Kulturkompasset | critics of culture events

Böhn og Steen-Nøkleberg i Frogner Hovedgård


Ole Böhn og Einar Steen-Nøkleberg i Frogner Hovedgård

Einar Steen-Nøkleberg (til høyre) og Ole Böhn på Frogner Hovedgård.

Einar Steen-Nøkleberg (til høyre) og Ole Böhn på Frogner Hovedgård.

Av Henning Høholt.

OSLO/NORGE: To av nestorene i Norges klassiske musikkliv, Ole Böhn, violin, og Einar Steen-Nøkleberg, piano,  konserterte for et stort publikum i den vakre storsalen i FrognerHovegård, som er en del av Bymuseet i Oslo, Søndag 19. Februar. På denne søndagen søndagen med deilig mildvær og sol hadde et trofast publikum funnet frem til et delikat program bestående av sonater av Mozart, Richard Strauss og Beethoven.

Ole Böhn i Frogner Hovedgård.

Ole Böhn i Frogner Hovedgård.

 

Ole Böhn

Ole Böhn har “sommerferie” fra Sydney i Australien hvor han underviser nesten 30 violin studenter, hvor av mange er meget talentfulle, forteller han.

Böhn er nylig kommet hjem fra musikfestivalen Femusc i Brasil hvor han har holdt en rekke konserter og undervist elever fra flere kontinenter.

 

 

 

Einar Steen-Nøkleberg

Einar Steen-Nøkleberg spiller for tiden, blant annet, Bachs mektige Goldberg variasjoner utenad hver dag, og ser frem til kommende konserter med dette komplisserte og krevende Bach verket, som er et høydepunkt blant Bachs komposisjoner.

Søndagens konsert startet med Mozarts Sonate for klaver og fiolin i G-Dur, et vakkert godt verk, hvor klaver og fiolin er likestilte i samspill og uttrykk. Dette ble fulgt av

Richard Strauss Sonate for violin og klaver i G-dur fra 1888. Hvir vi umiddelbart fornemmer nærheten til hans store orkester- og operaverker, for eksempel Rosenkavaleren. Det er et utfordrende verk med mange krevende utbrudd for utøverne, som kun de allerfærreste lykkes så bra med. I Oslo er vi priviligert å ha blant oss slike kapasiteter på dette høye nivå. Samt at de gir seg selv slike store utfordringer. Det ble ekstraordimørt bra, uttrykksfullt, virtuost utfordrende og meget vakkert fremført.

Etter en kort pause var det klart for Beethovens Sonate i G-Dur opus 96. Den minner om de senere strykekonserter, hvor alle er avdempet og en motsetning til R. Strauss sonaten, ikke har den samme typen utbrudd, er ryddig, vellorganisert, roligere, helstøpt.

Alle de tre sonater på dagens program hadde det til felles at de gjentar hverandres tamer og variasjoner, både hver for seg og i melodiøst elegant kombinasjoner, de svarer og videre utvikller hverandres temaer. Interessant at dette er ens for alle tre komposisjoner, selv om uttrykksformen er forskjellige både i stil og på grunn av forskjellen i tidsepoker mellom komponistene.

Det var et positivt møte med to store kunstnere, som kvitterte for ruvende applaus med ekstra nummer, en tragisk mellomsast fra en av Brahms berømte strykesonater.

Oslo Bymuseum.  Foto: Lånt fra Tripadvisor.

Oslo Bymuseum. Foto: Lånt fra Tripadvisor.

- – -

Neste konsert er 26.2. i Vigeland Museet 26.2. kl. 13.hvor Ole Böhn, Odd Hannisdahl på violin, Mark Tukh bratsj, Chris Muri, cello og Dan Styffe, bass, spiller musikk ab Isang Tun, Kodaly og Dvorak.

Steen- Nøkleberg har nettop utgitt en Cd

på det russiske selskapet Melodya med verk av Bach.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , ,