Kulturkompasset | critics of culture events

Orfeus og Eurydike – en stor opplevelse


Orfeus og Eurydike – en stor opplevelse

Orfeus og Eurydike, th David Hansen som Orfeus , og helt til venstre Vera TAlerko som Amor. Samt Den Norske Operas Kor. Foto Erik Berg

Orfeus og Eurydike, th David Hansen som Orfeus , og helt til venstre Vera TAlerko som Amor. Samt Den Norske Operas Kor. Foto Erik Berg

Kritikk: Henning Høholt, fotos Erik Berg

OSLO/NORGE: Christoph Willibald Glucks opera Orfeus og Eurydike er høstens første premiere på – og med Den Norske Opera og Ballett i Bjørvika i Oslo med David Hansen i den krevende og bærende hovedrolle Orfeus. Med Rinaldo Alessandrini som dirigent. I Jo Strømgrens visuelt overveldende, vellfungerende og visuelt meget vakre regi, og ikke minst koreografi av 18 av Nasjonalballettens spreke dansere er dette blitt en vellfungerende og vakker forestilling.

I sentrum David Hansen som Orfeus, forrest Vigdis Unsgård - Eurydike, bak, Vera Telerko som Amor. Foto Erik Berg

I sentrum David Hansen som Orfeus, forrest Vigdis Unsgård – Eurydike, bak, Vera Telerko som Amor. Foto Erik Berg

25 medlemmer av Den Norske Operas Kor presenterer noen vellykkede kor partier, de to unge sopraner Vigdis Unsgård som Eurydike og Vera Talerko som Amor gjør glimrende rolletolkninger, De er begge solist praktikanter på Operaen, og det er en opplevelse å høre dem begge, og deres helt forskjellige sopran stemmer, som forteller om at arven innen norsk opera tradisjon blir tatt godt vare på. Vi gleder oss til å følge begges karrierer. Begge hadde hver på sin måte god scenisk fremføring, og fungerte bra i Jo Strømgrens interessante bevegelsesverden.

DAVID HANSEN

David Hansen som midtpunkt blant 18 dansere fra Nasjonalballetten. Lyssetting Stephen Rolfe. Foto Erik Berg

David Hansen som midtpunkt blant 18 dansere fra Nasjonalballetten. Lyssetting Stephen Rolfe. Foto Erik Berg

Den berømte kontratenoren, David Hansen, gledet oss som Orfeus. Etterhvert har vi blitt vant med å se ham ofte på scenen. Både som Ulysses her i Oslo, en forestilling som han skal gjeste med under Alte Music Festwochen i Innsbruck neste år i August. I fjor hadde han stor suksess i Nicola Porpora´s Opera Il Germanico nettopp i Innsbruck.

David Hansen og Vigdis Unsgård som Orfeus og Eurydike. Foto Erik BErg

David Hansen og Vigdis Unsgård som Orfeus og Eurydike. Foto Erik BErg

For det første synger han vakkert, og han klarte godt også denne krevende rollen som Orfeus, spesielt satte jeg pris på hans aller høyeste toner, som har en utrolig vakker klang, når han som her i Alessandrinis dirigering får muligheten for å la tonene klinge ut og fylle hele opera rommet. De mange dramatiske sang pasasjer fungerte godt og ga sterke understrekninger av dramaet, som vi opplever. Videre har Hansen den fysiske evnen og utseende, at han sammen med Nasjonalballettens 18 flotte, vell koreograferte dansere, kan delta godt, iblant som danser, og/eller fysisk midtpunkt i Jo Strømgrens meget delikate koreografi. Imidlertid for at dette skal bli så  vellykket, trenger Strømgren en sanger, som visuelt ser ut som en danser, detet gjør David Hansen. – Denne forestillingen kan være en etterfølger til Ulysses vender hjem til gjestespill for eksempel i Innsbruck, som har en festival, som nettopp er egnet for slike forestillinger av barokk musikk. Jeg kunne godt tenke meg at denne musikken kunne ha blitt enda mer vellykket med et orkester med barock instrumenter. Som den opprinnelig er skrevet for. Heldigvis finnes jo Barokksolistene i Norge. Prøv dem til neste gjenopptagelse av denne produksjonen, som jeg håper vil bli på repertoaret en stund. imidlertid Opera orkestret klinger flott, imponert over de gode harpe pasasjer. Konsertmester er Øyvind Bjorå.

Orfeus og Eurydike er visuelt og musikalsk en stor opplevelse, her Nasjonalballettens dansere, bak David Hansen og Vigdis Unsgård i tittelrollene. Foto Erik Berg.

Orfeus og Eurydike er visuelt og musikalsk en stor opplevelse, her Nasjonalballettens dansere, bak David Hansen og Vigdis Unsgård i tittelrollene. Foto Erik Berg.

JO STRØMGREN

Den ene av Nasjonalballettens huskoreografer Jo Strømgren har til denne produksjonen også ansvaret for regi. Han lykkes meget bra. Både at han former de tre hovedrollernes figurer vell, og ikke minst er vellykket med bruken av David Hansen både alene, samt i samarbeide med kor og ballett.

Strømgren skaper mange helt forskjellige visuelt vakre bilder, og han viser i denne produksjonen at han makter det meget vanskelige å få kombinasjonen av både opera og ballett til å fungere som en god helhet, uten at den ene delen går i veien for den andre. Tvert om, han makter å flette sammen begge gruppene.

Bregje van Balen´s gode kostymer er visuelt en god hjelp til dette, vell hovedsakelig off white, naturfarget, men dette lyssetter Stephen Rolfe elegant, slik at det kommer variasjoner inn i fargeskalaen, og dette er vellykket. Noen av van Balens kostymer er elegante og meget talentfulle, jeg tenker spesielt på de gode “tutu´er” i lys blå, samt de dramatiske dyrene, som omkranser Orfeus i en av scenene. Strømgren har den evnen at han, med gode dansere, klarer å kaste inn alle 18 dansere på scenen i løpet av et sekund eller to, og dermed plutselig og overraskende, men meget musikalsk makter å understreke variasjonene i handlingen og i musikken. Underveis opplevde jeg aldri at kor og ballett gikk i veien for hverandre. Meget bra og vellykket.

Scenografien er interessant, og lett og elegant med lette flyttbare vegger makter Strømgren å danne rom, og åpne rommene på en god måte. Morsomt å legge noe av dette til en flyplass med venterom, flymaskin og flytrapp gir scenebildene variasjon, og man er ikke sjokert over at dette er gjort så relativt moderne.

Dessverre fikk jeg ikke opplevt denne forestillingen da den hadde premiere i 2013 med berømte Lawrence Zazzo som Orfeus, (som jeg forøvrig nettopp opplevde forrige uke på Alte Music 40 års jubileumskonsert i Innsbruck), men visuelt med David Hansen i denne rollen er dette meget vellykket og meget sterkt.

Applaus for David Hansen som  Orfesus, i midten, Eurydike Vigdis Undgård til venstre, og Amor Vera Telerko, Amor. Foto Henning Høholt

Applaus for David Hansen som Orfesus, i midten, Eurydike Vigdis Undgård til venstre, og Amor Vera Telerko, Amor. Foto Henning Høholt

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , ,