme designeren Christian Lacroix, har skapt en vakker forestilling som fungerer meget godt på scenen i nasjonaloperaen.

David Caspar Friedrich var det romantiske maleriets store mester. Sterke følelser, og dramatikk kjennetegner epoken, ikke minst i musikken. Dette har tydeligvis inspirert regissør, scenograf og kostymedesigner i denne oppsetningen.

Lohengrin i Oslo. Foto: Erik Berg

Lohengrin i Oslo. Foto: Erik Berg

Hvis man ønsker det er det alltid mulig, og for noen uimotståelig, å dissekere, politisere og latterliggjøre en opera med en historie som «Lohengrin». Man kan understreke det pompøse, uten for eksempel å kjenne til og forstå Wagners valg av musikkdramatiske virkemidler.

Hvilke preferanser, grunnholdning eller forventninger man har til operaen vil selvsagt påvirke hvordan man opplever den.

Psykologisk drama ? Drøm eller mareritt ?

Det anbefales å åpne seg for historien og musikken og legge til side behovet for å forklare og forstå. Jeg har selv sunget i fire, og opplevd mange produksjoner av Lohengrin på europeiske scener i løpet av årene. Oppsetningen av «Lohengrin», som spilles på nasjonaloperaen nå er den mest gripende og vakre jeg har hatt sett.

Ortrud_ELENA-ZHIDKOVA;Lohengrin_PAUL- GROVES; Elsa_NINA-GRAVROK; Operakoret. Foto: Erik Berg

Ortrud_ELENA-ZHIDKOVA;Lohengrin_PAUL- GROVES; Elsa_NINA-GRAVROK; Operakoret. Foto: Erik Berg

Regissøren gjør mange gode grep for å tydeliggjøre handlingen, og avsløre hva som driver de ulike karakterene. Konseptet er klart, og han lykkes blant annet med en av de vanskeligste utfordringene enhver regissør av «Lohengrin» står overfor, å få Lohengrins ankomst med svanen til å fungere. Det er en utfordring, det kan lett virke ganske komisk

genderthe way it viagra kaufen berlin.

these details during the history will educate the oftenFOLLOW-UP viagra for sale.

Erectile DysfunctionSildenafil and its main metabolites have mainly a biliary route of excretion (75-80% of radioactivity excreted in faeces). cheap cialis.

.

Et annet kreativt grep, er for eksempel måten han benytter forspillet til tredje akt til å vise hva som har hendt med Gottfried, som Elsa er anklaget for å ha myrdet. Blant mørke trær sees Elsa og lillebroren Gottfried som leker blindebukk. Vi opplever Frierichs påtrengende kyss som får Elsa til å flykte, og gir Ortrud mulighet til å bortføre den lille gutten. På denne måten blir vi innviet i sannheten bak maktkampen i Brabant.

Elsa Gravrok og Paul Growes. Foto Erik Berg

Nina Gravrok og Paul Growes. Foto Erik Berg

Et annet av grepene var etter min mening ikke vellykket. Jeg savnet brudesengen. Idèen om å plassere brudeparet i et nakent hvitt rom isolert fra alt som hører til den romantiske kjærligheten er underlig.

Det er som om fortryllelsen alt er brutt før kjærlighetsduetten en gang har begynt. At dekorasjonen etter dette blir revet, og scenen blir stående naken, med alt teknisk utstyr og scenearbeidere i arbeid med å forberede neste scene, er en god kontrast som hadde fungert bedre om ikke idyllen var slått i stykker så tidlig i det dramatiske forløpet.

. Foto: Erik Berg” width=”301″ height=”330″ /> John Helmer Fiore, Operaens praktfulle og inspirerende musikksjef, som dessverre med Lohengrin gjennomfører sin siste produksjon ved Operaen
. Han vil bli savnet. Foto: Erik Berg

Musikalsk er «Lohengrin» overveldende vakker.

Operaens orkester, under John Helmer Fiores ledelse, imponerer stort. Wagner utvidet orkesteret med mange og flere instrumenter, ikke minst fordi han ville at orkesteret skulle ha en selvstendig rolle i å drive musikkdramaet.

Nasjonaloperaens kor må være i verdensklasse! Så mange flotte stemmer i en praktfull samklang. Kormester David Maiwald fortjener ros og ære for sitt arbeid med koret.

Å synge Wagners musikk kan være krevende. Orkesteret er stort og kan virke overveldende i kraft og fylde. Det er naturlig å føle at en må synge med «den store stemmen» hele tiden, men det kan være uheldig.

«Lohengrin» er Wagners mest lyriske opera, og med et orkester og en dirigent som behersker alle dynamiske utfordringer ligger det til rette for å la stemmen klinge naturlig og fritt.

