Kulturkompasset | critics of culture events

Ballettskolen 50 års jubileum – En begivenhet



Ballettskolen 50 års jubileum – 

En viktig ballett begivenhet

Grand Pas Classique, arr 
. Sandra Wiesner, Applaus, i midten Charlotte Kragh og Syvert Lorenz Garcia. Foto Tomas Bagackas

Grand Pas Classique, siste bilde.  arr. Sandra Wiesner, Applaus, i midten Charlotte Kragh og Syvert Lorenz Garcia. Foto Tomas Bagackas

Av Henning Høholt,  fotos Jörg Wiesner, Erik Berg, Tomas Bagackas og Henning Høholt.

OSLO/NORGE: “Hele ballett Norge” fylte Operaens store sal lørdag 16. Mai, da Ballettskolen feiret sitt 50 års jubileum, den første store milepæl var nået. Det ble en fantastisk og uforglemmelig aften, hvor stemningen var helt i taket, og små og store i salen gledet seg over alle de små og store ballett talenter på scenen.

Ballettskolen 50 år. Foto Erik Berg

Ballettskolen 50 år. Foto Erik Berg

Et åpnings tableau til festlig musikk av Johan Halvorsen, med alle eleverne på scenen, koreografert og vell arrangert av Kumiko Hayakawa, og innledet showet og ga det hele en festlig start.

Ballettskolen 50 år, her alle medvirkende på  scenen, samt pedagoger og repetitører. Foto Erik Berg

Ballettskolen 50 år, her alle medvirkende på scenen, samt pedagoger og repetitører. Foto Jörg Wiesner

Rektor Knut Breder Ballettskolen, foto Henning Høholt

Rektor Knut Breder Ballettskolen, foto Henning Høholt

Ballettskolens rektor Knut Breder ønsket derpå velkommen og ga i en kort historisk presentasjon. Presentere sine to forgjengere som rektorer, først og fremst Joan Harris, som da hun for femti år siden gikk av som balletsjef i 1965, gikk til stillingen som den første rektor for Ballettskolen, og dermed også den, som la grunnen for hvilken vei dette skulle gå, en vei som Stefan Ullner, videreførte da han over tyve år senere i 1986 overtok stafettpinnen, etter selv å ha undervist på ballettskolen i fire år.

Rektor Merete Hansen, Ruseløkka Skole, foto Henning Høholt

Rektor Merete Hansen, Ruseløkka Skole, foto Henning Høholt

Allerede den gangen var nåværende rektor Knut Breder å finne blant lærerne, og var blant annet den som hadde ansvaret for å undervise en liten gutte klasse, slik at de fikk en undervisning spesielt lagt til rette for guttenes fysiske forutsetninger inklusive styrketrening, slik at de var vell forberedte til at guttene er de som må ta de store løftene og være de sikre stottespillere og kavalerer  til jentene, samtidig som de også skulle være de elegante solister, som skulle gi publikum de store gisp, når de presenterer sine krevende soloinnslag.

Ingrid Lorentzen, ballettsjef, gratulerte med jubileet, og det samme gjorde rektor på Ruseløkka Skole, Merete Hansen, som Ballettskolen samkjører med

 

Ballettsjef Ingrid Lorentzen gratulerer. Foto Henning Høholt

Ballettsjef Ingrid Lorentzen gratulerer. Foto Henning Høholt

Deretter var det duket for en feiende flott galla forestilling, som viste et vellforberedt og godt program med mye god musikk, det meste spilt av et vellopplagt operaorkester dirigert av Kalle Kuustava.

Aranka Sestak hadde forberedt et meget tiltalende og vell fungerende japansk inspirert åpningsshow MATSURI med de aller minste elever, – begynnere og Nivå I, som i delikate kostymer og til god scenografi og delikat lyssetting, innledende med musikk, nynne koret, fra Giacomo Puccinis opera Madame Butterfly, som fortsatt med en rekke smakfulle og morsomme innslag med tradisjonell Japansk musikk.

