Kulturkompasset | critics of culture events

Singin´ in the Rain fortsetter på Folketeateret


Praktfull, forrykende Singin´ in the Rain

Singin´in the Rain. Terningkast 6 i Kulturkompasset

Denne flotte forestillingen som Kulturkompasset i september ga terningkast 6 fortsetter enda en periode på Folketeatret. Anbefales på det varmeste. Les kritikken nedenfor fra premieren i September. 

Singing in the Rain Oslo 2016. Foto John Andresen

Singing in the Rain Oslo 2016. Foto John Andresen

Anmeldt av Henning Høholt, fotos John Andresen og Henning Høholt.

OSLO/NORGE: Høyest mulig internasjonalt nivå kjennetegner Bjarte Hjelmeland og  Lars Jacobsen´s regi av Folketeatrets sprudlende premiere på musikalen Singin´in the Rain. 

– Imidlertid de er ikke aleine om denne kjempeoppgaven Thea Bay er koreograf, og man har klogt nok en egen steppekoreograf Håkon Sigernes. Atle Halstensen er musikalsk ansvarlig og kapellmester er Bendik Eide. Dette svinger det noe voldsomt av, og der er ikke et øyeblikks stillstand, men mange romantiske passasjer, og svært mye vakker sang, dans. Overveldende vellykkede store opptrinn, og små elegante passasjer, hvor handlingen utspilles, og som holder det hele sammen.   Publikum var elleville på premieren, og ikke uten grunn.

Folketeatret setter en helt ny standard for kvaliteten på en musikal.

STJERNELAG

Atle Pettersen, Stian Blipp.

Atle Pettersen går, danser, stepper og synger flott i fott sporene til Gene Kelly i rollen som Don Lockwood på Folketeatret i Oslo. Foto John Andresen.

Atle Pettersen går, danser, stepper og synger flott i fott sporene til Gene Kelly i rollen som Don Lockwood på Folketeatret i Oslo. Foto John Andresen.

Et så krevende prosjekt som dette krever selvsagt et stjerneteam.

Det har man også med ikke bare tre, men hele fire stjerner i spissen.

Atle Pettersen er fremragende, rolig elegant som Don Lockwood, den berømte filmsjernen, som alles oppmerksomhet kretser rundt, og som mange hjerter banker hardt for.

Finale 1. Act. Atle Petterson som Don Lockwood, foto Henning Høholt. https://youtu.be/8AvwKPX697U

Atle Pettersen blir ganske overrrasket over å se Charlotte Brænna, som han nettopp er blitt avvist av, springe ut av overraskelses kaken, på premierefestern etter sin siste film premiere. foto: Henning Høholt

Atle Pettersen blir ganske overrrasket over å se Charlotte Brænna, som han nettopp er blitt avvist av, springe ut av overraskelses kaken, på premierefestern etter sin siste film premiere. foto: Henning Høholt

Han synger flott, danser og stepper meget bra, og gir rollen det den krever og forlanger.

Singing in the Rain Oslo 2016.  Stian Blipp i Broadway Rythm . Foto John Andresen

Singing in the Rain Oslo 2016.
Stian Blipp i Broadway Rythm . Foto John Andresen

Hans beste venn er Stian Blipp som Cosmo Brown. Han er et helt eventyr i seg selv, ikke bare ser han flott ut på scenen, og spiller sin rolle godt, han er også fysisk så sprek, så hans visuelle bevegelser overgår det jeg på lenge har sett på en musikalscene, det rett og slett sprudler av ham.

Singing in the Rain Oslo 2016:  Fra venstre Charlotte Brænna, Atle Pettersen og Stian Blipp legger planer. foto Henning Høholt

Singing in the Rain Oslo 2016:
Fra venstre Charlotte Brænna, Atle Pettersen og Stian Blipp legger planer. foto Henning Høholt

Flott gjort, og jeg meget er imponert over hvor virtuost han klarer dette. Hans store show midt i første akten, med mange medvirkende, som akkurat er pa rett plass til rett tid er et mesterverk, – Dette har regi/koreograf teamet lyktes med, og folk holder på å gå fra vettet av begeistring.