Elsa – Nina Gravrok

Nina Gravrok som Elsa. Foto Erik Berg

Nina Gravrok som Elsa. Foto Erik Berg

Elsa, Nina Gravrok mestrer dette fullt ut. Stemmen klinger vakkert både i de dramatiske utbruddene og ikke minst i pianissimo, som i « Euch Lüften» i andre akt. Hennes naturlige klang og troverdighet gjør henne til en nydelig Elsa. Nina Gravrok, som debuterer som Elsa, vil uten tvil komme til å synge denne rollen i mange oppsetninger i fremtiden.

Lohengrin – Paul Groves

Lohengrin_PAUL- GROVES; Elsa_NINA-GRAVROK; Foto Erik Berg

Lohengrin_PAUL- GROVES; Elsa_NINA-GRAVROK; Foto Erik Berg

Lohengrin er en utfordrende rolle. Det er ikke mange tenorer som mestrer denne rollen slik som Paul Groves gjør. Stemmen hans er varm og glansfull, smidig og sterk. Han synger vakkert og nyansert, og uanstrengt. Måten han synger og formidler Gralsfortellingen på er magisk, og det er nettopp den den skal være ! Paul Groves debuterer også i rollen som Lohengrin.

Elena Zhidkova og Nina Gravrok (til høyre). Foto Erik Berg

Elena Zhidkova og Nina Gravrok (til høyre). Foto Erik Berg

Elsa og Lohengrin, representerer de lyse stemmene i fortellingen, mens Ortrud og Friedrich von Telramund representerer det mørke maktbegjæret, ondskapen og intrigen.

Ortrud – Elena Zhidkova

Elena Zhidkova, debuterer som Ortrud.Hun er fabelaktig, en sann musikkdramatisk artist. Hun har skapt en sterk og skremmende karakter, som er intenst tilstede hvert sekund hun er på scenen, både når hun synger og når hun ikke gjør det. Stemmen er skarp som stål, og mørk som trestammen hun forfører Telramund ved.

Telramund – Ole Jørgen Kristiansen

Telramund_OLE-JØRGEN-KRISTIANSEN; Operakoret. Foto Erik Berg

Telramund_OLE-JØRGEN-KRISTIANSEN; Operakoret. Foto Erik Berg

*Telramund synges av Ole Jørgen Kristiansen, som også debuterer i rollen. Han har erfaring med å synge Wagner, og synger overbevisende kraftfullt. Vi opplever å se hans mot, nederlag og overmot troverdig og godt formidlet. Men Telramund er som sin kone, sleip og manipulerende.Det kunne kommet mer frem i stemmeklangen.

Kongens Herold – Yngve Søberg

Kongens Herold synges av Yngve Søberg. Han debuterer i rollen. Søberg har en imponerende stemmeprakt,og kan trygt stole på at den holder.

König Heinrich – Magne Fremmerlid

Foto Erik Berg

Foto Erik Berg

*Magne Fremmerlid synger rollen som König Heinrich for første gang. Hans mektige bass og imponerende skikkelse er som skapt for rollen. Han har så mye kraft i stemmen at han også med fordel kan hvile i den, og utligne vibratoet som blir noe fremtredende til tider.

De fire adelige fra Brabant: *Thor Inge Falch, *Henrik Engelsviken, *Carsten Stabell og *Jens-Erik Aasbø fyller sine roller og synger fint sammen.

De fire adelige guttene ,fremføres av fire nydelige unge damer: *Ingeborg Barstad, *Sabine Gross, *Lena Maria Petterson og *Zuzanna Foremska, som synger like vakkert som de ser ut.

Gottfried  - Frans Elliot Strange. Foto Erik Berg

Gottfried – Frans Elliot Strange. Foto Erik Berg

Den lille Gottfried, som vandrer rundt i flere av scenene med bind for øynene, spilles av *Frans Elliot Stange.

Operaens nye «Lohengrin» bør sees, høres og nytes.. den er vidunderlig !

– – – – – – –

Richard Wagner (1813-1883)

Richard Wagner (1813-1883)

 

 

 

 

 

 

 

Les også gjerne våre omtaler her i Kulturkompasset om maleren David Caspar Friedrich, nyligen i Nasjonalgalleriet i Oslo: http://www.kulturkompasset.com/2014/11/12/dahl-og-friedrich-i-nasjonalgalleriet/

Og i Dresden: Denne omtalen presenteres i Kulturkompasset den 12.3. fra kl. 11.30. Gled dere.

Og på Operaen: http://www.kulturkompasset.com/2015/03/07/caspar-david-friedrich-inspirator-for-scenebildene-til-lohengrin-i-oslo/

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,