Kulturkompasset | critics of culture events

Nøtteknekkeren – en suksess


Nøtteknekkeren – en suksess

Kritikk: Henning Høholt, fotos Erik Berg,

OSLO/NORGE: Nasjonalballettens nye Nøtteknekkeren, som hadde premiere torsdag kveld, med Kaloyan Boyadjievs koreografi til Peter Tsjaikovskijs vellkjente musikk er en suksess.

Kaloyan Boyadjiev har lyktes bra med å få sin Nøtteknekkeren til å fungere. Han gir store utfordringer til hele sitt store “maskineri” og de enkelte solister, ikke minst i hovedrollerne har fått krevende, fornyende, kompliserte detaljer som de lykkes første klasses med å fremføre. I så måte var første besetnings to hovedsolister Yolanda Correa og Yoel Carreno i verdensklasse.

Yolanda Correa og Yoel Carrion.

Yolanda Correa og Yoel Carreno.

Kulturkompasset gir Nasjonalballettens Nøtteknekker, terningkast 5.

Kulturkompasset gir Nasjonalballettens nye Nøtteknekker, terningkast 5.

Imidlertid var Yolanda Correa og Yoel Carreno slett ikke alene på scenen. De var omgitt av en lang rekke fremragende rolleskikkelser, vell formulert av Nasjonalballettens dansere, supplert med klassiske ballettstudenter fra KHIO, samt, sist, men ikke minst alle barna fra Operaens Ballettskole. – En flott inspirasjon, og viktig  tradisjon gjennom de seneste vell 20 år med Dinna Bjørns fremragende Nøtteknekker – som jo etterhvert er blitt sett av 400.000 publikummere, samt på TV. Dette er antagelig en bemerkelsesverdig rekord i norsk balletthistorie.

Lille Clara og Fritz

Ina Esbensen som Lille Clara,

Ina Esbensen som Lille Clara,

– Inspirasjon for ballett eleverne, som jo gleder seg til å delta i Nøtteknekkeren, og fra deres rekker finner vi jo blant annet de to minste hovedroller, Ina Esbensen som Lille Clara, en rolle som hun lyktes meget bra med, og Mathias J.M.Bræin som Fritz, som han også lyktes godt med, og hvor han var mindre rampete enn vi har vært vant med, noe som kledte rollen, og som er en god rettesnor for de mange barna blant publikum, om hvor pent det går ann å oppføre seg, – til daglig og i pent selskap.

Ole Willy Falkhaugen fungerte flott og var nærværende som Drosselmeyer, en rolle, hvor der er mye å tenke på og huske på, hele tiden nærværende.

Stine Østvold og Kári F. Bjørnsson var nye som herr og fru Stahlbaum, foreldrene til Lille Clara og Fritz. Som nye besteforeldre gledet vi oss over Christiane Sá og Kristian Alm.

Opptrekk dukkene under juleselskapet

De tre opptrekk dukkene Kamille Stokke-Bettum som Prinsesse Pirlipatdukke, strålende flott på tåspiss. Minda Harris som Rottedukke, og Gabriel Gudim som prinsedukken. Til høyre Ole Willy Falkhaugen som Drosselmeyer. Foto Erik Berg.

De tre opptrekk dukkene Kamille Stokke-Bettum som Prinsesse Pirlipatdukke, strålende flott på tåspiss. Minda Harris som Rottedukke, og Gabriel Gudim som prinsedukken. Til høyre Ole Willy Falkhaugen som Drosselmeyer, bak i midten Mathias P.M.Tannæs som assistent for Drosselmeyer. . Foto Erik Berg.

Høydepunktet under juleselskapet ble de tre opptrekk dukkene Kamille Stokke-Bettum som Prinsesse Pirlipatdukke, strålende flott på tåspiss. Minda Harris som demonisk Rottedukke, og sist, men ikke minst Gabriel Gudim stilig som Prinsedukke, – med Gabriel, markerer Gudim dynastiet seg fortsatt godt, forøvrig med Thea Gudim Breder som var synlig spansk gjest på jule selskapet. – Vi husker godt lille Gabriel som den lille gutten som blir våt under avløpsrøret i A Swan Lake. – Under juleselskapet var der mange detaljer, som fylte selskapet med underholdning og moro. Under hele innledningen og juleselskapet følte jeg at lyssettingen var lidt for mørk, hvilket, for min del, gjorde at jeg mistet mye av mimikken, der jo er en hjelp til å understreke de enkelte helt forskjellige kostymerte personligheter.

Snøfnugg og kamp mellom soldater, mus og rotter

Clara og Prinsen flyver avsted i en kugle fra juletreet, mens snøfnuggene danser

Clara og Prinsen flyver avsted i en kugle fra juletreet, mens snøfnuggene danser

Snøfnuggene i deres lekre tutu, kostymer av – Bregje van Balen og Jon Bausor var flotte, fnugg lett koreograferte, slik at man nesten følte at de var snøfnugg, dette fungerte meget bra.

Snøfnugg, og Clara og Nøtteknekkerprinsen, Yolanda Correa og Yoel Carrion

Snøfnugg, og Clara og Nøtteknekkerprinsen, Yolanda Correa og Yoel Carrion, bemerk tre små medlemmer av Operaens barnekor i hver side.

Kampene mellom soldater med Nøtteknekkeren, Yoel Carreno, og Musekongen, som så ut som om han var Rottekonge  Mark Wax, og med den lille søte Nøtteknekkerdokke – Ricardo Castellanos var bra, med mange søte små rotter, som rottet seg godt sammen.

Divertissementet – En festforestilling for Clara 

Den store gledelige overraskelsen i forestilling, som samtidig er den avsluttende delen i enhver Nøtteknekker er divertissementet, som avslutter forestillingen. I dette fikk Kaloyan Boyadjiev vist sin iderikdom, og sitt store koreografiske talent. Dette ble en festforestilling. – Musikalsk er den jo “låst fast” av musikken, så variasjonerne ligger i hvordan man vil presentere disse innslagene visuelt. Dette lyktes til overmåte bra for koreograf, kostymer og scenograf, ved at man hadde blåst opp peisen og brukte denne som inngangs scene til å la innslagene komme ut fra denne portalen.

Det spanske paret var først ute, en lekker kjole, formet som den viften, som umiddelbart blir overlevert som gave til Clara, som sidder (lidt for godt skjult) på istronen forrest i venstre delen av scenebildet.

Spansk dans. Flott, gnistrende danset av Sonja Vinograd og Andreas Heise.

Spansk dans. Flott, gnistrende danset av Sonja Vinograd og Andreas Heise.

De tre russiske menn, som kommer springende ut fra en kjempe Babuska med levende øyne ble fremragende og meget virtuost sprunget av Riccardo Ambrogi, Francois Rousseau og Aarne Kristian Ruutu.

Russisk dans: Riccardo Ambrogi, th. Francois Rousseau, tv. og Aarne Kristian Ruutu, senter.

Russisk dans: Riccardo Ambrogi, th. Francois Rousseau, tv. og Aarne Kristian Ruutu, senter.

Et høydepunkt ble det kinesiske opptrinet, med en stor kinesisk porselens tallerken, – jeg skal ikke røpe detaljer- , hvor det kinesiske paret ble flott tolket av Miharu Maki og Marco Pagetti.

Det Estetiske høydepunkt, er Arabisk dans, en dans som vanligvis danses av et eksotisk par eller gruppe, danses i Boyadjievs verson av det flotte paret av elegante Whitney Jensen og slanke lekre Silas Henriksen.

Arabisk Dans: Whitney Jensen, Silas Henriksen.

Arabisk Dans: Whitney Jensen, Silas Henriksen.

Den innledes og avsluttes elegant i en mørk blå teltformet paviljong, som minder meg om en paviljong fra vinterhagen, som eksisterte tidligere i den kongelige Residensen i München, hvor den berømte Kong Ludwig II av Bavaria hadde sin oppvekst. Dette medvirker til å understreke stemningen, som allerede ligger i musikken, og som danserne så utrolig vakkert presenterer.

 Blomstervalsen

Et musikalsk høydepunkt er Blomstervalsen, som innledes med en virtuose melodisk harpe introduksjon. I dette tilfelle danset av 8 kvinnelige og 4 mannlige dansere, i delikate blomsterfargete kostymer. Samt et solopar flott presenter av Maiko Nishino og Dirk Weyershausen.

Kaloyan Boyadjiev har koreografert og iscenesatt Nøtteknekkeren med Nasjonalballetten.

Kaloyan Boyadjiev har koreografert og iscenesatt Nøtteknekkeren med Nasjonalballetten.

Imidlertid dette skal være et høydepunkt før forestillingens krevende pas de deux.

– Jeg følte at det var for lite med bare 12 dansere på scenen til å fylle ut det store scenerom. der burde ha vært minst 18, gjerne 24 dansere, slik at vi kunne ha opplevd en riktig storslagen blomster vals, og kanskje lyssettingen skulle ha vært mindre hvit, mer med nyanser, som kunne ha fremhevet blomster fargene i kostymene.

– At det underveis i divertisementet virker som om at der er lite personer tilstede på scenen, kunne ha vært avhjulpet ved at flere av de dansere som ikke medvirker i de enkelte divertisement delene, befolker sidene i scenebildet, altså deltar i å oppleve det som Clara og Nøtteknekkerprinsen sidder på sin “trone” og gleder seg over.

