Kulturkompasset | critics of culture events

Manet, Degas, Monet, Cézanne, van Gogh, Gauguin i Glyptoteket


 

Ny udstilling i Glyptoteket

Fransk Maleri i Glyptoteket, København fra 19. Mars.
Fransk Maleri i Glyptoteket, København fra 19. Mars.

Fransk maleri

KØBENHAVN/DANMARK: Fra 19. marts 2017 Manet, Degas, Monet, Cézanne, van Gogh, Gauguin… Glyptotekets samling af fransk malerkunst rummer værker af nogle af kunstens største skikkelser, ligesom den dækker en af de mest hæsblæsende epoker i kunstens historie. Med over 200 værker viser udstillingen de originale kunstneriske variationer, der udvikles i Frankrig i årene 1800-1950. Gennem en baglæns præsentation af berømte mesterværker og sjældent sete hovedværker tegner udstillingen en billedlig fortælling om 150 års kunst, mættet med intensitet og opfindsomhed.

Udstillingsåbning 19. marts

Glyptoteket fejrer udstillingsåbningen søndag 19. marts kl. 13-17, hvor de byder på talks og særomvisninger i fodsporet på kunstens frie vej gennem 150 år.

Kunstens epicenter

Fra romantikken og frem til 2. verdenskrig var Frankrig knudepunkt for den mest nyskabende fortrop af kunstnere. Paris’ accelererende modernitet og kulturelle frisind samt provinsernes sødme var det perfekte klima for den mest banebrydende europæiske avantgarde. ”Fransk maleri” vidner om, at kunsten i denne periode var en til tider indædt jagt på originalitet. Kunstnere var drevet af en trang til ikke bare at være i trit med, men også at kunne foregribe og skabe tidens udtryk og tidens form.

De kendte og dem fra gemmeren

”Fransk maleri” er den til dato mest omfattende og ambitiøse visning af Glyptotekets samling af fransk malerkunst, ligesom den yderligere retter fokus på en række tegninger og mindre skulpturer.

Udover kunstnere og værker, der er mere eller mindre synonyme med Glyptoteket, er det ambitionen også at præsentere mere fra museets omfattende samling.

Værker af bl.a. Giacometti, Max Ernst, Serge Poliakoff og Victor Vasarely er tilføjet, så udstillingen mere fyldestgørende afslører spændvidden i fransk kunst fra det idealiserede maleriske udtryk med høj teknisk detaljerigdom til et mere frit, eksperimenterende udtryk.

Baglæns: 1950-1800

Men udviklingen er langt fra lineær, og kunsten slår krøller på sig selv. Kunstnerne arbejdede typisk udenfor de kunsthistoriske kategorier. De trådte ind og ud af forskellige kunstnergrupper, sugede inspiration til sig fra rejser og arbejdede i det hele taget meget dynamisk og uforudsigeligt.

Udstillingen breder sig over tre etager og blander kunstnere, genrer og teknikker med kronologien som overordnet princip. Netop kronologien sætter en stund maleriet fri af de stilistiske tilhørsforhold og lader det stå frem som først og fremmest maleri. For yderligere at understrege kunstens frie vej er udstillingen arrangeret ved en ’omvendt’ kronologi. Frem for at fremstå som naturlig endestation, bliver det 20. århundredes moderne maleri en introduktion til en baglæns lystvandring i det 19. århundredes malerkunst.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , ,