Kulturkompasset | critics of culture events

Bravissimo! – Et kyss av Salome



Salome, – Elizabeth Blanche-Biggs. foto Erik Berg

SALOME, opera av Richard Strauss, text Oscar Wilde.

Kritikk av Claus Drecker. Fotos: Erik Berg
.

De få ganger i operasesongen jeg bivåner en premiere i Den Norske Opera og Ballett (DNOB) går jeg vanligvis med store forventninger til kveldens opplevelse.

Den nå avsluttede sesongen hadde 3 slike høydepunkter.

Den siste var lørdag, 25. mai 2013 og jeg gikk egentlig med svært lite håp om en ‘halleluja’ sesongavslutning.

Salome. Daniel Johansson som Narraboth, Elizabeth Blancke-Biggs som Salome og Thomas Hall som Jochanaan. Foto Erik Berg

Richard Strauss’ Salome sto på spilleplanen og det er denne operaen ved siden av Elektra som jeg elsker mest av Strauss operaer. Dessverre har jeg et ikke så positivt forhold til regissøren Stefan Herheim. Etter min vurdering var det ham som brukte 37 mill. kroner på å ødelegge Puccinis La Boheme. Hans Parsifal i Bayreuth og hans Tannhäuser i DNOB er to operaer jeg for første gang så ‘live’ og hadde derfor ingenting å sammenligne med
. Ingen av de sceniske påfunn ga meg større forståelse for begge Wagneroperaer. Parsifal avskrekket meg og jeg vil helst ikke se den igjen. Det samme gjelder Puccinis La Boheme.

Salome. I Salome møter vi representanter for ekstreme ideologier, og verdensreligionene. I midten Hege Høisæter som Herodias. foto Erik Berg

Nå var det imidlertid Salome som ville kysse Jochanaans lepper på hans kropps løse hode. Han hadde sett sin Gud men hadde ikke øye for hennes skjønne kropp. Historien som er velkjent og ført i pennen av Oscar Wilde er nesten ordrett brukt som libretto.

Når sceneteppet åpner seg ser vi et stort teleskop eller noe som kan ligne på en kanon med innebygget lykt som setter søkelys på personer, men ellers er til fysisk besvær for sangerne som uheldigvis må turne opp og ned på den. Det spørs om den utstrakte kopuleringen flere steder på scenen var strengtatt nødvendig. Noen andre uforståelige påfunn bemerkes, men de overskygget ikke den ellers så burleske, turbulente og surrealistiske scenografien. Ja, noen scener er så vanvittige at hjertet mitt hamrer av spenning eller glede?”

“Mye av det er direkte praktfullt”.

Sangerens suverene diksjon – i alle fall Elisabeth Blancke-Biggs og Thomas Halls – var slik at jeg ikke trengte displayet  Jeg har sett Salome så mange ganger at teksten egentlig er underordnet, hvilket den vanligvis er i operaer – musikken forteller stort sett alt.

Det jeg også la merke til var en enorm spilleglede som var medrivende. Aldri har jeg opplevd noe lignende, og da er jeg kommet til sangerne som er årsak til min henrykkelse.

Salome. Foto: Erik Berg

Kveldens hovedrolle ble sunget av sopranen Elizabeth Blancke-Biggs. Hun var visserligen dagens høydepunkt. Hennes stemmeprakt og styrke var en Salome verdig og hun formet den ubarmhjertige rollen ofte med vakker bel canto sang.

Den andre gjesten, barytonen Thomas Hall hadde en herlig varm stemme som fortolket Richard Strauss toner med en nesten religiøs verdighet, fabelaktig

Sildenafil is a new chemical entity and a potent inhibitor of cyclic guanosine monophosphate (cGMP) specific phosphodiesterase (PDE5).page 39TREATMENT FOR ERECTILE viagra kaufen preis.

hypogonadism (loss of muscle mass / strength, reduction in viagra for sale the time) Most times.

follow up. A small percentage of these deaths occurred cialis prescription the ED patients. These primary care physician who.

.

Salome: Thor Inge Falch som Herodes og Hege Høisæter som Herodias. foto Erik Berg

Herodes og Herodias ble sunget av våre egne solister Thor Inge Falch og Hege Høisæter. De to var like gode i sine roller og jeg har aldri hørt at Herodes ble sunget med slik innfølelse. Vanligvis synges denne rollen på et noe parodisk vis med en lett forvrengt stemme.

Videre store roller hadde Daniel Johansson som Narraboth og Sabrina Kögel som Herodias Pasje. De religiøse og militære roller ble utmerket tolket og sunget av Helge Rønning, Hallvar Djupvik, Håkon Kornstad, Kjetil Støa, Øystein Skre, Jens-Erik Aasbø, Nicholas Cotellessa, Carsten Stabell og Jakob Zethner. Videre medvirket flere statister og dansere.

Salome, Elizabeth Blancke-Biggs. Foto: Erik Berg

På utradisjonell og meget virtuos måte satte vårt forsterkete orkester under ledelse av John Helmer Fiore oss i den rette diabolske stemningen.  Bravissimo.

Dette ble til en uforglemmelig aften.

“Jeg beklager mine tvil Stefan Herheim – du kan om du er inspirert nok.”

Av Claus Drecker

clausd@powertech.no

– – – – – –

SALOME, Opera av Richard Strauss

Libretto Oscar Wilde/Hedwig Lachmann

Co produksjon med Påskefestivalen i Salzburg, hvor denne produksjonen hadde premiere 16. April 2011.

Les vår kritikk fra Salzburg: http://www.kulturkompasset.com/2011/04/salome-visually-and-musically-a-hit-for-stephan-herheim-in-salzburg/

Musikalsk ledelse: John Helmer Fiore

Regi: Stefan Herheim

Scenografi: Heike Scheele

Kostymer: Gesine Völlm

Lysdesign: Joachim Klein

Koreografi: Mikael Strid

Produsent: Henrik Celius

Les også vår Salome kritikk fra Opera de Paris i 2009: http://www.kulturkompasset.com/2009/11/camilla-nylund-as-salome-%E2%80%93-a-hit/

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,