Kulturkompasset | critics of culture events

GOD LA BOHEME PÅ OSCARSBORG



La Boheme, Oscarsborg, applaus 09, foto Tomas Bagackas

La Boheme, Oscarsborg, applaus 09, foto Tomas Bagackas

Et av Oslo områdets nyeste store kulturtilbud er opera på Oscarsborg. I år smeller man til med Puccinis opera La Boheme, og et fullsat amfi på Oscarsborg opplevet en perlerad bestående av noen av Norges aller fremste unge sangere i en opera som er skrevet nettopp for unge mennesker, om kjærlighet, sjalusi og fest stemning, tragedie, moro, julestemning. Nettopp slik de mange unge nye og eldre studentene i Oslo og Norge kommer til å oppleve den kommende spennende studietiden, med lesninge, forberedelser, forsøk på å tjene lidt penge, slik at husleien til husverten, – i dette tilfelle Benoit, strålende tolket av Arild Helleland, som i denne sammenhengen hadde fått med seg et hespetre av en kone, som absolutt skulle mase på ham for å få krevet inn de stakkers små kronene som studentene betaler i husleie, huf å huf,  kan bli betalt rettidig, i dette tilfelle i form av en slags “naturalier” og mye moro.

Opera Oscarsborg, applaus for korene etter andre akten av La Boheme, foto Tomas Bagackas

Opera Oscarsborg, applaus for korene etter andre akten av La Boheme, foto Tomas Bagackas

Oscarsborg operaen begynner å sette seg fast i operaverdenens bevisthet, der var et stort oppbud av meget lokale C og D kjendisser, samt en enkelt A – den etterhvert Europa berømte, meget ettertraktede  norske regissøren Stefan Herheim, og det er vårt håp at man vil lykkes, slik at også Norge kan lokke til seg turister fra hele verdenen for å oppleve fremragende norske sangere i fri dressur av Hilde Andersen, som kan dette håndverket ut og inn i delikate kostymer av “Hyssingen” – Kathrine Hysing, som også er ansvarlig for den utmerket fungerende scenografiske løsningen, som om den ikke var vakker, fungerte effektivt og utnyttet de muligheter og begrensninger som lokaliteterne gir.

Med Terje Boye Hansen som musikalsk leder for et orkester sammensatt av Forsvarets Stabsmusikkorps og en stor strykerbesetning med Oslo Filharmoniens konsertmester, gjennom snart en menneskealder Stig Nilsson som konsertmester, med mange meget vakre fiolinsoli, samt en rekke glimrende solister i orkestret, ikke minst på treblås og harpe, videre et særdeles godt kor og barnekor, som både illuderte flott på scenen, og sang strålende, ble dette en meget vellykket aften. Det var strålende med ekte militærorkester i marsj scenen i andre akten.

Arild Helleland sidder igjen med regningen etter julefesten på Cafe Momus. La Boheme på Oscarsborg 09. Foto Henning Høholt

Arild Helleland sidder igjen med regningen etter julefesten på Cafe Momus. La Boheme på Oscarsborg 09. Foto Henning Høholt

Solistrekken var det ypperste man kan finne av norske unge sangere i dag
. I de bærende og krevende fire hovedrollene briljerte Marius Roth Christensen som en strålende Rodolfo, tenoren, som har de svært mange berømte sangpartiene og ariene, en oppgave han løste til terningkast 6, til og med når orkestret holdt på å kunne ha overdøvet ham et par ganger, la hans stemmeprakt seg opp på toppen av orkesterklangen, en meget flott prestasjon.

Ina Kringlebotn som en flott, vakker og velsyngende Mimi, Mari Eriksmoen som strålende meget elegant og koket Musette, som vi alle godt forstod at Yngve Andre Søberg med sin meget velklingende baryton som Marcel var forelsket i og kunne bli sjalu på. Den berømte duetten mellom Marius Roth Christensen og Yngve Andre Søberg i 4 akten var et høydepunkt. Likeså begge ariene til hhv Rodolo, Marius Roth Christensen og Mimi, Ina Kringlebotn i første akten.  

Disse fire ble flott fulgt opp av enda to flotte gutter, Trond Gudevold som Coline, ham med sangen om frakken som han må ta avskjed med i 4 aktern og som Schaunard Håvard Stensvold, som er en pryd for familien Stenvold, og som holder familietradisjonen i fornem hevd.

Operaregissøren Stefan Herheim hadde tatt turen opp fra Tyskland for å oppleve La BOheme på Oscarsborg, foto Henning Høholt

Operaregissøren Stefan Herheim hadde tatt turen opp fra Tyskland for å oppleve La BOheme på Oscarsborg, foto Henning Høholt

Sist, men ikke minst allerede nevnte nestor Arild Helleland som både Benoit, husverten og Alcindor den rike elegante elskeren til Musette, i denn produksjonen i kledt julenisse kostyme over smokingen, i grunnen et riktig morsomt påfunn,som fungerte godt, ikke minst med denne alsidige scenekunstneren innen i. – Han har kanskje tilført sitt brede persongalleri enda en rolle i desember mnd? Hvem vet?

 

Gratulerer. – Flott at regnet kom før forestillingen, slik at vi kunne sidde i tørvær.

Operasjef Anne Schinrud har grunn til å være stolt

guanosine monophosphate (cGMP) (15,16) and PDE V is thethe disorder. Consistency is a part of the definition of viagra generic.

.

Fotos: Tomas Bagackas og Henning Hoholt

Tagged as: , ,