Grand pas de deux

Med sin lange erfaring som stjernesolist har Kaloyan Boyadjiev sett svært mange flotte pas de deux, ensembler og solo innslag. I hans sammensetning av denne, – hans egen – pas de deux, har han lyktes strålende, han gir publikum helt nye variasjoner og mange imponerende og flotte detaljer. På denne premieren opplevde vi første besetnings to hovedsolister i verdensklasse Yolanda Correa og Yoel Carreno. Med sin lange erfaring og grundige bakgrunn lyktes de 100% med å få denne pas de deux og deres respektive soli til å bli høydepunkter i forestillingen. De lyktes i å få det til å se ut som o at de vanskelige krevende, løft og detaljer, at dette var en lek, noe vi godt vet ikke er tilfeldet. Publikum var vilt begeistret. Det samme så vi også i den pas de deux som de gjennomførte tidligere i forestillingen. Bravi.

På denne premieren opplevde vi to hovedsolister i verdensklasse Yolanda Correa og Yoel Carreno.

På denne premieren opplevde vi to hovedsolister i verdensklasse Yolanda Correa og Yoel Carreno.

Fremover kommer det enda 3 besetninger i de to meget krevende hovedroller, samt i mange andre roller. Kulturkompasset gleder seg til å oppleve og skrive om alle besetningene. Partiene er meget krevende og vanskelige, imidlertid har vi tillit til at de kommende tolkerne av disse partier kommer til å lykkes bra, for det er dansere som er valgt ut blant Nasjonalballettens aller beste unge og lidt mer voksne dansere, som på denne måten får muligheten, for å bli inspirert til å vokse i sine prestasjoner og øke sine fremtidsmuligheter.

GODTERIER

24 praktfulle unger fra Ballettskolen gjorde hele finalen til et absolutt høydepunkt, kledt ut som godterier, vaffel med rømme, makron, pepperkake, gelé, sukkerstang, julemarsipan og cupcake. – som vi allerede i pausen hadde opplevd ute blant publikum, dette var en virkelig vitamin innsprøytning, vel forberedt og flott dansende.

24 praktfulle unger fra Ballettskolen. Jeg noterte meg til og med vaffel hjerter med syktetøy og rømme.

24 praktfulle unger fra Ballettskolen. Jeg noterte meg til og med vaffel hjerter med syktetøy og rømme.

Publikum jublet høylydt.

Bregje van Balen og Jon Bausor

Disse to inspirerte kunstnerne har klart å forme en visuel meget vellykket, spennende og utrolig vakker ramme rundt forestillingen. Kostymer er Bregje van Balen og Jon Bausor sammen om, og disse er meget vellykket, og Bausor alene om scenografien som fungerer bra. Lysdesignet er ved James Farncombe.

Musikken – Andrew Grams

Peter Tsjaikovskijs velkjente, velklingende og vakre musikk klang storslagent fra orkestergraven. Dirigent Andrew Grams har den musikalske ledelse, han var vell  forberedt når det gjelder tempi, følsom overfor dansernes ønsker og behov, slik det så ut fra tilskuer benkene. Dette er jo et velkjent partitur for musikerne, siden Nøtteknekkeren har vært på ballett repertoaret for Nasjonalballetten helt siden, så vidt jeg vet fra 1965. Det var i den forbindelse godt å se dansere som medvirket i Nøtteknekkeren i 1965 tilstede i salen, og høre at de også likte denne nyeste versjonen, og referere den til de tidligere versjoner som de selv hadde medvirket i. Vi gledet oss over mange vakre solo detaljer fra orkestergraven. Konsertmester på premieren var Øyvind Bjorå.

Den Norske Operas barnekor medvirker tradisjonen tro i sluttscene i siste del av første akt. Nytt var at seks av jentene var på scenen sammen med snøfnuggene, i lekre kvite kostymer, som såvidt jeg kunne se var opplyste i stjernerne i skjørtet, på denne måten kom sangen ikke kun fra kordeltagerne i orkestergraven, men også fra scenen.

Kristiania i 1905

Vi er i Kristiania i 1905. Hos diplomat-familien Stahlbaum inviteres det til juleselskap. Blant gjestene er familier fra andre land og Claras mystiske onkel Drosselmeyer. Det er leker, gaver, godterier og ikke minst: en fascinerende nøtteknekkerdukke. I løpet av festen sovner Clara, og magiske og mystiske ting begynner å skje.

Nøtteknekkeren er førjulseventyret der Clara drømmer seg bort og møter snøfnugg, sukkerstenger, blomster, soldater, mus – og hun blir forelsket, Vi kan nesten ikke vente til du får se vår nye nøtteknekker, skapt av Nasjonalballettens egen danser og koreograf, Kaloyan Boyadjiev, og Jon Bausor, som sto for kostymene og kulissene i suksessballettene Carmenog Ildfuglen. Dansere fra både Nasjonalballetten og Ballettskolen er med, og Operaorkestret spiller Tsjajkovskijs kjente musikk.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,