Balanchine med Nasjonalballetten.
Balanchine med Nasjonalballetten.
Av Henning Høholt
OSLO/NORGE: Etter en lang sommerferie, hvor vi dog gledet oss over besøk av Nasjonalballetten i Paris med A Swanlake, er kompaniet nå igang igjen i operahuset i Bjørvika, og presenterer en meget vakker Balanchine kveld med fire av Balanchines mesterverk, derav to store balletter med mange medvirkende, samt to glimrende pas de deux.
SERENADE innledet det hele, – en flott åpningsballett, som umiddelbart bringer publikum inn i hjertet av Balanchines stil
. I de to mest krevende hovedpartierne gledet vi oss over Maiko Nishino og Ricardo Castellanos. Videre gledet vi oss meget over Georgie Rose og Sonia Vinograd i hver sine delikate solopartier
. Musikk: Peter Tchaikovskij.
Derpå fulgte to pas de deux. Den første pas deux, Agon, til musikk av Igor Stravinsky, helt anderledes enn innledningsnummeret, hvor Leyna Magbutay og Kaloyan Boyadjiev gjorde en glimrende jobb.
KVELDENS HØYDEPUNKT
Tchaikovskij pas de deux, blev kveldens høydepunkt, hvor vi gledet oss meget over vakre og virtuose Eugenie Skilnand, sammen med Philip Currell, som gjorde en fantastisk jobb som den elegante og virtuose kavaleren. Hans solo fikk kveldens største applaus. Bravo.
Thema og Variations, hvor to andre av Nasjonalballettens strålende solister, Yolanda Correa og Yoel Carreno glitret omgitt av et stort ensemble, med mange større og mindre solo innslag.
. Foto Erik Berg.” width=”600″ height=”345″ /> Theme and Variations, i center
. Yolanda Correa og Yoel Carrion. Foto Erik Berg.
Flotte linjer ble vist fra ensemblets side, og det hele var omkranset av Operaens orkester, godt ledet av Per Kristian Skalstad.
En inspirerende kveld
.