Aranka Sestak ha vært tilknyttet ballettskolen som pedagog i mange år, hun har den fantasifulle evnen til å “leke” inn i barna de trinn og bevegelser som bringer dem styrke, inspirasjon, og lyst til å delta, og lyst og evner til å kunne fortsette på den harde, men frem for alt meget inspirerende dansetreningen, og kanskje mot eventuelt engang å kunne bli klassiske dansere.

Applause med små geishaer i front. Arr. Aranka Sestak. Foto Tomas Bagackas

Applause med små geishaer i front. Arr. Aranka Sestak. Foto Tomas Bagackas

EVA koreografi Natalia Gordeeva til musikk av Francis Lai og innstudert av Larissa Savenkova fulgte med dansere fra Nivå II, hvor der var to forskjellige grupper, en den 16. mai, og en annen den 18. mai, hvor vi ikke var tilstede, (og derfor ikke har fotos fra).

EVA av Natalia Gordeeva, musikk Francis Lai. Innstudert av Larissa Sarenkova. I midten Emilie Wiesner. Ballettskolen 50 år.Foto Erik Berg

EVA av Natalia Gordeeva, musikk Francis Lai. Innstudert av Larissa Sarenkova. I midten Emilie Wiesner. Ballettskolen 50 år.Foto Erik Berg

FOR THOSE WHO LEFT US, koreografi og innstudering Richard Lessey, musikk Steve Reich avsluttet første delen av forestillingen. Dette moderne verket ble godt fremført av 10. klasse ved Ruseløkka skole. – Hvor Sven Bjarke Les Lothe og Sven Bjarne Les Lothe, som begge senere skulle få overrakt Joan Harris prisene, medvirket, men prisen viste de ikke om på daværende tidspunkt.

LIVET PÅ BALLETTSKOLEN – en god informativ video presentasjon startet forestillingens andre del, film og regi: Kari-Ann Skarbø Sande.

Grete Sofie Borud Nybakken og Dirk Weyershausen i Pas de deux fra Ben Stevenson og Sergei Prokofiev Askepott. Foto Erik Berg

Grete Sofie Borud Nybakken og Dirk Weyershausen i Pas de deux fra Ben Stevenson og Sergei Prokofiev Askepott. Foto Erik Berg

Deretter fikk vi oppleve en rekke berømte soli og pas de deux fra det store internasjonale klassiske ballettrepertoaret: Grete Sofie Borud Nybakken, som selv er utdannet ved Ballettskolen DNO&B, og The Royal Ballet School, London, ansatt i Nasjonalballetten siden 2011  og Dirk Weyershausen, solist i Nasjonalballetten danset vakkert Pas de deux fra Ben Stevenson og Sergej Prokofiev´s ASKEPOTT, som skal ha repremiere på Operaen 4. Juni.

Thea Gudim Breder i Don Quixote. Foto Henning Høholt

Thea Gudim Breder i Don Quixote. Foto Henning Høholt

THEA GUDIM BREDER danset deretter virtuost Kitris solo fra Marius Petipas DON QUIXOTE til Ludwig Minkus musikk. Dette er en av de mest kjente soli i don Quixote, og Thea Gudim Breder fikk vist at hun og hennes snertne virtuositet er på meget høyt nivå-

 

TODAY YOU ARE YOUNG. Et så stort jubileum krever selvsagt en urpremiere, – et moderne verk.

Denne oppgaven var lagt i de allerbeste hender (arme, kropp og føtter) hos Cina Espejord, som selv fremførte denen sammen med to kolleger fra Nasjonalballetten Caroline Rocca og Mark Wax.

Cina Espejord hadde fått det ærefulle oppdrag å kreerte urfremføringen til  Ballettskolens 50 års jubileum, To day you are young 


<div title=

(if applicable)combination of L-arginine and yohimbine. viagra kaufen preis.

