Kulturkompasset | critics of culture events

Hyllest til Askepott i Oslo


Hyllest til Askepott

Den Norske Opera & Ballett, Alle fotos Erik Berg
OSLO/NORGE: Stefan Herheims versjon av Rossinis opera La Cenerentola høster strålende kritikker – også i utlandet.

La Cenerentola i Oslo. Foto Erik Berg.

La Cenerentola i Oslo. Foto Erik Berg.

«Det er ingen ting i denne oppsetningen som ikke er usedvanlig vellykket og treffer blink i hver minst detalj.» Det skriver Frankfurter Allgemeine Zeitung om den norske regissøren Stefan Herheims nye oppsetning av Rossinis La Cenerentola, som hadde premiere ved Den Norske Opera & Ballett lørdag 21. januar. «Når forestillingen slutter, ønsker man at den vil begynne på ny», hevder FAZs mangeårige kritiker Eleonore Büning og roser Nasjonaloperaen for gode publikumstall og et repertoar med høye kunstneriske ambisjoner.

Fra Askepott i Oslo

Fra Askepott i Oslo

Også Die Welt hyller Herheims nye produksjon, under overskriften «Makes Rossini great again»: «Den tidligere dukketeater-regissøren tryller frem med kreativitet og vidd, herlige triks og stadig nye overraskelser, en skinnende vakker fantasiverden.» Die Welts kritiker Manuel Brug roser også dirigent Antonino Fogliani og konkluderer med å kalle det århundrets La Cenerentola: «Nesten på dagen 200 år etter uroppførelsen i Roma, kunne man ikke ønske seg en bedre musikalsk komedie som feiring av jubileet. Bravi a tutti!».

Operaorkestret og Operakoret får mye ros i Askepott.

Operaorkestret og Operakoret får mye ros i Askepott.

«Stefan Herheim og hans team lykkes med å dra oss gjennom handlingen så man nesten mister pusten.» Det skriver kulturmagasinet O-Ton, som også skryter av Operaorkestret, Operakoret og «et sangerlag som er usedvanlig godt satt sammen», bestående av Anna Goryachova, Renato Girolami, Taylor Stayton, Michael Sumuel, Désirée Baraula og Eli Kristin Hanssveen. «Operahuset kan nyte denne suksessen og glede seg over den store internasjonale oppmerksomheten som denne grandiose oppsetningen har fått.»

Fra Stefan Herheims Askepott i Oslo.

Fra Stefan Herheims Askepott i Oslo.

Norske kritikere samstemte med sine internasjonale kollegaer: «Jeg blir rørt og berørt og får bare lyst til å komme tilbake hver kveld», skriver Erling Guldbrandsen i Morgenbladet, mens VG ga terningkast 6 og konstaterte: «Resultatet er utsøkt. Dra til Operaen, den som kan.»

Hele rollegaleriet i Askepott i Oslo. Alle fotos Erik Berg

Hele rollegaleriet i Askepott i Oslo. Alle fotos Erik Berg

La Cenerentola spilles på Hovedscenen til og med 22. februar: http://operaen.no/Forestillinger/la-cenerentola/

Les Torkil Badens kritikk i Kulturkompasset på: http://www.kulturkompasset.com/2017/01/23/creative-cenerentola-in-oslo/

Tagged as: , , , , , , , , , , , ,