Kulturkompasset | critics of culture events

Cabaret: Magisk, fascinerende, tankevekkende.


CABARET Ensemblet på Oslo Nye Teater. Foto Tine Poppe.

CABARET Ensemblet på Oslo Nye Teater. Foto Tine Poppe.

Magisk, fascinerende, meget musikalsk

og tankevekkende Cabaret

premiere på Oslo Nye Teater.

CABARET: Terningkast 6. Magisk.

CABARET: Terningkast 6. Magisk.

Av Henning Høholt, Fotos: Trine Poppe og Fredrik Arrf.

OSLO/NORGE: Stemningen i Oslo Nye Teater var helt magisk, publikum var fascinert og tankerne ble vekket på Cabaret musikal premieren, samtidig som musikkgleden var helt på topp i regissør Peter Langdals meget sjarmerende og særdeles vellykkede versjon av denne glimrende musikalen i raffinerte og delikate musikkarrangementer av Simon Revholt, med et topplag av dyktige musikalartister.

Hilde Louise Asbjørnsen

HIlde Louise Asbjørnsen omgitt av fra venstre Jan Nicolai Wesnes, SIndre Bjørke Høyang, Eirike Dahlen Stiksrud. Foto Tine Pope.

Hilde Louise Asbjørnsen omgitt av fra venstre Jan Nicolai Wesnes, SIndre Bjørke Høyang, Eirike Dahlen Stiksrud. Foto Tine Pope.

Hilde Louise Asbjørnsen stråler i den berømte rollen som konferansieren i Kit Kat Club, og tilfører denne rollen nye sider, siden rollen hittil for meg har blitt spilt av en mann. Dette kommer hun særdeles godt fra, og de seksuelle detaljer blir gode. Hun er 100% tilstede hele tiden på scenen, meget bra.

Willkommen, Bienvenue, Welcome, Hilde Louise Asbjørnsen. Foto: Fredrik Arrf.

Willkommen, Bienvenue, Welcome, Hilde Louise Asbjørnsen. Foto: Fredrik Arrf.

Hun gjennomfører en rekke av musikalens mest berømte sanger fremragende, ikke minst den berømte “Willkommen Bienvenue, Welcome”, og gir hver enkelt innslag personlighet og karakter, samtidig som hun med god maskør hjelp (maskør: Julie A. Clark), etterhvert forandrer sin maske som tilpasses til den kommende nazitidens Hitler look. Hennes “Så du A med mine øyne” (If you could see her with my eyes) var fremragende,

Ingvild Holthe Bygdnes

Ingvild Holthe Bygdnes og Lars Berge, som hhv Sally Bowles og Clifford Bradshaw. Foto: Tine Poppe

Ingvild Holthe Bygdnes og Lars Berge, som hhv Sally Bowles og Clifford Bradshaw. Foto: Tine Poppe

Ingvild Holthe Bygdnes imponerer som Sally Bowles, en krevende rolle, som hun gennomfører til bravur, med strålende sang og personlighet. Hennes mange kjente sanginnslag er bra, blant annet Cabaret, med hennes skygge (Solveig Andsnes)hun danser flott, og hennes samarbeide med Lars Berge er glimrende, like så med Jan Nicolai Wesnes som Max, som førøvrig spiller cello i “Vi hilser den nye tid”.

Lars Berge

CABARET ensemblet, Lars Berge er forrest til venstre, Foto: Tine Poppe.

CABARET ensemblet, Lars Berge er forrest til venstre, Foto: Tine Poppe.

Som Clifford Bradshaw opplever vi Lars Berge, som er trygg og god, en flott og amerikansk gentleman, med meget vakker stemme, elegante danseferdigheter, og hans rolle som den kommende forfatteren Clifford Bradshaw opplever jeg er blitt betraktelig utvidet til forestillingens allerbeste, slik at han nå deltar mye sterkere og enda mer som et sentrum i forestillingen Cabaret, enn som jeg har sett denne rollen fremført i andre Cabaret produksjoner. Denne Cabaret produksjonen vil sannsynligvis  gi Oslo Nye Teater svært mange stapfulle hus, og køer ved billettluken. Et meget positivt bekjentskap for publikum.

Liv-Ellen Kahrs og Anne Guri Tvedt

Money, Money, Foto: Trine Poppe.

Money, Money, Foto: Trine Poppe.

