Kulturkompasset | critics of culture events

Julie Gardette som Clara i Nøtteknekkeren


Julie Gardette som Clara i Nøtteknekkeren

Av Henning Høholt

Nøtteknekkeren,  foto Henning Høholt

Nøtteknekkeren, foto Henning Høholt

OSLO/NORGE: 7. desember fikk Kulturkompasset oppleve Julie Gardette som en meget grasiøs, vakker og vellfungerende Clara i Nøtteknekkeren. Hun hadde gleden av å ha Yoel Carreno som Nøtteknekkerprins ved sin side. Deres samarbeide fungerte meget bra.

Dette parret kler hverandre, hun former Clara rollen godt på sin måte. er nett, lett, vakker og meget virtuos. Fra dem begge ser det nesten ut som om de leker seg gjennom rollene sine. Dette bygger på lang forberedelse, god trening og førsteklasses instruksjon.

Lille Clara var en grasiøs Aurora Stray-Pedersen.

Vi gledet oss meget over å se Camilla Spidsøe og Kristian Alm som Herr og fur Stahlbaum. En god rollebesetning.

Aarne Kristian Ruutu var i denne besetningen Drosselmeyer, en rolle han kler godt, han gir den en varme, som passer godt i en slik typen forestilling, hvor der er svært mange barn blant publikum.

Aplaus 7.12.17. Fra venstre. Andrew Grams, dirigent. Aurorar Stray-Pedersen, Lille Clara, Aarne Kristian Ruutu - Drosselmeyer, Julie Gardette- Clara, Yoel Carreno - Nøtteknekkerprinsen. Foto Henning Høholt

Aplaus 7.12.17. Fra venstre. Andrew Grams, dirigent. Aurorar Stray-Pedersen, Lille Clara, Aarne Kristian Ruutu – Drosselmeyer, Julie Gardette- Clara, Yoel Carreno – Nøtteknekkerprinsen, Silas Henriksen og Whitney Jensen – Arabisk par. . Foto Henning Høholt

Det virtuose og overraskende kinesiske paret var Emma Lloyd og Shane Urton, som gjorde en glimrende elegant fremføring, sammen med 7 kinesiske barn, som ble spilt av studenter fra Balletthøyskolen på KHIO.

De tre flott springende Russiske menn var godt danset med imponerende sprang av Alberto Ballester, Luca Curelli og Kenji Wilkin.

Det flotte Spanske paret var Caroline Rocca og Garrett Smith.

Tre grasiøse Franske damer Lindsay Heggdal, Samantha Lynch, Marchela Marinova.

Det grasiøse Arabiske paret var et godt gjensyn fra premieren med Whitney Jensen  og Silas Henriksen.

Arabisk Dans: Whitney Jensen, Silas Henriksen. Foto. Erik Berg

Arabisk Dans: Whitney Jensen, Silas Henriksen. Foto. Erik Berg

Ole Willy Falkhaugen var ny for oss som Rottekongen denne kvelden, en rolle han kom meget godt fra.

BLOMSTERVALSEN

Kostyme til Blomstervals kavaler, utstilt i Operaens foyer. Foto Henning Høholt

Kostyme til Blomstervals kavaler, utstilt i Operaens foyer. Foto Henning Høholt

I Blomstervalsen var det ledende paret ballerinaen Clair Constant og Nasjonalballettens danseur noble Dirk Weyershausen. Linjene i Blomstervalsen er gode, og danserne gjør sitt aller beste, og lykkes med det. Kostymene flotte.

Imidlertid synes jeg fortsatt etter å ha sett nesten tre av de fire besetninger i hovedrollene, at i Blomstervalsen deltar det for få dansere. Denne er, etter min oppfattelse, et absolutt høydepunkt i Nøtteknekkeren, både musikalsk og visuelt, og derfor bør den være beriket med et større antall dansere, slik at linjene blir mer fyldige.

Snøfnuggene er jo flere personer på scenen i deres nummer i første delen, og det er derfor medvirkende til at denne scenen er meget vellykket visuelt.

Blomstervalsen bør ikke være en nedgang, men et avsluttende høydepunkt i forestillingen siste del. Fortrinsvis minst 24 dansere.

Nå ser man 12 dansere pluss de to solistene, som imidlertid gjør sitt aller beste for å fylle ut Operahusets store scene, uten at de er hjulpet av statister til å fylle opp, eller av andre dansere, som ser på. Scenen blir for naken med dette opplegget.

Godterier, 24 elever fra Operaens Ballettskole.

Godterier, 24 elever fra Operaens Ballettskole. Foto Erik Berg

NØTTEKNEKKERPRINSEN

Yoel Careno og Julie Gardette som Clara og Prinsen. Foto Henning Høholt

Yoel Careno og Julie Gardette som Clara og Prinsen. Foto Henning Høholt

Jeg skal ærlig innrømme at det var først på denne min tredje forestillingen med den nye Nøtteknekkeren, at jeg oppfattet poenget med Nøtteknekkerprinsen, som jo er den elegante kadetten i neutral blå uniform, som allerede er på scenen i prologen, hvor han har et sammenstøt med to kadet kolleger, hvor Lille Clara ser ham gjennom vinduet, og hun også ser betatt etter ham, når han passerer over scenen og samler opp et lommetørkle som hun har tapt og gir til henne. Dermed forstod jeg plutselig linken med at hun i drømmen sin oppfatter denne kadetten i rollen som Prinsen.

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,