Kulturkompasset | critics of culture events

Nøtteknekkeren i 2017 – fortsatt en suksess


Nøtteknekkeren – en suksess

Kritikk: Henning Høholt, fotos Erik Berg,

OSLO/NORGE: Nasjonalballettens nye Nøtteknekkeren, som hadde repremiere nylig, i Kaloyan Boyadjievs koreografi og regi til Peter Tsjaikovskijs velkjente musikk, godt og musikalsk dirigert av Per Kristian Skalstad, er fortsatt en suksess.

Kaloyan Boyadjiev har lyktes bra med å få sin Nøtteknekkeren til å fungere. Han gir store utfordringer til hele sitt store “maskineri” og de enkelte solister, ikke minst i hovedrollerne har fått krevende, fornyende, kompliserte detaljer som de lykkes første klasses med å fremføre. I så måte var vår første kvelds besetnings to hovedsolister Natasha Jones Dale og Douwe Dekkers av høy klasse, mens Lille Clara Hedda S. Bahmanyar gjorde det glimrende.

Natasja Jones Dale og Douwe Dekkers, foto Henning Høholt

Natasja Jones Dale og Douwe Dekkers, foto Henning Høholt

Imidlertid var Natasha Jones Dale og Douwe Dekkers slett ikke alene på scenen. De var omgitt av en lang rekke fremragende rolleskikkelser, ikke minst Ole Willy Falkhaugen som Drosselmeyer. Videre en rekke andre av Nasjonalballettens dansere, supplert med klassiske ballettstudenter fra KHIO, samt, sist, men ikke minst alle barna fra Operaens Ballettskole. – En flott inspirasjon, og viktig  tradisjon gjennom de seneste vell 20 år med Dinna Bjørns fremragende Nøtteknekkeren – som jo etterhvert er blitt sett av 400.000 publikummere, samt på TV. Dette er antagelig en bemerkelsesverdig rekord i norsk balletthistorie.

– Jeg håper fortsatt å få et gjensyn med Dinna Bjørns vakre Nøtteknekkeren på TV. Den har sin egen helt spesielle og meget gjennomførte atmosfære.

Men nå er det altså Boyadjievs Nøtteknekkeren som samler stapp fulle hus i Bjørvika.

Lille Clara og Fritz

Godterier- 24 barn fra Operaens Ballettskole. et høydepunkt i Divertisementet. Foto Henning Høholt

Godterier- 24 barn fra Operaens Ballettskole. et høydepunkt i Divertisementet. Foto Henning Høholt

– Inspirasjon for ballett eleverne, som jo gleder seg til å delta i Nøtteknekkeren, og fra deres rekker finner vi jo blant annet de to minste hovedroller, vår første kveld Hedda S. Bahmanyar  som Lille Clara, en rolle som hun lyktes meget bra med, og Kai Tamura Hassel som Fritz, som han også lyktes godt med, og hvor han var mindre rampete enn vi har vært vant med, noe som kledte rollen, og som er en god rettesnor for de mange barna blant publikum, om hvor pent det går ann å oppføre seg, – til daglig og i pent selskap.

Ole Willy Falkhaugen, som nettopp er blitt pensjonist fra Nasjonalballetten, fungerte flott og var nærværende som Drosselmeyer, en rolle, hvor der er mye å tenke på og huske på, hele tiden nærværende.

Caroline Rocca og Kári F. Bjørnsson var herr og fru Stahlbaum, foreldrene til Lille Clara og Fritz. Som besteforeldre gledet vi oss over Christiane Sá og Kristian Alm.

Opptrekk dukkene under juleselskapet

De tre opptrekk dukkene Kamille Stokke-Bettum som Prinsesse Pirlipatdukke, strålende flott på tåspiss. Minda Harris som Rottedukke, og Gabriel Gudim som prinsedukken. Til høyre Ole Willy Falkhaugen som Drosselmeyer. Foto Erik Berg.

Høydepunktet under juleselskapet ble de tre opptrekk dukkene Kamille Stokke-Bettum som Prinsesse Pirlipatdukke, strålende flott på tåspiss. Sigurd Blystad som demonisk Rottedukke, og sist, men ikke minst Mathias Johann Møbius Bræin stilig som Prinsedukke. – Under juleselskapet var der mange detaljer, som fylte selskapet med underholdning, moro og skapte lidt redsel. Under hele innledningen og juleselskapet følte jeg fortsatt at lyssettingen er lidt for mørk, hvilket, for min del, gjorde at jeg mistet mye av mimikken, der jo er en hjelp til å understreke de enkelte helt forskjellige kostymerte personligheter.

Unødvendig krangle scene i første akt. 

Jeg følte også at krangelen på scenen mellom Obersten – Per Andreas Hovdal og en annen gjest er for voldsom,- en krangel som jo sikkert foregår i mange selskapelige anledninger, men somjeg synes ikke behøver å være så tydelig, og langtekkelig, i en noe som jeg opplever skal være en glad juleforestilling. Boyadjiev bør mye heller bruke sin energi, på å fremheve andre positive sider under juleselskapet, og på den måten gi kommende generasjoner positive inntrykk fra denne forestillingen. En revisjon som jeg håper blir gjort til neste års Nøtteknekkeren. Ihvertfall hvis man håper at denne produksjon skal kunne vare like lenge som Bjørns Nøtteknekkeren. I motsatt fall overlever den ikke så lenge, – tror jeg.