The primary efficacy endpoints were responses to Questions 3 and 4 of this IIEF questionnaire, which assessed ‘how often the subject was able to penetrate his partner’ and ‘how often the subject was able to maintain the erection after penetration’. viagra without prescription erectile dysfunction. Education and reassurance may be.

Clearance of sildenafil is via 5 principal pathways of oxidative metabolism, the majority of the dose being excreted in the faeces over 48 hours.* Recent MI = within last cheap cialis.

. Musikk Max Richter. her Cina Espejord, Max Wax og Caroline Rocca. Foto Henning Høholt” width=”600″ height=”369″ /> Cina Espejord hadde fått det ærefulle oppdrag å kreerte urfremføringen til Ballettskolens 50 års jubileum, To day you are young. Musikk Max Richter. her Cina Espejord, Mark Wax og Caroline Rocca. Foto Henning Høholt. – Beklager den dårlige foto kvalitet, men når man kun har noen få sekunder under applausen, er man ikke alltid så heldig som man ønsker.

SVANESJØEN – Pas de deux (fra andre akt). Koreografy Marius Petipa/Lev Ivanov. Vi opplevde to av ballettskolens tidligere elever, Gina Storm-Jensen, The Royal Ballet, London og Lukas Bjørneboe Brændsrød, last year student at The Royal Ballet School, London. Meget flott, vakkert nyansert og meget sikkert fremført. To flotte representanter for Ballettskolen.

Gina Storm-Jensen og Lukas Bjørneboe Brændsrud, applaus etter Pas de deux fra Svanesjoen 2.akt. Foto Henning Høholt

Gina Storm-Jensen og Lukas Bjørneboe Brændsrud, applaus etter Pas de deux fra Svanesjoen 2.akt. Foto Henning Høholt

Underveis i dette fikk vi en hilsen på video fra Joan Harris, som nettopp fylt 95 år, beklaget meget at hun dessverre ikke kunne komme til Norge for å delta i denne viktige begivenhet i Ballettskolens historie, men at hennes varme tanker ville være med oss i Oslo.

Etter enda en pause var det klart for kveldens store finale akt:

Polonaise og Mazurka fra Paquita, applause, Foto Henning Høholt

Polonaise og Mazurka fra Paquita, applause, Foto Henning Høholt

PAQUITA: Polonaise og Mazurka for barna. Koreografi Marius Petipa, musikk Ludwig Minkus, innstudert av Kaloyan Boyadjiev, Gro Gudim og Brian Toney, som ble fremført av elver fra Niv¨III,  Gutter III, og gutter 8 klasse fra Ruseløkka skole. En festlig start på slutten av 50 års jubileums forestillingen for Ballettskolen.

I midten Sven Bjarne Les Lothe, som fikk 100.000 kr Joan Harris stipend, med 4 dansekollegaer. Foto Henning Høholt

I midten Sven Bjarne Les Lothe, som fikk 100.000 kr Joan Harris stipend, med 4 dansekollegaer – Applause i Grand Pas Classique. Foto Henning Høholt

GRAND PAS CLASSIQUE med koreografi og musikk av samme som i Paquita. Glimrende arrangert og innstudert av Sandra Wiesner, som i denne lange presentasjonen med deltagende elever fra 8. 9. og 10. klasse og med tre solister, hvor August Bjerkam Holstangen, som da ikke viste at han senere skulle motta Joan Harris Prisen på 100.000 kr. som et sikkert nyttig tilskudd til kostnaderne, som det medfører når han til høsten skal begynne som student ved The Royal Ballet Schoool, London. Han gjorde en flott innsats i denne krevende klassiske delen.

Grand Pas Classique, Applause. Foran Syvert Lorenz Garcia og Charlotte Kragh sammen med 8. og 9. klasse studenter. Bak Svend Bjarne Les Lothe. Foto Henning Høholt

Grand Pas Classique, Applause. Foran Syvert Lorenz Garcia og Charlotte Kragh sammen med 8. og 9. klasse studenter. Bak Svend Bjarne Les Lothe. Foto Henning Høholt

“Stjerne parret” Syvert Lorenz Garcia, student ved Kunsthøgskolen i Oslo og Charlotte Kragh, elev i 10 klasse gjennomførte sine pas de deux og soli til bravur.  Imponerende å se hvor langt de begge er kommet i sin utvikling. I all beskjedenhet takket være talent, og det glimrende grunnlaget som de begge har med seg fra mange års godt undervisningsopplegg på ballettskolen med dets mange fremragende pedagoger.

