Kulturkompasset | critics of culture events

Aschehougprisen til Vigdis Hjorth


Aschehougprisen til Vigdis Hjorth

Vigdis Hjorth takker for Aschehougprisen på kr 100.000 og en vakker liten statue av Ørnulf Bast, evig Liv, som står i bronsje i stor størrelse foran forlagshuset på Sehesteds plass i Oslo. Foto Henning Høholt

Vigdis Hjorth takker for Aschehougprisen på kr 100.000 og en vakker liten statue av Ørnulf Bast, evig Liv, som står i bronsje i stor størrelse foran forlagshuset på Sehesteds plass i Oslo. Foto Henning Høholt

Forfatterskapet kjennetegnes ikke bare av skriveglede, men også en enorm leseglede, sier juryen om årets vinner.

 Fotos fra tildelingen og fra hageselskapet: Henning Høholt.

OSLO/NORGE: På Aschehougs hageselskap 27.August, hvor “hele” eliten i kultur Norge var tilstede, ble Aschehoug prisen delt ut, og i år var det forfatterinden Vigdis Hjorth som fikk overrakt prisen av Forlassjef i Aschehoug Mads Nygaard. Forfatterskapet kjennetegnes av skriveglede og leseglede, sier juryen om årets vinner. Gratulerer med Aschehougprisen, Vigdis Hjorth.

Vigdis Hjorth har nettopp mottatt Aschehugprisen fra forlagssjef Mads Nygaard (tv, assistert av et av juryens medlemmer til høyre. Foto Henning Høholt

Vigdis Hjorth har nettopp mottatt Aschehugprisen fra forlagssjef Mads Nygaard (tv, assistert av et av juryens medlemmer til høyre. Foto Henning Høholt

En representant for juryen, som i år har bestått av Bernhard Ellefsen, Erik Engblad, Astrid Fosvold og Ellen Sofie Lauritzen leste juryens begrunnelse:

Forlagssjef Mads Nygaard ønsker velkommen og introduserer jurymedlemmet, som skal lese Juryens begrunnelse for tildelingen av Aschehoug prisen 2015. Foto Henning Høholt.

Forlagssjef Mads Nygaard ønsker velkommen og introduserer jurymedlemmet, som skal lese Juryens begrunnelse for tildelingen av Aschehoug prisen 2015. Foto Henning Høholt.

“Siden debuten i 1983, har årets vinner av Aschehougprisen skrevet 28 bøker. Ser vi på et knippe av de viktigste romanene fra de siste 10–15 årene, er det ikke urimelig å påstå at prisvinneren er en slik kunstner som stadig gjenskaper og utvider det samme verket for å nærme seg ett alt avgjørende anliggende: Hvordan kan vi leve sannere?

Romankunst

Prisvinnerens romaner er umiskjennelig hennes egne. De sirkler omkring et knippe avgjørende urscener, men føyer hele tiden nye til, eller setter de allerede etablerte inn i andre sammenhenger. Med hver bok oppsøker forfatterskapet uvante situasjoner, utfordringer, temaer. Romanene tar sjanser. De er litterære svalestup. Riktignok ender det ofte med mageplask for hovedpersonene, men de karrer seg opp igjen.

ET av juryens to kvinnelige medlemmer leser juryens begrunnelse for valget av Vigdis Hjorth som årets Aschehougpris mottaker. Foto Henning Høholt

ET av juryens to kvinnelige medlemmer leser juryens begrunnelse for valget av Vigdis Hjorth som årets Aschehougpris mottaker. Foto Henning Høholt

I et essay om Søren Kierkegaard har årets prisvinner skrevet følgende: «Han skriver på sin ulykke og sine tap. Ingen har som Kierkegaard undersøkt fiksjonens muligheter, operert så uhemmet, uforutsigelig i grenselandet mellom liv og diktning, offentlig posering og evangelisering.»

Holder vi teologien utenfor, kan dette avsnittet fint betegne vinnerens romankunst. I bok etter bok tar hun tak i de tyngste, vondeste, tarveligste følelsene i oss, men alltid med overskudd og glede.

Hun gjør det uholdbare holdbart, uten å glatte ut eller forsone. En kjenner seg alltid lettere til sinns etter å ha lest en av hennes romaner, selv om begeistringen vel kan sammenlignes med det Torgeir Schjerven har kalt «den stødige tilstundelsen av jubel i virkelig trist musikk».

Gratulasjonshilsen til Vigdis Hjorth. Foto Henning Høholt

Gratulasjonshilsen til Vigdis Hjorth. Foto Henning Høholt

Språklige overflødighetshorn

I en artikkel om forfatterskapet i tidsskriftet Vagant, har et av årets jurymedlemmer skrevet følgende:

«I likhet med forfatteren selv, er romanene språklige overflødighetshorn, fylt av ord som er lekne, voldelige, utpønskede eller ustyrlige.

Samtidig minner de oss hele tiden på at de ikke helt strekker til. Språket stopper opp, eller det løper av sted med seg selv i nervøs jubel.

