Blomster og Verdenssyn på Statens Museum for Kunst
Damien Hirst 350 år for sent! Fund af sommerfugle i 1600-tals kunst.
Statens Museum for Kunst
Omtale ved Henning Høholt, Samt tekst fra Statens Museum for Kunst.
22. marts – 20. oktober 2013
KØBENHAVN: Statens Museum for Kunst har med sin faglige og utvalgsmessige bredde utrolige, og overrraskende muligheder for at glæde sitt publikum. Nettopp nu med en utrolig vakker og onfangsrig udstilling av blomsterbilleder i alle mulige billedlige udtrykk, og spænnende gjennom en lang tidsepoke helt tilbage fra 1600 tallet og oppover. Museets store samlinger er så rikholdige og varierte at dette er en stor fornøyelse, siden dette gir museet muligheten for å presentere ekstraordinært varierte utstillinger som også gir museet internasjonal oppmerksomhet.
Skal man besøke København denne sommeren er utstillingen Blomster og Verdenssyn et viktig punkt på besøket, og siden museet er så senralt plassert i bekvem gangavstand fra Københavns Strøget, Kongens Nytorv, rett opp gjennom Kongens Hage og bak Rosenborg Slott er dette et viktig besøksobjekt.
Da den engelske kunstner Damien Hirst for tre år siden lod 9.000 sommerfugle indgå i et kunstværk, var der med det samme tale om en mindre verdenssensation. Hvad de færreste vidste – formentlig heller ikke Hirst selv – var, at en hollandsk kunstner netop benyttede de bevingede insekter, nærmest som en slags signatur, i sine malerier godt 350 år tidligere.
Røntgen-optagelser afslører.
At Otto Marseus van Schrieck (ca
• Uncontrolled sildenafil side effects the time) Almost.
. 1619-78) anvendte rigtige sommerfugle og natsværmere i sine blomstermalerier har været kendt af forskere i små fem år. Da konservatorer fra SMK sidste år røntgen fotograferede van Schrieks maleri Stilleben med tidsel og slange fra 1663, opdagede de under maleriets afbildninger af sommerfugle store mængder af blyhvid. Nærmere undersøgelser viste, at van Schrieck bl.a. har benyttet pigmentet som et slags klæbemiddel til at indsætte mindst fire sommerfugle og to natsværmere i sit blomstermaleri.
Mellem naturvidenskab og kunst
Efter at have fæstnet de ægte sværmere i sit maleri har van Schrieck forsigtigt fjernet det yderste lag af vingerne samt deres indre “skelet”, så blot det kulørte vingeskæl stod tilbage. Oprindeligt strålede sommerfuglene i mange forskellige farver. Selv om sommerfuglestøvet og farvepragten genne de forløbne århundreder er falmet, er værket dog endnu intakt som en interessant fortælling, der understøtter den aktuelle udstillings gennemgående pointe.
Udstillingen “Blomster og Verdenssyn” viser en overdådig parade af 200 års blomstermalerier, men graver samtidig et spadestik dybere og viser, hvordan billedfloraen afspejler århundreders brydninger i vores fortolkning af verden og ikke mindst naturen. Udstillingen dykker som sådan ned i en periode, hvor middelalderens og renæssancens verdenssyn langsomt afløses af en ny, og i vores øjne mere videnskabelig optik.
Van Schrieck placerer sig som en interessant skikkelse i dette historiske skred ved netop at “stjæle” vinger fra virkelighedens sommerfugle, ligesom han var en mester i at imitere de særlige strukturer, der findes i skovens tæppe af mos og lav.
Kunstnerens naturvidenskabelige hensigter kommer dog lidt til kort i det dramatiske motiv, da sommerfugle ikke er en normal del af en slanges kostplan. Dette ændrer dog ikke ved, at Stilleben med tidsel og slange bliver en scene for en sammensmeltning mellem natur og kunst, hvilket var i høj kurs i tidens encyklopædiske kunstkamre og naturaliekabinetter.
Fra Fredensborg til aktuel udstilling
Afbildning af blomster og planter har eksisteret lige så længe som billedkunsten selv, men som selvstændig genre har blomstermaleriet gennem tiden været udskældt og marginaliseret i de finere kunsthistoriske kredse. Af samme årsag er det også ganske få af udstillingens godt 300 værker, der tidligere har været udstillet offentligt.
Van Schriecks maleri har siden midten af 1700-tallet hængt på Fredensborg, indtil det for nyligt blev bragt til SMK for at blive restaureret til udstillingen. Gennem de sidste fem år har museets konservatorer sideløbende med den kunsthistoriske forskning arbejdet med at klargøre de mange blomstermalerier, så de nu kan udstilles med noget nær samme friskhed, som da de pågældende kunstnere satte deres sidste penselstrøg.
I udstillingen er der indvidere integreret et konserveringsværksted, hvor man kan følge en live restaurering af malerier, som senere bliver en del af udstillingen.
Statens Museum for Kunst har også plassert et lite studio i utstillingen. hvor de som har lyst å prøve seg, kan tegne og fargelegge sine egne blomster.
Parkmuseerne
Parkmuseerne er et nyt kulturdistrikt skabt i samarbejde mellem Davids Samling, Filmhuset, Den Hirschsprungske Samling, Rosenborg, Statens Naturhistoriske Museum og Statens Museum for Kunst.
Parkmuseerne ligger midt i København blandt smukke grønne områder og rummer tilsammen Danmarks største og ypperste samling af kunst og naturarv.
Parkmuseerne lanceres den 18. marts og i de følgende dage åbner seks koordinerede udstillinger under et fælles tema, blomster, samt med nye fælles aktiviteter og events, som binder arkitektur, museer og de grønne parker og anlæg tættere sammen og skaber endnu flere oplevelser for alle.
FLOTT BOKVERK:
I midlertid har publikum også den glede at de kan bringe med sig hjem inspirerende litteratur om udstillingen, i form af den righoldigt illustrerede katalog, som er udgivet af museets forlag, BLOMSTER OG VERDENSSYN. Endvidere en bog fra … Forlag, der viser alle de udstillede billeder.