Kulturkompasset | critics of culture events

KORK på Operaen


KORK på Operaen

Av Henning Høholt

Christian Vásquez omgitt av KORK medlemmer etter Leonard Bernsteins Symfoniske Danser fra West Side Story. Foto Henning Høholt

Christian Vásquez omgitt av KORK medlemmer etter Leonard Bernsteins Symfoniske Danser fra West Side Story. Foto Henning Høholt

OSLO/NORGE: Et stort forventningsfullt publikum fylte operaen til siste plass for å glede seg over at KORK endelig skulle spille konsert i hovedstadens store kulturelle møteplass med landets beste akustikk.

Programmet var Mendelssohn, Mahler og Bernstein, tre  komponister, som på hver sin måte har gjort det stort i musikkverdenen, og dette blev da også en flott opplevelse på Operaen, med Christian Vasquez som dirigent og Christianne Stotijn som solist i Mahlers vakre Ruckert Lieder.

Konserten ble innledet med Mendelssohn Bartholdys (1809-1847) Ouverture til Hebriderne, som ble komponert da Mendelssohnn kun var.21 år gammel i 1830 — et stykke som fremdeles er populært i dag. Det var inspirert av besøk han gjorde i Skottland på slutten av 1820-tallet. Disse besøkene inspirerte også til den tredje symfonien hans, Den skotske symfonien, som ble skrevet i ledige stunder omkring perioden 1830 til 1842. Meget melodiøst og bra fremført av det, dessverre lidt for lille  Kringkastingsorkester, men de klarte det bra, og ble faktisk for meg høydepunktet i konserten, selv om de etterfølgende verker, Mahlers Rückert Lieder.

Leonard Bernstein 100 år 25. August 2018.

Christiane Stotijn til høyre og Christian Vásquez eter Gustav Mahlerss Rückert Lieder. Foto Henning Høholt

Christiane Stotijn til høyre og Christian Vásquez eter Gustav Mahlerss Rückert Lieder. Foto Henning Høholt

Konsertens avsluttende verk Symfoniske danser fra West Side Story av Leonard Bernstein, som forøvrig kunne ha fylt 00 år 25.August 2018. Disse var svingende rytmisk helt fantastiske, og også me meget vakre romantiske passasjer som folk elsket, og der var mange som hoppet i stolene de heltutrolige rytmiske passasjer som perkusjonistene lyktes bra med,det så ut som om orkestret trivdes. Imidlertid sp var jeg ikke helt tilfreds s me det jeg fikk ut av verket, som jeg kjenner og har jobbet med selv i 40 år i mange sammenhenger. I dette arrangement manglet jeg tydelig noen av de viktigste hits America, To Night og m. fl. selv om der var antydninger, fikk jeg det ikke helt til å henge sammen, der burde ha vært bygget opp til en tydelig slutt. Vell, publikum fikk den forrykende Mambo gjentatt som ekstranummer Og som ekstra – ekstra nummer, en eller annen march, som låt som om det kunne vøre av Leroy Anderson, som jeg følte ikke hørte helt hjemme i denne sammenhengen.

Christiane Stotijn virket til å begynne med som om hun ikke hadde su get seg godt nok opp. til å synge Gustav Mahlers Rückert Lieder, i de to første av de fem Rückert sangene, men fra og med den tredje Um Mitternacht, da blev det vakkert, og stemmen var liksom blitt varm og delikat å høre på. Orkestret var i de beste hender ved Christian Vasquez, og fikk det til å klinge utrolig flott i de vakre tonerna av Mahler, hor viogså glemt oss over en rekke delikate soloinnslag.

KORK var en populær gjest i operaen, som gjerne kan gjentas. 

I det meget enkle trykte program, dog betenksomt med Rúckert Lieder tekstene både på tysk og norsk, – som dessverre kun få kunne lese, fordi der var mørkt i salen, manglet jeg en omtale om orkestret, dirigenten og solisten, samt meget gjerne lidt om musikken, selv om den utmerkede konferansier, som jeg ikke hørte navnet på, presenterte utmerket det vi skulle høre. Imidlertid, visuelt, -når man har en slik festforestilling på Den Norske Opera hovedscene, – hvor orkestret er i pene mørk e dresser med grønne ses, som matcher de kvinnelige musikernes lekre grønne kjolerog solisten i elegant lang aftenkjole, – da er der noe som skurrer mine øyne. Noen burde noen ha hjulpet den utmerkede konferansieren med å ha puttet på ham foreksempel en hvit skjorte og et pent slips, slik som vi hver eneste dag gleder oss over når vi ser på nyhetene på NRK.

Folk kommer festkledte til en søndagskvelds konsert til relativt dyre billettpriser, da forventer de seg også at det visuelle er i orden.

Tenk om den vakre og elegant dressede harpisten hadde kledt seg tilsvarende.

HJELP

Tagged as: , , , , , , ,