De to unge Fräulein Kost – Ulla – Liv-Ellen Kahrs og Olga – Anne Guri Tvedt, med kjekke og overkåte elskere. Samt de glimrende øvrige ensemble medlemmer Charlotte Øverland Våset, Solveig Andsnes, Guri Karijord, Martine Camilla Brænna, og den mer (eller mindre) maskuline delen av ensemblet: Eirik Dahlen Stiksrud, Tor Ivar Hagen, Jan Nicolai Wesnes og Sindre Bjørke Høyang, gjør en fremragende jobb, skifter kjønn, eller ihvertfall kostymer og mask, slik at de kan falle inn i de utrolige mange roller, som skal dekkes, både som noen av to-fire forrykende Tyrloer damer, flotte maskuline marine gutter, feminine og maskuline homser, og noen som kanskje enda ikke har funnet ut av hverken det ene eller det andre, lekre jenter, Money, Money osv. Tor Ivar Hagen lykkes bra med sin lyse tenor stemme som Hitlerjugend i “Vi hilser den nye tid”.

Ingvild Holthe Bygdnes som sally Bowles i midten. Foto Tine Poppe.

Ingvild Holthe Bygdnes som sally Bowles i midten i Kit Kat Club.. Foto Tine Poppe.

Det er kun fantasien der setter grenser. Mange kjekke homser, et positivt og tydelig tegn på at der er endringer på gang etter Kirkemøtet nylig. Det har vi ventet på meget lenge. – Vell, Oslos Vestkant (Frogner), er jo heldigvis ikke det værste stedet i Norge. Værre andre steder i byen og i landet. (Heldigvis har vi GayPride i Oslo, og noen steder rundt Bibelbeltet.)

HØYDEPUNKT

Imidlertid sammen med denne unge og yngre delen av ensemblet, og deres mange hitt, kommer de store høydepunkter i forestillingen fra den “gamle og eldre garden” på scenen.

Birgitte Victoria Svendsen og Nils Ole Oftebro

Birgitte Victoria Svendsen og Nils Ole Oftebro som Fráulein Schneider og Herr Schukz o,  foto Tine Poppe.

Birgitte Victoria Svendsen og Nils Ole Oftebro som Fráulein Schneider og Herr Schukz o, foto Tine Poppe.

Først og fremst det vidunderlige ekte paret, som dessverre, som vanlig i Cabaret, ikke kommer noe ektepar ut av, Fräulein Schneider – en praktfull og meget velsyngende, Birgitte Victoria Svendsen og hennes flotte jødiske frukthandler Herr Schultz – Nils Ole Oftebro. Dette paret er med på å gjøre denne forestillingen til magisk og fascinerende, med strålende scenisk nærvær, samsang, dans, romantisk, meget følsomt og ekte. Jeg synes fortsatt at “En Ananas” er et av kveldens absolutte høydepunkt. Slik jeg har syntes siden jeg opplevde min første Cabaret live på Oslo Nye Teater, det var den gangen fremragende Toralv Maurstad var konferensier. Mazel,

Den lille rollen som Gottfried von Schwarzenbaum tolker Per Skjølsvik bra, til og med har han en meget vakker liten arie fra en balkong.

Hilde Louise Asbjørnsen i Cabaret. Foto Tine Poppe.

Hilde Louise Asbjørnsen i Cabaret. Foto Tine Poppe.

Morten Røhrt

Sist, men ikke minst Morten Røhrt, i den krevende, ekle og sleske rollen som nazisten Ernst Ludwig, en rolle som Røhrt gjennomfører strålende. Han har det sterke sceniske nærvær og evnen til å gjennomføre slike typer karakterroller så publikum fatter tillit til ham, ved sin følelsesfulle tolking lykkes han nesten med å gjøre den sleipe nazi figuren positiv. Hans maske blir etterhvert dreiet mer og mer i nazirettning, med hår a la Hitler sveis. For øvrig synger han glimrende. Hans rolletolkning er sterkt med til å gi denne produksjonen sin mer og mer ulmende fremdrift, fra den ubekymrede tiden på begynnelsen av 1930 tallet, frem mot at nazismen blir tydelig og de tunge skyene og jødeforfølgelsen som kulminerte i perioden 1940-45.

Hilde Louise Asbjørnsen er som konferansieren en gjennomgående figur, som er på scenen nesten hele tiden. En flott innsats. Foto Tine Poppe.

Hilde Louise Asbjørnsen er som konferansieren en gjennomgående figur, som er på scenen nesten hele tiden. En flott innsats. Meget musikalsk. Foto Tine Poppe.