Kathy Selden - Charlotte Brænna - En Stjerne er født. Foto: John Andresen

Kathy Selden – Charlotte Brænna – En Stjerne er født. Foto: John Andresen

Charlotte Brænna, Siren Jørgensen

Midt i dette har vi to, mer eller mindre feminine stjerner.

Charlotte Brænna synger feminint – en stor sangstjerne, ser utrolig flott ut, og spiller sin store rolle som Kathy Selden fremragende.

Vi har opplevet henne bl.a. som glimrende understudy for Eliza Doolittle i My Fair Lady, og nå – endelig – alene i en stor krevende hovedrolle.

En stjerne er født.

Charlotte Brænna og Atle Pettersen på deres aller første møte. Foto Henning Høholt

Charlotte Brænna og Atle Pettersen på deres aller første møte. Foto Henning Høholt

I Filmstudio, Sjefen R.F.Simpson - spilt med autoritet av Nils Vogt omgitt av hele filmstaben. under innspilningen av Den Syngende Kavaler med Atle Pettersen og Siren Jørgensen til venstre for seg, og til høyre Hilde Lyran og Lars Jacobsen. Foto Henning Høholt

I Filmstudio, Sjefen R.F.Simpson – spilt med autoritet av Nils Vogt omgitt av hele filmstaben. under innspilningen av “Den Syngende Kavaler” med Atle Pettersen, Siren Jørgensen og Alexander Langset til venstre for seg, og til høyre Geir Gundersen  og Lars Jacobsen. Foto Henning Høholt

Siren Jørgensen, Primadonnaen Lina Lamont. Foto Henning Høholt

Siren Jørgensen, Primadonnaen Lina Lamont. Foto Henning Høholt

Som hennes direkte motspiller opplever vi en ekstraordinær bra Siren Jørgensen som den store stumfilm stjernen Lina Lamont.

I hennes rolle skal hun spille en stumfilmstjerne som ikke har stemme i det hele tatt, noe hun briljerer praktfullt med, noe så overdrevent falskt og hylende og med praktfull dialekt å høre på, det er en mesterprestasjon å klare å holde  dette så flott gjennom hele forestillingen.

Dette er en stor primadonna verdig.

Siren Jørgensen spm Lina Lamont  og Alexander Langset som påkleder Leopold, foto Henning Høholt

Siren Jørgensen som Lina Lamont og Alexander Langset som påkleder Leopold, foto Henning Høholt

Klar til filmopptak: fv. Lars Jacobsen, Alexander Langset og Siren Jørgensen, foto Henning Høholt

Nesten klar til filmopptak: fv. Lars Jacobsen, Alexander Langset og Siren Jørgensen, foto Henning Høholt

Alexander Langset, synger solo om hvor forelsket han er. Foto Henning Høholt

Alexander Langset, synger solo om hvor forelsket han er. Foto Henning Høholt

Ved siden av henne opplever vi en meget delikat “liten”, men meget viktig rolle hennes påkleder Leopold, – Alexander Langset er fremragende i denne rollen, ganske homsete, dypt forelsket i den lunefulle Lina Lamont, – og i hennes pink fjørboa, han forlater da også til slutt scenen lykkelig sammen med Lina Lamont.

Hans drømmende solo sang underveis var meget bra.

Alexander Langset redder Siren Jørgensen fra regnet i siste scene. foto Henning Høholt

Alexander Langset redder Siren Jørgensen fra regnet i siste scene. foto Henning Høholt

Nils Vogt, Hilde Lyran, Lars Jacobsen

Ved siden av dette “Stjernelaget” har vi en rekke av Norges aller fremste skuespillere, mange med stor musikal ekspertise.

Nils Vogt

Nils Vogt som sjefen for Monumental Records fyller denne rollen med autoritet og eleganse.

Hilde Lyran

Hilde Lyran er en stjerne, som overdådig fyller hele fire forskjellige roller, av hvilken, jeg var mest begeistret for hennes tilbakevendende radio kommentator Dora Bailey, frekt, rappkjeftet og meget elegant.

Hilde Lyran som Dora Bailey. Foto John Andresen.

Hilde Lyran som Dora Bailey. Foto John Andresen.

Den ene av forestillingens regissører, Lars Jacobsen, gjør det strålende på scenen som regissøren i de mange filmopptakene.

Ida Holten Worsøe er bra som Ava Swanson, og Øyvind Boye Løvold er god, og meget vellsyngende,  som både som Jim og Vernon Lamar.

Øyvind Boye Løvold er god, og meget vellsyngende, her med hele ensemblet i et glamour nummer. Foto John Andesen

Øyvind Boye Løvold er god, og meget vellsyngende, her med hele ensemblet i et glamour nummer. Foto John Andesen

ENSEMBLET

Underveis i det 14 personers ensemble er det gledelig med et vellykket gjensyn med mange gange Norgesmester i dans, Geir Gundersen, som også er en av de norske musikal artister som blant annet har hatt suksess på Det Ny Teater i København.

Ensemblet, foto John Andresen

Ensemblet, foto John Andresen

Videre oppleve dansekapteinen og steppregissøren Håkon Sigernes, som jeg første gangen ble riktig oppmerksom på da han sang Hitler Jugend soloen i musikalen Cabaret, på Oslo Nye Teater. At han også underveis i dette hesblesende opplegget får tid til å spille violin i orkestret er bra. – Etter denne overveldende steppe opplevelsen her, vil det sikkert bli trangt om plassen på Steppekursene hos blant annet Bårdar.

 Kakepiker med Charlotte Brænna


Kakepiker med Charlotte Brænna i midten. Foto John Andresen

Ny i ensemblet på Folketeatret, men som vi har opplevd tidligere blant annet på Oslo Nye Teater og Akershus Teater er Vilde Victoria Madsen, sammen med hennes mange flotte kolleger på. Jeg føler et sus fra de store show på Moulin Rouge i Paris underveis.

Stian Blipp og Nils Vogt -  " I am the boss". Foto John Andresen.

Stian Blipp og Nils Vogt -
” I am the boss”. Foto John Andresen.

Naco Herb Brown og Arthur Freed´s fengende og vell klingende musikk, flott arrangert og tilrettelagt av kapellmester Bendik Eide får med sitt gode orkester det hele til å svinge. Den opprinnelige teksten av Betty Comden og Adolph Green er bra oversatt og arrangert av Lars Jacobsen i samarbeide med i samarbeide med Atle Halstensen, Bjarte Hjelmeland og Stian Blip.

En rekke vellfungerende stumfilm innslag er innspilt på Gamle Logen, som fungerer bra i denne sammenhengen. God fekte hjelp fra Njård Fektning. Hele veien godt lys ved Lars Lunder og Ulf Erlend Haave. Masker Trude Sneve.

Som de to unge guttene, som spiller Don Lockwood og Cosmo Brown, som barn, alternerer 6 gutter.

Oliver Eidem Nyeng, Håkon Bømmer, Elias Søvold-Simonsen, Jesper Leporanta, Oscar Stålhand, Ole Stavrum.

På premieren hadde jeg gleden av å sidde på samme rad som fire av dem, mens Guttene som spilte premieren var Oliver Eidem Nyeng og Jesper Leporanta på scenen. Meget talentfulle. – kommende musikalstjerner kanskje?. På lørdagens forestillinger fikk de fire andre gutter sine premierer.

Oliver og Jesper på premieren fredag. Foto John Andresen.

Oliver og Jesper på premieren fredag. Foto John Andresen.

Forsiden til forestillingens flotte program. Foto Høholt

Forsiden til forestillingens flotte program. Foto Høholt

De flotte vellfungerende, og noen gange overveldende kostymer og scenografi, som opprinnelig er designet av Terry Parsons til Det Ny Teater, København, fungerer meget bra, og gir gode, raske skift, uten å stoppe handlingen og aktiviteten – Der er ikke et dødt øyeblikk i denne produksjonen, som tjener Scnekvelder til ære.  – Det er akkurat et slikt musikal teater, med glede, humor, sang, dans og musikk som Oslo trenger. Kostymesjef er Line Maher, produsent Karianne Jæger.

Premiere applaus fra 2. Septb. 2016 på Folketeatret fotografert av Henning Høholt på:  https://youtu.be/6bLJmjC-Si0

Jeg tror også, selvom forestillingen spilles på norsk, at den kan begeistre et utenlandsk publikum, og dermed er dette en turistattraksjon.

