Kulturkompasset | critics of culture events

Gripende Ballerina på Operaen


Gripende Ballerina.

Foto Erik Berg

Hege Høisæter og Silje Marie Aker Johnsen som Moren Edith og Malin. Foto Erik Berg

Av Henning Høholt, Fotos: Erik Berg

OSLO/NORWAY: Synne Skouen, Oda Radoor og regissøren Hilde Andersen har skapt et kammeropera mesterverk av gripende format, som nettopp nå gleder publikum på Operaens Scene 2 som en del av Ultima festivalen.

Basert på Arne Skouens teaterstykke av samme navn fra 1976, har hans datter, komponisten Synne Skouen sammen med de ovennevnte skapt videre på dette utgangspunktet og kommet frem til en helt unik produksjon hvor 10 musikere og 6 sangere kammermusikalsk fremfører denne forestillingen.

Ballerina - til venstre Silje Marie Aker Johnsen som glimrende spiller rollen som Malin. Til høyre Hege Høisæter som hennes mor Edith. Fremraende scenografi. Foto: Erik Berg

Ballerina – til venstre Silje Marie Aker Johnsen som glimrende spiller rollen som Malin. Til høyre Hege Høisæter som hennes mor Edith. Fremraende scenografi av Bård Lie Thorbjørnsen. Foto: Erik Berg

Ekstrairdinært bra "gesamtkunstwerk". Terningkast 6

Ekstrairdinært bra “Gesamtkunstwerk”. Terningkast 6

Vanligvis gir ikke Kulturkompasset terningkast på operaer. Imidlertid så ble vi så betatt av forestillingen, den fremragende rollebesetning, hvordan de lykkes i å formidle historien, slik at vi opplever den som ekte, ærlig og svært vellgjennomført, på grensen til der perfekte, at vi likevell har bestemt oss for å gi terningkast 6. Dette er fremragende.

Jeg skulle ønske at Operaen vil sende den landet rundt, samt i første omgang til de øvrige nordiske lande. Dette pga at i de nordiske landene vil denne kammeropera kunne spilles i originalspråket.

Ballerina -  i sentrum Silje Marie Aker Johnsen som glimrende spiller rollen som Malin.

Ballerina – i sentrum Silje Marie Aker Johnsen som glimrende spiller rollen som Malin. Foto Erik Berg

Rollebesetningen er fantastisk. Silje Marie Aker Johnsen briljerer såvel visuelt fysisk i rollen som den autistiske datteren Malin, samt stemmemessig med en uhyre krevende sang/lydrolle, som samlet gjør at vi tror på henne og blir dypt grepet av fortellingen. At Johnsen også er en vakker danser er et klart fortrin for å lykkes visuelt.

Regissøren Hilde Andersen har med denne krevende iscenesettelsen gjort et mesterverk av format.

Den sterke mot/medspilleren til Malin er hennes mor, som ofrer alt for sin datter- strålende formidlet av mezzosopranen Hege Høisæter.

Av andre personligheter i dette spesielle familiedrama opplever vi Håvard Stensvold, hans vakre bassbaryton bringer gode opera minner inn i verket. Dagfinn Andersen, tenor spiller Malins bror, videre medvirker Tone Kummervold og Vigdis Unsgård.

Disse er omgitt av et orkester som er med og innrammer Bård Lie Thorbjørnsens godt fungerende scenebilde bra, med heve og senkbare trestammer som bringer oss ut i skogen når dette trengs, og et gulvteppe, der også illuderer som gress og etterhvert som skogbunn når dammen åpenbares i det siste dramatisk/realistiske øyeblikk hvor mor Edith og Malin går ut i dammen sammen for å avslutte livet.

Tett på tidsriktige 1970 talls inspirerte kostymer. Delikat lysdesign av Ingrid Tønder, hvor jeg spesielt godt likte at spottene som var festet til trærne kunne heves og senkes, og på den måten realistisk endret skogens karakter, slik den gjør når solen/dagslyset endrer seg. Videre likte jeg de grønne skygger.

Synne Skouens mesterlige musikalske ramme rundt dette spesielle “hverdagsdrama” er omfattende, beveger seg innen svært mange helt forskjellige musikk og lydformer, som hele veien underbygger handlingen, bringer den fremover og understreker og flerdobler lydbildene, i nær samklang med sangerne. Og med meget tydelige, men diskrete hentydninger til moren, Ediths, fortid som ballerina i balletten ved operaen.

Bjarne Sakshaug har gjennomført et godt innstuderingsarbeid i de innledende fasene av produksjonen, og er nå tilstede ved flygelet, sammen med sine 9 glimrende musikere.

Inntrykket jeg sitter igjen med er at Synne Skouen med sitt nære samarbeid med tekstforfatter, regissør, samt dramaturgen Jonas Forsells nyttige innspill, og sist, men ikke minst, et glimrende grunnlag i Arne Skouens skuespill, dermed har lyktes å skape et kammermusikalsk, nesten Richard Wagners “gesamtkunstwerk” i miniatyre.

Ballerina - Aplaus, i sentrum Silje som spiller Malin. Foto Tomas Bagackas.

Ballerina – Aplaus, i sentrum Silje Marie Aker Johnsen som glimrende spiller rollen som Malin. Foto Tomas Bagackas.

BRAVI.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , ,