Kulturkompasset | critics of culture events

Hjerteskærende Romeo og Julie i Oslo


Yoel Carreño som Romeo. Foto: Erik Berg

Yoel Carreño som Romeo. Foto: Erik Berg

Romeo og Julie suksessen med Nasjonalballetten fortsetter.

Yoel Carreño og Yolanda Correa begeistrer og drar publikum med seg inn i Shakespeares hjerteskærende kjærlighetsdrama om Romeo og Julie. I Michael Corders godt fungerende koreografi, med Nadine Baylis scenografi og storslåtte kostymer, som opprinnelig hadde premiere med Nasjonalballetten i det gamle operahuset på Youngstorget 10. oktober 1992.  De to dansesolistene presenterer sin uskyldige og ærlige versjon av dramaet, med delikat scenenærvær, velldansende, følsomme, virtuose. Publikum tror på dem. Begeistringen i den helt fylte salen er enorm.

Sammen med Yoel Carreño opplever vi  Marek Jez og Lucas Lima som Mercutio og Benvolio, et flott danseglad trekløver,som kun får sin danseglede forstyrret av Tybalt, flott tolket av Richard Suttie.

Jeg har underveis i tidligere kritiker fra denne nyoppsetningen gått inn på en rekke detaljer. Jeg har underveis gledet meg meget over Line Alsaker som i den viktige rollen som Julies amme, fornemt videreføre den rolleskikkelsen som Britt Friberg gjorde legendarisk.  Hun blir godt og morsomt ledsaget av sin (og Capulets) tjener Per Andreas B. Hovdahl. I denne besetningen danser Ole Willy Falkhaugen Paris med stor eleganse. Han blir flottere og flottere som høy stilig prins.

Kristian Alm og Ingrid Lorentzen er et flott par som Lord og Lady Capulet, der begge tilfører skikkelserne personlighet, og understreker disse personligheternes roller i dramaet. Kristian Alm utstråler den rette autoritet, styrke, men har samtidig en innebygget kjærlighet og positiv følelse for sin vakre datter Julie, selvom han må markere at det er han som er familiens overhode. En flott karakter prestasjon i delikat samspill med Ingrid Lorentzen.

Musikalsk sett låter det bedre og bedre, imidlertid var der i kveldens forestilling noen ulåter i 1. Violinen, det låt ikke bra. Kveldens konsertmester var Odd Hannisdal. Dirigent Gavin Sutherland.

Les også vår kritikk av Romeo og Julie med Christine Thomassen og Kaloyan Boyadjiev:

http://www.kulturkompasset.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=6966

og med Eugenie Skilnand og Andreas Heise:

http://www.kulturkompasset.com/wp-admin/post.php?action=edit&post=7022

Tagged as: , , ,