Stian Blipp, Charlotte Brænna og Atle Pettersen som Don Katyhy og Cosmo, foto John Andresen

Stian Blipp, Charlotte Brænna og Atle Pettersen som Don Katyhy og Cosmo, foto John Andresen

BEVILGENDE MYNDIGHETER???

Ja, hvor er de? – Imidertid gledet det meg å se vår flotte statsminister Erna Solberg i salen. Jeg håper at de bevilgende myndigheter vil oppfatte dette og sette inn Folketeatret på sitt budsjett. – slik det jo var i de mange tiår hvor Den Norske Opera & Ballett hadde tilhold i huset. For en ting er sikkert, at Scenekvelder så langt har produsert en lang rekke strålende musikal forestillinger på Folketeatret. De gir også en meget lang rekke hårdt tiltrengte arbeidsplasser, som Norge har behov for innen denne harde bransjen. For det interessante i Norge er, at man kan bli utdannet til musiker, danser, sanger, skuespiller, musikal artist, kunstner på allerhøyeste nivå, men der er ikke lagt til rette for å skape flere arbeidsmuligheter, – selvom publikum finnes. Derfor er det viktig at også staten ser dette og støtter opp. Scenekvelder og Folketeatret bør få en fast plass på budsjettet. De talentfulle vellutdannede tusenkunstnerne har man. Gi dem en oppfølgning.

 En Danser - Ellen Dybvik - tar spagaten. Foto John Andresen


En Danser – Ellen Dybvik – tar spagaten. Foto John Andresen

  Skal man ha en stor festlig opplevelse i forbindelse med årets julebord da er Singin´in the Rain på Folketeatret et meget bra grunnlag.  

Stian Blipp i spissen for Broadway Rythm . Foto John Andresen

Stian Blipp i spissen for Broadway Rythm . Foto John Andresen

 

Fakta:

Singin’ in the Rain

Singin’ in the Rain er Scenekvelder største satsning på Folketeateret noen sinne. Scenekvelder har de siste årene produsert Jul i Blåfjell, My Fair Lady, Annie, Billy Elliot, De tre Musketerer og Mary Poppins på Folketeateret. Denne gangen har Scenekvelder utnyttet Folketeaterets kapasitet til det maksimale for å yte Broadwayformens fulle rettferdighet:
  • 37 scenetrekk i taket i bruk
  • 10 musikere i orkestergraven
  • 25 utøvere på scenen
  • 350 kostymer
  • 15 sceneteknikker, kostymører, sminkører og inspisienter
  • 6000 liter vann i spesialtilpasset regnsystem

    Endelig et varmt kyss: Charlotte Brænna og Atle Pettersen, foto Høholt

    Endelig et varmt kyss: Charlotte Brænna og Atle Pettersen, foto Høholt

Kunstnerisk team:
Regi: Bjarte Hjelmeland/Lars Jacobsen
Koreograf: Thea Bay
Musikalsk ansvarlig: Atle Halstensen
Steppekoreograf: Håkon Sigernes
Maskedesign: Trude Sneve
Kostymesjef: Line Maher
Lysdesign: Lars Lunder
Lyddesign: Ulf Erlend Haave
Kapellmester: Bendik Eide
I rollene:
Don Lockwood – Atle Pettersen
Cosmo Brown – Stian Blipp
Kathy Selden – Charlotte Brænna
Lina Lamont – Siren Jørgensen
Dora Baily/Miss Dinsmore/Phillips – Hilde Lyrån
Roscoe Dexter – Lars Jacobsen
R.F. Simpson – Nils Vogt
Jim/Vernon Lamar – Øyvind Boye Løvold
Ava Swanson – Ida Holten Worsøe

 Singin in the Rain. Finale Foto John A


Singin in the Rain. Finale Foto John A

Ensemble:
Håkon Sigernes, Mikkel Gythfeldt, Ellen Dybvik, Alexander Langset, Sivert Hauge, Geir Gundersen, Nina Dehle, Fransiska Sveinall, Kaja Slotnæs, Gustav Kvale, Vilde Viktoria Madsen, Mariama Slåttøy, Ida Holten Worsøe, Øyvind Boye Løvold.
Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,