Kulturkompasset | critics of culture events

Carmen – ballett i Oslo


Carmen – ballett i Oslo

CARMEN-Melissa-Hough

CARMEN-Melissa-Hough

Koreografi Liam Scarlett

Musikk George Bizet 

Kritikk: Henning Høholt, Foto Erik Berg.

OSLO/NORGE: Et meget gledelig gjensyn med Liam Scarletts ballett versjon av Carmen hvor BIzets musikk, og ikke bare fra Carmen, er blitt arrangert av Martin Yates til en flott helaftens ballett, hvor vi opplever en rekke av Nasjonalballettens fremste solister Melissa Hough og Kaloyan Boyadjiev som Carmen og Don José.

Melissa Hough og Kaloyan Boyadjiev som Carmen og Don José

 Carmen tar et fast grep om “utstyret” til Don José: Melissa Hough og Kaloyan Boyadjiev som Carmen og Don José

Ikke minst med Melissa Hough forførende sexy i tittelrollen, og på vår første kveld i år danset hun sammen med Kaloyan Boyadjiev som er en flott, dødelig forelsket og meget sikker og virtuos Don José. Hans ungdomskjæreste Micaela tolkes forbilledligvakkert og virtuost av Emma Lloyd, hennes utstråling og hennes samdans med Boyadjiev sender magiske frysninger ut til publikum, dette er utsøkt ballettkunst på sitt aller fremste.

Aarne Kristian Ruutu Escamillio, Toreadoren

Aarne Kristian Ruutu som Escamillio, Toreadoren og Melissa Hough som Carmen (siste akte).

På vår kveld danset Aarne Kristian Ruutu Escamillio, Toreadoren, som stikker av med Carmen, og dermed er med til å føre oss frem til den voldsomme og dramatiske slutt, hvor Don José dreper Carmen.

Det musikalske arrangement av Martin Yates, som selv dirigerte på vår forestilling er glimrende. Han holder seg ganske trofast til stort sett å følge Operaens handling, og dermed benytter han alle de viktigste melodiene, til å understreke de mest krevende dele av handlingen, Habaneraen, Sequedillaen, Rosenarien, Micaelas store arie i smuglerscenen, samt “Parlez moi de ma mere”, som i dette arangement er elegant flettet sammen med den berømte fløyte solo Intermezzoet, som vanligvis åpner inngangen til 3. akten. Dette fungerer bra, og alt dette gir danserne muligheten for å formidle koreografens tanker slik at der blir mye god handling i dette.

CARMEN-Melissa-Hough; Don Jose-Kaloyan Boyadjiev;

CARMEN-Melissa-Hough; Don Jose-Kaloyan Boyadjiev

Gode ensemble opptrin, med mye inspirert koreografi og uttrykksfull, stemningsskapende dans. Imidlertid blir det solo´erne og pas de deux´erne, som blir høydepunktene i forestillingen, den ene etter den andre, godt forskjellig arrangert og koreografert, hvor disse passer til den enkelte handlingsdelen, og hvor disse solistene får gode muligheter til på hver sin måte å uttrykke hele deres følelsespektre, sensuelt, varmt, og meget vakkert.

Det gnistrer av Melissa Hough som Carmen, Boyadjiev er maskulin, sexy, sterk, og klarer alle de vanskelige løftene helt suverent, og meget sikkert, hele veien med nensom uttrykksfull kjærlig behandling av hans partnere, selvom der av og til ligger bak en agresjon i uttrykket. Som nevnt blir hans samdans med Emma Lloyd til de allervakreste romantiske pasasjene i balletten, kontrasterende til de mere røffe, og mer sensuelle deler med Carmen – Melissa Hough. Fra den mer voksne garden av Nasjonalballettens solister gjennomførte Aarne Kristian Ruutu rollen som Escamillio med stor sikkerhet og virtuositet.

CARMEN-Melissa-Hough; Don Jose-Kaloyan Boyadjiev;

CARMEN-Melissa-Hough; Don Jose-Kaloyan Boyadjiev;

Som Mercedes og Frasquita gledet vi oss over Miharu Maki og Leyna Magbutay. Samantha Lynch var god, høy og flott som Lilas Pastias. Kári Fréyr Bjørnsson var Zuniga. Andreas Heise var Morales. De tre virtuose Zigøyner guttene ble flott danset av Alberto Ballester, Martin Dauchez og Marco Pagetti.

Forestillingen alternerer med operaen Carmen på Hovedscenen og har der sin siste forestilling den 3. Mars. – Hvor vi gleder oss til å oppleve Julie Gardette sammen med unge Douwe Dekkers. Hvor Yoel Careno skal danse Escamilio og Whitney Jensen danser Micaela.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,