Snøfnugg og kamp mellom soldater, mus og rotter

Clara og Prinsen flyver avsted i en kugle fra juletreet, mens snøfnuggene danser

Snøfnuggene i deres lekre tutu, kostymer av – Bregje van Balen og Jon Bausor var flotte, fnugg lett koreograferte, slik at man nesten følte at de var snøfnugg, dette fungerte meget bra.

Snøfnugg, og Clara og Nøtteknekkerprinsen, Yolanda Correa og Yoel Carrion

Kampene mellom soldater med Nøtteknekkeren, Douwe Dekkers, og Musekongen, som så ut som om han var en Rottekonge – Elis Nystrøm, og med den lille søte Nøtteknekkerdokke – Alberto Ballester var bra, med mange søte små rotter, som rottet seg godt sammen.

Divertissementet – En festforestilling for Clara 

Den store gledelige overraskelsen i forestilling, som samtidig er den avsluttende delen i enhver Nøtteknekker er divertissementet, som avslutter forestillingen. I dette fikk Kaloyan Boyadjiev vist sin iderikdom, og sitt store koreografiske talent. Dette ble en festforestilling. – Musikalsk er den jo “låst fast” av musikken, så variasjonerne ligger i hvordan man vil presentere disse innslagene visuelt. Dette lyktes til overmåte bra for koreograf, kostymier og scenograf, ved at man hadde blåst opp peisen og brukte denne som inngangs scene til å la innslagene komme ut fra denne portalen.

Det spanske paret var først ute, – Thea Breder og Kristian Støvind hun i en lekker kjole, formet som den viften, som vi allerede Lille Claras mamma fikk under juleselskapet som gave, Clara sitter etter min oppfattelse lidt for godt skjult på istronen forrest i venstre delen av scenebildet, den kunne ha vært snudd mer mot publikum, slik at man får oppleve hennes reaksjoner på divertissementet, som jo fremføres til hennes ære. Og til stor glede for publikummet, – på vår kveld i godt selskap med Kongen og Dronningen og deres barn og barnebarn på første balkong.

De tre russiske menn, som kommer springende ut fra en kjempe Babuska med levende øyne ble fremragende og meget virtuost sprunget av Riccardo Ambrogi, Shoma Ogasawara og Aarne Kristian Ruutu.

Russisk dans: Riccardo Ambrogi, th. Francois Rousseau, tv. og Aarne Kristian Ruutu, senter.

Et høydepunkt ble det kinesiske opptrinet, med en stor kinesisk porselens tallerken, – jeg skal ikke røpe detaljer- , hvor det kinesiske paret ble flott tolket av Miharu Maki og Marco Pagetti.

Det Estetiske høydepunkt, er Arabisk dans, en dans som vanligvis danses av et eksotisk par eller gruppe, danses i Boyadjievs verson av det flotte paret av elegante Grete S.B.Nybakken og slanke lekre Silas Henriksen.

Arabisk Dans: Whitney Jensen, Silas Henriksen.

Den innledes og avsluttes elegant i en mørk blå teltformet paviljong, som minder meg om en paviljong fra vinterhagen, som eksisterte tidligere i den kongelige Residensen i München, hvor den berømte Kong Ludwig II av Bavaria hadde sin oppvekst. Dette medvirker til å understreke stemningen, som allerede ligger i musikken, og som danserne så utrolig vakkert presenterer.

Ballerinaer i Speilboks

Romantisk har Boyadjiev sett tilbake til noe han kanskje selv opplevde som barn, da man hadde en boks hvor inne i der var speil, og en liten danserinne, som kunne trekkes opp og danse, og på grunn av speilene, få det til å se ut som om der var tre versjoner av denne danserinnen. Dett lyktes godt for de tre danserindene i rosa strutteskjørt kostymer Emma Lloyd, Ada Marthinsen og Kathryn Thomas. 

 Blomstervalsen

Et musikalsk høydepunkt er Blomstervalsen, som innledes med en virtuose melodisk harpe introduksjon. I dette tilfelle danset av 8 kvinnelige og 4 mannlige dansere, i delikate blomsterfargete kostymer. Samt et solopar flott presenter av flotte Eugenie Skilnand og Martin Dauchez. 

Imidlertid dette skal være et høydepunkt før forestillingens krevende pas de deux mellom Clara og Nøtteknekkerprinsen..

– Jeg følte at det var for lite med bare 12 dansere på scenen til å fylle ut det store scenerom. der burde ha vært minst 18, gjerne 24 dansere, slik at vi kunne ha opplevd en riktig storslagen blomster vals, og kanskje lyssettingen skulle ha vært mindre hvit, mer med nyanser, som kunne ha fremhevet blomster fargene i kostymene. Dansen er glimrende, men kostymene medvirker til at blomstervalsen er blitt lidt kjedelig. Den kan Boyadjiev få mye mer ut av, – hvis han vil.