Simon Revholt

Musikken er komponert av John Kander, som er grunnlaget i denne produksjonen, en rekke av numrene låter slik som man forventer seg at musikken til Cabaret skal låte, imidlertid har den musikalske lederen Simon Revholt delikat og raffinert nyarrangert musikken, dette er blitt ganske vellykket, og sammen med hans glimrende 7 manns orkester, som i likhet med hele sex mix ideen i ensemblet er kledt feminint i kjoler med perlekjeder osv, det svinger flott og elegant. med delikate detaljer underveis fra alle instrumentene. Jeg liker godt at der både er banjo og trekkspill i orkestret. Det gir den rette låten. I sitt musikk arrangement tar Simon Revholt også med seg som underlegningsmusikk blant annet en gammel Marlene Dietrich hit “Ich bin von kopf bis fuss auf Liebe eingestellt”, (Fra filmen Der Blaue Engel 1930), dette gir gode stemnings bilder. Glimrende lyddesign: Bjørn O. Undset.

Ingvild Holthe Bygdnes som sally Bowles. Foto: Fredrik Arrf.

Ingvild Holthe Bygdnes som sally Bowles. Foto: Fredrik Arrf.

Peter Langdal

Den elegante regi er ved Peter Langdal, dette kommer han godt fra, det virker som om han har gitt seg tid til å gå i dybden med alle de medvirkende slik at de hver især har kunnet komme inn i sine roller, og når det gjelder de mange personlighets skift i ensemblet, har de fått god hjelp til å komme inn i sine mange spennende rolle kreasjoner, alt fra tyrolerpiker (menn), sjøfolk, homser, horer, rikmenn (kvinner), hvor det virker som om han har funnet en spesiell måte å trumfe gjennom gode detaljer. Og dermed gjort de svært mange sceneskift forskjellige. Med sin regi makter han å gjøre usynlige scenografi detaljer synlige, jeg tenker her, for eksempel, på kupedører og togvinduer, som ikke er der, men som regien synliggjør via sin personinstruksjon.

Thea Bay er ansvarlig for koreografi, det er hun kommet godt fra, de mange store ensembler svinger det av, og de mange små personlige koreografiske detaljer med kun en eller to medvirkende, henger naturlig sammen i helheten.  Siri Løkholm Ramberg er dramaturg. Julie A. Clark er ansvarlig for de gode masker, som etterhvert utvikler seg mer og mer dystert.

Hilde Louise Asbjørnsen i Cabaret. Foto Tine Poppe.

Hilde Louise Asbjørnsen i Cabaret. Foto Tine Poppe.

Den enkle scenografi og de meget varierte kostumer er Camilla Bjørnvad ansvarlig for. Svært mange sceneskift går lett og elegant, og regien har gjort at vi både opplever at usynlige kupe dører og vinduer eksisterer. God kvalitet i kostymene forteller at hun har hatt en god systue å jobbe med. Godt å se. Videre er hele produksjonen beriket med en delikat lyssetting ved Anders Busch, som gjør at krevende raske sceneskift fungerer, og på sin måte gjør at sceneskiftene blir usynlige, på grunn av at lysdesignets fokus er flyttet.

Stor stemning på aplausen til Cabaret, her medvirkende og produksjonsteamet med Peter Langdal i midten. Foto Henning Høholt.

Stor stemning på aplausen til Cabaret, her medvirkende og produksjonsteamet med Peter Langdal i midten. Foto Henning Høholt.

CABARET. Oslo Nye Teater.

Manus Joe Masteroff, basert på teaterstykker av John van Druten og Historier av Christopher Isherwoo.

Første lidt forsiktige applaus før ensemblet finner ut av den stormende jubel fra publikum. Foto Henning Høholt

Første lidt forsiktige applaus før ensemblet finner ut av den stormende begeistrede jubel og stående aplaus fra publikum. Fra venstre Morten Røhrt, Birgitte Victoria Svendsenm Ingvild Holthe Bygdenes, Hilde Louise Asbjørnsen, Lars Berge, Nils Ole Oftebro. Foto Henning Høholt

Musikk: John Kander – Sangtekster Fred Ebb. Oversatt av Ragnar Olsen.

Regi: Peter Langdal, Koreografi: Thea Bay, Scenografi og kostymer: Camilla Bjørnvad, Lysdesign: Anders Busch, Lyddesign: Bjørn O. Undset, Masker: Julie A. Clark, Dansekaptein: Anne Guri Tvedt, Dramaturg: Siri Løkholm Ramberg.

 

 

 

 

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,