Kulturkompasset | critics of culture events

Anders Sletvold Moe i Kunstnerforbundet


ANDERS SLETVOLD MOE

stiller ut i Kunstnerforbundet

Kunstneren Anders Sletvold Moe utenfor Kunstnerforbundet hvor han betrakter fasaden og sitt maleri innenfor vinduet. (FOTO: THOMAS TVETER)

Kunstneren Anders Sletvold Moe utenfor Kunstnerforbundet hvor han betrakter fasaden og sitt maleri innenfor vinduet.
(FOTO: THOMAS TVETER)

Av Synnøve Elisabeth Nord, Fotos: Thomas Tveter.

OSLO/NORGE: Anders Sletvold Moe viser for tiden to store malerier i Kunstnerforbundet i Oslo. I utstillingen ”RE VIEWING” tar han utgangspunkt i Kunstnerforbundets arkitektur. Samtidig deltar tre andre kunstnere – Harald Fenn, Bjørn Barre og Victoria Günzler.

Kunstnerforbundet er landets eldste kunstnerstyrte galleri for samtidskunst, etablert i 1910. Den sentrale beliggenheten like ved Oslo Rådhus gjør dette til et populært utstillingssted i hovedstaden
.

Monumentale arbeider

Anders Sletvold Moe fra Steinkjer er bosatt og arbeider i Oslo. Utdannelse har han blant annet fra Malmø Art Academy. På utstillingen i Kunstnerforbundet viser han to monumentale malerier. ”Completed View-Mural for Gunnar S. Gundersen” og ”View from above”. Kunstneren lar seg ofte inspirere av arkitekturen. I det første har han tatt utgangspunkt i Kunstnerforbundets fasade. Denne ble malt av Gunnar S
. Gundersen med assistanse av Ludvig Eikaas og Gudrun Kongelf  i 1950. Ulike geometriske former – firkanter, sirkler og trekanter er motiv i fasaden, som også består av to vinduer og en høy dør. Det totale inntrykket av fasaden består derfor av alle disse elementene. Sletvold Moes maleri er 257 x 382 cm stort, like stort som det største vinduet. Her er fargene og formspråket det samme. For å få overflaten til å ligne murmaleriet har kunstneren eksperimentert for å få frem riktig struktur i flaten. Her er det sparklet og malt, brukt lim, strødd på sand og stein, slipt og malt igjen.

Maleriet ”Completed view” er inspirert av Gunnar S 
. Gundersens maleri på Kunstnerforbundets fasade (FOTO: THOMAS TVETER)

Maleriet ”Completed view” er inspirert av Gunnar S. Gundersens maleri på Kunstnerforbundets fasade
(FOTO: THOMAS TVETER)

Hva om det ikke hadde vært vindu i denne salen, som for øvrig kalles ”vindussalen”? En grunnidé for kunstneren har derfor vært å få frem et motiv og uttrykk som ville passe inn i denne vindusåpningen

. Personlig må jeg si at dette har han lykkes svært godt med.

Det andre maleriet, ”View from above”, har sitt utgangspunkt i denne utstillingssalens grunnplan, et langt og smalt rom, kalt kabinettet. Kunstneren har målt og tegnet opp grunnplanen, så forminsket den til 1/3 størrelse og deretter strukket den ut i hele salens lengde. Dette maleriet er malt direkte på veggen. Her har Anders Sletvold Moe brukt sparkel og teatermaling for å få frem en matt overflate. Hele maleriet er i sorte nyanser og malingen er påført med sparkelspade.

Nye store oppgaver

Anders Sletvold Moe stilte ut mange steder i 2016, bl.a. i Kunstmuseet i Nord-Trøndelag i Namsos og Akershus Kunstsenter. Utstillingen NN A NN A – New Norwegian Abstraction, var en gruppeutstilling som ble vist både i Astrup Fearnley Museet i Oslo og Stavanger Kunstmuseum dette året. Nå har han nye spennende prosjekter på gang. Først et stort arbeid på Flesland i Bergen. Der vant han konkurransen om utsmykkingen av Bybanens endestasjon ved flyplassen. Han arbeider med et 40 m langt og 2,5 m høyt stålrelieff, bestående av 84 moduler. Dette arbeidet skal være på plass i midten av august. Deretter kommer et stort veggmaleri i forbindelse med en ny konferansesal på Sundvolden Hotel på Ringerike.

Kunstneren Anders Sletvold Moe har hatt flere separatutstillinger, deltatt i mange gruppeutstillinger og hatt flere offentlige oppdrag. Med interesse for ulike abstrakte uttrykk, maleriske problemstillinger og hvordan kunst og rom påvirker hverandre, er han en interessant samtidskunstner å følge med på videre.

Tagged as: , , , , , , , ,