Romanene forsnakker seg – de slipper frem minner, verdier, vaner, begrensninger og smerter som er uutslettelig preget inn i kroppene og tankene våre. Som ikke lar seg omdanne til velformede fortellinger, men som likevel kan komme til uttrykk gjennom dem, i diktningen som – for å sitere en av forfatterskapets aller viktigste passasjer – ‘kan ha større betydning enn det som er sant og være sannere’.»

Vigdis Hjorth lytter til gratulasjoner. Foto Henning Høholt

Vigdis Hjorth lytter til gratulasjoner. Foto Henning Høholt

Entusiasme som smitter

Forfatterskapet kjennetegnes ikke bare av skriveglede, men også en enorm leseglede. Prisvinneren har en sylskarp kritisk impuls, alltid på glupsk jakt etter kunnskap; hun oppildnes, beveges, av litteraturen, og deler villig med leseren. Denne entusiasmen smitter over på oss: En vil selv løpe bort til bokhyllen, trekke ut en Solstad- eller Mann-roman; lese den på nytt – eller for første gang – med hennes blikk.

Med romaner som Fransk åpning, Hva er det med mor?, Om bare, Fordeler og ulemper ved å være til, Hjulskift, Tredje person entall, Snakk til meg, Leve posthornet! og Et norsk hus har vinneren av Aschehougprisen for 2015 grepet juryen i skjortekragene som bare hun kan. Gratulerer, Vigdis Hjorth.”

Teksten i sin helhet er hentet fra juryen som i år består av Bernhard Ellefsen, Erik Engblad, Astrid Fosvold og Ellen Sofie Lauritzen, fra seksjonsutvalget for Litteratur i Norsk kritikerlag.

Aschehougs hageselskap, en begivenhet i kultur Norge. Panoama foto: Henning Høholt

Aschehougs hageselskap, en begivenhet i kultur Norge. Panoama foto: Henning Høholt

Om Aschehougprisen

I år kunne celebriteter blant hageslskaps gjesterne bli fotografert foran en skjerm hvor det står at man er tilstede på Aschehougs Hageselskap, mange benyttet seg avd et, slik at de har noe å legge ut på "fjesboka si".

I år kunne celebriteter blant hageslskaps gjesterne bli fotografert foran en skjerm hvor det står at man er tilstede på Aschehougs Hageselskap, mange benyttet seg avd et, slik at de har noe å legge ut på “fjesboka si”.

Aschehougprisen deles hvert år ut av Aschehoug forlag. Prisen ble innstiftet i 1972 til Aschehoug 100-års jubileum.  Aschehougprisen tildeles norske forfattere som en ærespris uten hensyn til hvilket forlag de er knyttet til. Utdelingen skjer etter bindende innstilling fra seksjonsutvalget for Litteratur i Norsk kritikerlag.

Prisen består av en statuett og et beløp på 100 000 kroner . Statuetten er en miniatyrkopi av Ørnulf Basts skulptur «Evig liv», hvis original står utenfor forlags lokalene på Sehesteds plass.

Kjendiser

Som nevnt var også i år “hele” eliten i kultur Norge tilstede på det tradisjonsrike  Aschehougs hageselskap 27.August 2015.

Tidligere statssekretær Kjell Erik Ullmann Øie og EU kulturekspert Henning Høholt.

Tidligere statssekretær Kjell Erik Ullmann Øie og EU kulturekspert Henning Høholt.

Dette er en av de helt store sjenerøse, sosiale begivenheter i kultur Norge, og dette er en av de meget sjeldne anledninger hvor man kan møte nær sagt alle som er viktig i kulturlivet, i avslappet “mood”, selvsagt ikke minst forfatterne, for det er til deres ære at hageselskapet holdes, som forlagssjef Mads Nygaard fortalte i sin velkomsttale.

Den snakkesalige kjendisen i godt selskap med Henning Høholt.

Den alltid snakkesalige medie kjendisen Astrid Gunnestad i godt selskap med pianisten Henning Høholt.

Vær gudene var også med selskapet, nesten helt til slutt, etter at regnet hadde pøst kraftig ned i flere timer bare et par timer før selskapet skulle starte, men solen kom frem og varmet deilig, og stemningen var helt på topp. Kun til aller sist kom der en liten regnbyge.

Gled dem over en liten serie med fotos fra begivenheten.

Forfatteren Kurt Aust, som nettopp har gitt ut ny bok om Tour de France, og redaktør Henning Høholt i munter passiar under Aschehougs hageselskap.

Forfatteren Kurt Aust, som nettopp har gitt ut ny bok om Tour de France, og redaktør Henning Høholt i munter passiar under Aschehougs hageselskap.

Foto Henning Høholt.

Som "Sild i Tønne" tettpakket kultur Norge kjendis treff under Aschehougs Hageselskap. Foto Henning Høholt

Som “Sild i Tønne” tettpakket kultur Norge kjendis treff under Aschehougs Hageselskap. Foto Henning Høholt

Den berømte kjendisfotografen og tidligere ballettdanser i Nasjonalballetten John Andresen og redaktør i Kulturkompasset  Henning Høholt - Hurra for enda et godt "selfie",

Den berømte kjendisfotografen og tidligere ballettdanser i Nasjonalballetten John Andresen og redaktør i Kulturkompasset Henning Høholt – Hurra for enda et godt “selfie”,

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,