Kulturkompasset | critics of culture events

Tømmermenn og trubadurer i Sarpsborg


Tømmermenn og trubadurer

Det svinger i Sarpsborg. Foto: Liv Baden

Det svinger i Sarpsborg. Foto: Liv Baden

Tømmermenn, en konsertforestilling

Kulturhuset Gleng, Sarpsborg, 8. og 9. september

Anmeldelse av Torkil Baden

 SARPSBORG/NORGE: Historiske kabareter er alltid populære i lokalmiljøene. I Sarpsborg er det ikke rart at en oppsetning om menneskene rundt selve livsnerven Glomma og tømmerfløting blir en begivenhet med fullt hus og entusiastisk mottakelse.

På slutten av 1800-tallet jobbet tømmerfløtere på landets mektigste elv. Harde arbeidsdager fant sin avslutning med trøst og fellesskap i kneiper. Arrangørene har gjenoppvekket det de kaller en loslitt, livlig, vulgær og smått fordrukken tid i en fengende konsertforestilling. Den kan kanskje bygges ut litt mer scenografisk med projeksjoner fra den gamle tid.

Prostinne Seeberg omgitt av to hardt arbeidende damer.. Foto: Arne Martinsen

Prostinne Seeberg omgitt av to hardt arbeidende damer.. Foto: Arne Martinsen

Det hele foregår på bula «Erteblomsten», men spillestedet er paradoksalt nok et hus bygget for Sarpsborg Kristelige Ungdomsforening.  Kulturhuset Gleng ble bygget i 1911, og det røde mursteinshuset er med sine kraftfulle og dekorerte profiler er et fint eksempel på jugendstil i Sarpsborg. Men på scenen i det gamle bedehuset var det sist helg en karikert prest omgitt av sprit og gledespiker.

Typer

Typene er tydelige, kanskje litt for tydelige. Verten er forteller i et manus med mye snert. Prost Seeberg er viktig, han som var Hans Nielsen Hauges antagonist i musikalen «Det brenner en ild» nylig i Fredrikstad. I Sarpsborg er han en tøffelhelt og spakere enn kirkehistorien tilsier. Hans beryktede utskjelling av området Gleng som «menneskehetens berme» er lagt i munnen på en maktsyk prostinne.

Siste del av den to timer lange forestillingen får en dramatisk stigning mot en tankevekkende og engasjerende avslutning. Der er det også rom for alvor og drømmer i all nøden.

Bjørn Sørlie er initiativtaker og har skrevet mange av sangene til «Tømmermenn». Foto: Liv Baden

Bjørn Sørlie er initiativtaker og har skrevet mange av sangene til «Tømmermenn». Foto: Liv Baden

Tekster og melodier er ved Bjørn Sørlie og Tor Halmrast, begge drevne inne mange ulike tekstlige og musikalske genre. Åtte musikanter er ikke lite og utgjør et slagkraftig orkester med ambisjoner mot jazz og storband i den virtuose blåserrekken.

Halmrast har bakgrunn også fra klassisk samtidsmusikk. Hans artistiske arrangementer løfter sangene opp i et spennnende klangbilde.

Tor Halmrast ruver og ruler ved klaveret. Foto: Liv Baden

Tor Halmrast ruver og ruler ved klaveret. Foto: Liv Baden

De melodiøse sangene spenner fra skillingsviser, gammeldans og tango til opera og overdådig Broadway-musikal, variert som i et partitur av Stephen Sondheim. Det hele er beundringsverdig presist i de krevende tonegangene selv med minimal dirigering.

Skuespiller-sangerne er både amatører og profesjonelle, og sang og orkester er veltrimmet og på imponerende nivå.

Oppsetningen er så variert og innholdsrik at den fortjener et langt liv ved Glomma, også i kommende år.

Tømmermenn-musikanter. Foto: Arne Martinsen

Tømmermenn-musikanter. Foto: Arne Martinsen

Idé, forarbeid, script og historieutvikling: KVELDSMAT
Musikk og tekster: Bjørn Sørlie og Tor Halmrast
Arrangementer og musikalsk ledelse: Tor Halmrast
Manusomarbeidelse: Tone Petronelle Sørlie
Regi: Knut Erik Rønne
Prosjektleder: Emilie Berg Slangsvold

På scenen:
Pernille Heckmann
Ann Helen Hjemli
Tone Petronelle Sørlie
Morten Oliversen
Knut Erik Rønne
Bjørn Johan Sørlie

Orkester:
Tor Halmrast
Rodrigo Villagra
Andreas Losiewicz
Gard Eriksen
Carl Georg Abel
Kjell Jørgen Holbye
Espen Christoffersen
Morten Oliversen

Kulturhuset Gleng, bedehuset som bule. Foto: www.betongbygg.no

Kulturhuset Gleng, bedehuset som bule. Foto: www.betongbygg.no

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , ,