JUNGELBOKEN – Fremragende musikal – Oslo
By Henning Høholt on 1/31/17 • Categorized as Musical
JUNGELBOKEN
– Eksotisk – Fremragende musikal – Oslo
Kjærlighet, varme, omsorg
Kritikk: Henning Høholt, fotos Anita Søderlind.
OSLO/NORGE: Et eksotisk Jungleeventyr med kjærlighet, varme, omsorg, dramatikk, mye moro, flott musikk og sang, god tekst, flotte musikalartister, fremragende sangstemmer, ungdommelighet, karikatur, parodi, flott scenografi og lys.For barn, unge og voksne i alle aldre. Terningkast 6.
Et stjernegalleri av fremragende musikal artister rundt hoverollen Mowgli, flott gjennomført av unge Kevin Haugan med god sang, sikker replikkføring og meget virtuos dans, akrobatikk og stepp.
Rundt ham et stjernegalleri i Jungelen på Chateau Neuf, og en perlerekke av unge kommende musikal artister fra Bårdar International, som med dette får viktig praksis og erfaring innen sitt kommende fag.
Enda en gang er Chateau Neuf rammen rundt Jungelboken, en musikal bygget over Rudyard Kiplings roman av samme navn. Som hadde premiere på Bryggeteatret i Oslo i 1989, og som nå, – helt riktig, og aktuelt i en tid hvor verden er enda mer opptatt av regnskog, osv. osv. osv. Denne blir gjenopptatt og fornyet av et erfarent produksjonslag. Hvorav noen også deltok i 1989. Blant annet regissøren Tom Sterri, som denne gangen har regien, samt selv, med stor varme og kjærlighet, gjentar rollen som bamsefar Baloo
.
Kevin Haugan
I produksjonen, som både barn og voksne elsker, opplever vi en rekke fremragende enkelt prestasjoner. Først og fremst Kevin Haugan, 14, snart 15 år ung, som etter sin store suksess som Billy Elliott, og med mye skolegang, eksamener, fotball og konfirmasjonsforberedelser, med overskudd, energi og eleganse gjennomfører enda en stor bærende hovedrolle, i sin unge karriere, som Mowgli – den lille gutten som vokser opp i en Ulveflokk i Jungelen, men som til slutt, meget motvillig, blir brakt tilbake til menneskene i landsbylivet. Kevin er et midtpunkt, som alle de andre hovedroller flokkes rundt. Hele laget briljerer en etter en med hver sine flotte, positive rolletolkninger, god sang, dans, sjarme, scenisk nærvær, som når helt opp på de bakerste rekkene i Chateau Neufs sal, som ser en renessanse som teatersal, og egner seg glimrende til en slik typen musical. – Siste musikal jeg så på Chatea Neuf, var Evita med en flott Mia Gundersen i tittelrollen, jeg tror det var i forrige årtusen (?). Lite er forandret og/eller fornyet i Chateau Neuf, så vidt jeg kan se.
Parodisk gledet det voksne publikum seg over en chimpanse/Donald Trump spilt av Hans Petter Moen, som også splite Storebror til Mowgli, og regissøren selv, Tom Sterri som Bamsefar i et vellykket Josephine Baker look á like bananskjørt kostyme parodi
• Endocrinological illnesses :Phentolamine is an alpha adrenergic blocking agent with generic cialis.
. Meget vellykket.
Imidlertid var det en rekke av Norsk musikalverdens allerfrenste stjerner som viser at musikal, det er noe norsk teaterverden lykkes med. Nesten 2 1/2 time var ikke for langt.
Historiene fra Jungelboken:
Rudyard Kiplings historier fra Jungelboken stammer hel tilbake fra året 1894. De ble først gitt ut som en samling fortellinger for barn i populære magasiner før utgivelse i bokform. Den engelske forfatteren Rudyard Kipling ble født i India og tilbrakte seks år av sin barndom der. Han arbeidet også senere flere år av sitt voksne liv i India, og hentet nok inspirasjonen til historiene derfra. Opprinnelig skrev han fortellingene til sin datter Josephine, som døde bare seks år gammel.
Fortellingene er fabler som benytter ville dyr på menneskelignende vis for å kunne presentere moralske lærdommer. “Jungelboken” regnes som en motivasjonsbok for speiderbevegelsens junioravdelinger, ulvungene. Jungelboken regnes som et av de klassiske verk i moderne barnelitteratur, og har blitt filmet og dramatisert flere ganger. Mest kjente er kanskje Walt Disneys tegnefilm med samme tittel fra 1967.