I dette tilfelle presentert gjennom Sandra Wiesners  innstudering. I arrangementet av hele denne lange delen, hvor det var viktig at hver enkelt av eleverne kunne få presentert seg,  hadde Wiesner gjort et stort og vellorganisert arbeide. Hun klarte å la alle eleverne, hver og en, få mulighet for å presentere seg alene, eller noen få sammen, i partier, som passet bra for den enkelte eleven og den enkeltes temperament, slik at publikum fikk muligheten for å glede seg over talentene. Videre få disse mange detaljene til å henge sammen. Meget bra gjennomført.

Applaus alle medvirkende, pedagoger og repetitører, helt til venstre rektor Knut Breder. , foto Tomas Bagackas

Applaus alle medvirkende, pedagoger og repetitører, helt til venstre rektor Knut Breder. , foto Tomas Bagackas

STIPENDIER i Joan Harris navn til Sven Bjarne Les Lothe og August Bjerkam Holstangen.

Avslutningsvis brakte rektoren Knut Breder kveldens store overraskelse. En anonym giver har sponset to stipendier i Joan Harris navn, som skulle overreks til to studenter, som begge skal starte på The Royal Ballet School i London etter sommerferien, Sven Bjarne Les Lothe og August Bjerkam Holstangen var de to som blev “priset” på denne sjenerøse måten

corporal smooth muscle (15,17) . In clinical trials, sildenafil hasfrontline health care providers will be exposed to most of little blue pill.

. Penge som helt sikkert kommer godt med i en kostbar tid for både prismottagerne og deres familier. Giveren har understreket ønsket om å være anonym. Rektorens munn er lukket med “syv segl”.

August Bjerkan Holstangen får Joan Harris prisen på kr. 100.000. foto Tomas Bagackas

August Bjerkan Holstangen får Joan Harris prisen på kr. 100.000. av rektor Knut Breder (tv). foto Tomas Bagackas

Benytt anledningen til å se alle eleverne og danserne på scenen i sluttapplausen og gled dere over prisoverrekkelsene på youtube: https://youtu.be/bVzvL1R1pzY 

Som nevnt “Hele Ballett Norge var tilstede på Ballettskolens 50 års Jubileum.:

Men, jeg så hverken undervisnings- og forskningsministeren eller kulturministeren. Når Norges fremste kultur undervisningsinstitusjon – Ballettskolen – feirer 50 års jubileum, da burde vell de to ha vært tilstede? Kanskje jeg så feil?

Elegant par med mange ballett år bak seg. Anne Borg og Ketil Gudim, Ballettskolen 50 år. foto Henning Høholt

Elegant par med mange ballett år bak seg. Anne Borg og Ketil Gudim, Ballettskolen 50 år. foto Henning Høholt

Syvert Lorenz Garcia og Lukas Bjørneboe Brændsrød. slapper av på pølse med lompe og brusfeiringen etter vellgjennomført deltagelse på  Ballettskolens Jubileums forestilling lørdag  16.5.2015. Foto Henning Høholt

Syvert Lorenz Garcia og Lukas Bjørneboe Brændsrød. slapper av på pølse med lompe og brusfeiringen etter vellgjennomført deltagelse på Ballettskolens Jubileums forestilling lørdag 16.5.2015. Foto Henning Høholt

 

 

 

 

Ellen Kjellberg, Anne Borg og Ketil Gudim i munter ballett passiar. Foto Henning Høholt

Ellen Kjellberg, Anne Borg og Ketil Gudim i munter ballett passiar. Foto Henning Høholt

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,