Kaloyan Boyadjiev har koreografert og iscenesatt Nøtteknekkeren med Nasjonalballetten.

– At det underveis i divertisementet virker som om at der er lite personer tilstede på scenen, kunne ha vært avhjulpet ved at flere av de dansere som ikke medvirker i de enkelte divertisement delene, befolker sidene i scenebildet, altså deltar i å oppleve det som Clara og Nøtteknekkerprinsen sidder på sin “trone” og gleder seg over.

Grand pas de deux

Med sin lange erfaring som stjernesolist har Kaloyan Boyadjiev sett svært mange flotte pas de deux, ensembler og solo innslag. I hans sammensetning av denne, – hans egen – pas de deux, har han lyktes strålende, han gir publikum helt nye variasjoner og mange imponerende og flotte detaljer. På denne repremieren opplevde vi to hovedsolister av fremste klasse Natasha Jones Dale og Douwe Dekkers Med erfaring og grundig bakgrunn lyktes de 100% med å få denne pas de deux og deres respektive soli til å bli høydepunkter i forestillingen. De lyktes i å få det til å se ut som om de vanskelige krevende, løft og detaljer, at dette var en lek, noe vi godt vet ikke er tilfeldet. Publikum var vilt begeistret. Det samme så vi også i deres første pas de deux, som de gjennomførte tidligere i forestillingen. Bravi.

Applaus Nøtteknekkeren, , Foto: Henning Høholt

Applaus Nøtteknekkeren, , Foto: Henning Høholt

Der er en rekke besetninger i de to meget krevende hovedroller, samt i mange andre roller. Partiene er krevende og vanskelige, imidlertid har vi tillit til at de forskjellige tolkerne av disse partier kommer til å lykkes bra, fordi dette er dansere som er valgt ut blant Nasjonalballettens aller beste unge og lidt mer voksne dansere, som på denne måten får muligheten, for å bli inspirert til å vokse i sine prestasjoner og øke sine fremtidsmuligheter.

GODTERIER

24 praktfulle unger fra Ballettskolen gjorde hele finalen til et absolutt høydepunkt, kledt ut som godterier, vaffel med rømme, makron, pepperkake, gelé, sukkerstang, julemarsipan og cupcake. – som vi allerede i pausen hadde opplevd ute blant publikum, dette var en virkelig vitamin innsprøytning, vel forberedt og flott dansende.

24 praktfulle unger fra Ballettskolen. Jeg noterte meg til og med vaffel hjerter med syktetøy og rømme.

Publikum jublet høylydt.

Bregje van Balen og Jon Bausor

Disse to inspirerte kunstnerne har klart å forme en visuel meget vellykket, spennende og utrolig vakker ramme rundt forestillingen. Kostymer er Bregje van Balen og Jon Bausor sammen om, og disse er meget vellykket, og Bausor alene om scenografien som fungerer bra. Lysdesignet er ved James Farncombe.

Musikken – Per Kristian Skalstad

Peter Tsjaikovskijs velkjente, velklingende og vakre musikk klang storslagent fra orkestergraven. Dirigent Per Kristian Skalstad har den musikalske ledelse, han var vell  forberedt når det gjelder tempi, følsom overfor dansernes ønsker og behov, slik det så ut fra tilskuer benkene. Dette er jo et velkjent partitur for musikerne, siden Nøtteknekkeren har vært på ballett repertoaret for Nasjonalballetten helt siden, så vidt jeg vet, fra 1965. Vi gledet oss over mange vakre solo detaljer fra orkestergraven. Konsertmester var Øyvind Bjorå.

Den Norske Operas barnekor medvirker tradisjonen tro i sluttscene i siste del av første akt. Nytt var at seks av jentene var på scenen, der så ut som Lucia jenter, sammen med snøfnuggene, i lekre kvite kostymer, som såvidt jeg kunne se var opplyste i stjernerne i skjørtet, på denne måten kom sangen ikke kun fra kordeltagerne i orkestergraven, men også fra scenen.

Kristiania i 1905

Vi er i Kristiania i 1905. Hos diplomat-familien Stahlbaum inviteres det til juleselskap. Blant gjestene er familier fra andre land og Claras mystiske onkel Drosselmeyer. Det er leker, gaver, godterier og ikke minst: en fascinerende nøtteknekkerdukke. I løpet av festen sovner Clara, og magiske og mystiske ting begynner å skje.

Nøtteknekkeren er førjulseventyret der Clara drømmer seg bort og møter snøfnugg, sukkerstenger, blomster, soldater, mus – og hun blir forelsket, Vi kan nesten ikke vente til du får se vår nye nøtteknekker, skapt av Nasjonalballettens egen danser og koreograf, Kaloyan Boyadjiev, og Jon Bausor, som sto for kostymene og kulissene i suksessballettene Carmenog Ildfuglen. Dansere fra både Nasjonalballetten og Ballettskolen er med, og Operaorkestret spiller Tsjajkovskijs kjente musikk.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,