Handlingen:
Fortellingen i Jungelboken utspelar sig i Indiens jungel. Flere av historiene i bøgerne handlar om den foreldreløse “menneskevalpen” Mowgli (Kevin Haugan) hvis forældre som tigern Shere Khan (Rein Alexander) har forsøkt å drepe, som lyktes bra i rollen på krykker, siden han var blitt så skadet uner en av de aller siste prøvene at krykker var nødvendig for å gjennomfør, ingen merket at han i grunnen skulle ha flat ned fra hengebroen og blitt drept. Flott og meget sporty gjennomført, og i siste liten var kroeografien blitt tilpasset rundt ham, slikt at dette fungerte.
En flokk ulve ,, ledet av ulven Gråbroder (Espen Gjrotheim), og med Langbror Mathias Luppichini, Storebror Hans Petter Moen og Pee Wee – Victor Sothberg finner Mowgli og adopterer ham. Ulvemoren Raksha, som er et gensyn med enda en av de medvirkende fra 1989, vakre Arlene Wilkes.
Bjørnen Baloo (Tom Sterri) lærer ham alt han trenger å vite om jungelen og dens beboere.
Mowgli blir også venn med panteren Bagheera (Hans Marius Hoff Mittet), den forrykende koleratursopran pytonslangen Kaa (Reidun Sæther), Tabaki og Lulu ble overdådig parodisk fremstilt av Kim Arne Wifladt, som forøvrig spilte Mowgli da forestillingen for 28 år siden, hadde premiere i 1989 og Hilde Lyran – med dette parret og i Svein Gundersens elegant og melodiøse musikkdrakt, følte jeg meg hensatt til Thenardier parret i Les Miserables, Maren Walther som Mira, da Mowgli er kommet frem til byfolket. Hans Petter Moen var et Trumf kart som Apekongen, sammen med et helt dusin Bårdar musikal studenter, som med dette får seg viktig arbeidspraksis, – slik dette er foreskrevet i fagskoleloven, og mange, mange fler.
Produksjonslag:
Konsept og dramatisering Wayne McKnight. Regi, som nevnt, ved Tom Sterri. Koreografi og regiassistent er Tomas Glans, Anneli Moe har koreografert stepp. Den meget vellykkede og godt fungerende 3 etasjers scenografi, inkludert en liten dreiekulisse, som fungerte særdeles bra, er ved Bjørn Grønnerud, .Krevende maske og hår design ved Per Ragnar Karlsen. Varierte og karakter understrekende kostymer Mette Jacobsen, Nye, aktuelt oppdaterte, varierte, musikalske arrangementer ved Øystein Lund Olafsen, der også sidder ved pianoet. . Glimrende lysdesign ved Ragnar Horntvedt, heriblant gode følgespotter ved Morten K. Stamnes og Marius Ilerød. Samt god lyd ved Erik Valderhaug. God diksjon fra hele ensemblet.
Lik i De tre musketerer: En for alle og alle for en!
Jungelboken – helnorsk familiemusikal
Daværende sjef, Trond Lie (1989), på Bryggeteatret, kom på ideen, og spurte regissør og koreograf Wayne McKnight om han ville ta på seg oppgaven. Wayne tenkte ut et fantasifullt konsept og tok med seg Arne Lindtner Næss som manusforfatter, samt Svein Gundersen som komponist. – Her skulle det altså bli en helnorsk familiemusikal spunnet rundt Kiplings fortellinger om ulvegutten Mowgli og alle hans dyrevenner og uvenner i jungelen. Dette ble en suksess med ialt 270 forestillinger opp gjennom årene. 200 på Bryggeteatret og senere 70 på Det Norske Teatret i år 2000. Som totalt har blitt sett av 140.000 besøkende, bare i Oslo. I tillegg en rekke lokale oppsetninger rundt om i landet, som alle har meldt tilbake om “Kjempesuksess”.
Filmatiseringer i utvalg:
Det er gjort flere filmatiseringer av Jungelboken:
- 1942 – Jungelboken med Sabu Dastagir i huvudrollen som Mowgli.
- 1967 – Jungelbuken, animert Disneyklassiker
- 1994 – Jungelboken, med Jason Scott Lee i huvudrollen som Mowgli.
- 2016 – Jungelboken, nyinspelning av den animerade filmen från 1967.
- 2018 – Jungle Book, (i produktion).