Kulturkompasset | critics of culture events

Tosca – en flause!


Tosca – en flause!

Fra Tosca på Den Norske Opera i Calixto Bieitos regi og nettverk, 1. akt. Midt i bildet Claudio Sgura som Scarpia. Foto Erik Berg.

Fra Tosca på Den Norske Opera i Calixto Bieitos regi 1. akt. Midt i bildet Claudio Sgura som Scarpia. bak nettverket godt skjult, Den Norske OPeras Kor og Barnekor. Foto Erik Berg.

Claus Drecker

Claus Drecker

Leserinnlegg av Claus Drecker. claus@drecker.no

OSLO/NORGE: I torsdagsavisen kan vi lese et innlegg av redaktør Henning Høholt om de mindre gode sider ved Den Norske Opera & Ballett. Sammen med meg er Høholt glad for at Per Boye Hansen perioden som operasjef ble avsluttet, dessverre med en nok så flau Tosca inscenering slik Høholt har opplevd den. Direktør Calixto Bieito (som han blir definert i mediene) er en nymotens umusikalsk regissør som allerede i 2013 bedrev hærverk mot «Hoffmanns Eventyr» i DNOB – ikke bare ved en meget irriterende scenografi men også ved å kutte bort én time av denne svært spesielle operaen.

Det er Per Boye Hansen som har engasjert denne litt vulgære regissøren til bl.a. å føre regi for operaene Carmen, Hoffmanns Eventyr og nå også Tosca.

Vi håper inderlig å få en slutt på dette nå og forventer å komme tilbake til den tiden hvor det som foregår på scenen overensstemmer med den musikken vi så godt kjenner. Vi har også forståelse for hvorfor de to musikksjefene John Helmer Fiore og nåværende musikksjef Karl-Heinz Steffens ikke ønsket å fortsette i sine stillinger når musikken i operaene er blitt mindre viktig enn regissørenes ego.

Anneliese Miskimmon

Derfor har vi stilt store forventninger til den nye operasjefen Anneliese Miskimmon, men det nye programmet er ikke særlig oppløftende. Samtidig har vi lest at hun vil avskaffe det faste ensemblet og basere driften på et vikarsystem.

Marita Sølberg

En av våre dyktigste sangerinner Marita Sølberg har fått én rolle i 2018 og det betyr: Sangere innkalles/engasjeres etter behov, de blir betalt for det de yter når de opptrer men må sannsynligvis se langt etter betalt ferietid, sykepenger eller en anstendig pensjon. Hvorfor skal arbeidssituasjonen i Operaen være annerledes enn i samfunnet ellers?

Har vi egentlig behov for en Nasjonalopera i Oslo?

Top opera fra New York med verdens beste sangere kan vi oppleve på Gimle kino i Oslo – og billig er det også.

Opera på dette nivå har vi i Oslo bare fått én gang i 2008 med Don Carlo

ved åpningen av huset.

 

Tagged as: , , , , , , , , ,