Kulturkompasset | critics of culture events

UNG – Suksess for Nasjonalballettens unge kompani


UNG – Suksess for Nasjonalballettens unge kompani

Av Henning Høholt,

Fotos Erik Berg. Applaus fotos Tomas Bagackas

OSLO/NORGE: Nasjonalballetten UNG imponerte et meget stort publikum forrige uke på Scene 2 i Oslo, og forventningene til den forestående turne, som er støttet av Norsk Tipping er stor. Denne går til:

20. mai: Festiviteten Haugesund Konserthus.

22. mai: Stavanger Konserthus. 

26. mai: Bølgen Kulturhus, Larvik.

Det blir ung friskhet kombinert med rå dans når Nasjonalballetten UNG gir seg i kast med fire uttrykksfulle balletter. Bli med på en innholdsrik reise som spenner fra et verk signert verdens største nålevende koreograf, Jiří Kylián, til tre splitter nye balletter laget spesielt for kompaniet.

Forestillingen består av Kaloyan Boyadjievs Picture Perfect,Hege Haagenruds We are special, Garrett Smiths Departures og Jiří Kyliáns Evening Songs – fire balletter som på ulike vis speiler alvoret og sårheten, men også det tidløse og vakre ved vår tids ungdomsgenerasjon. At akkurat deres tid er noe helt unikt er en tematikk som kommer til uttrykk i de tre nye verkene, som er laget spesielt for kompaniet.

Nasjonalballetten UNG ble lansert våren 2015 og består av ti norske og utenlandske talenter mellom 17 og 23 år. Kompaniet er en flerårig satsning på unge dansere – muliggjort av Talent Norge AS, Statkraft, Sparebankstiftelsen DNB og Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse – med målsetning om å samle noen av de beste unge danserne i Norge og i verden under Operaens tak.

Nasjonalballetten UNGs første turné er realisert i samarbeid med Norsk Tipping og det er første mulighet for publikum i Haugesund, Stavanger og Larvik til å oppleve dem sammen på scenen.

OMTALE AV FORESTILLINGEN PÅ SCENE 2

Kulturkompasset var tilstede på den siste forestillingen på Scene 2 på operaen, 12. Mai, og var imponert over den høye kvaliteten, og de meget talentfulle dansere, som at koreografiene til koreografene. Bregje van Balen har ansvar for kostymene. Lys ved Unni Sanne til de tre norske urpremierene.

DEPARTURES

Departures by Garrett Smith. Foto Erik Berg

Departures by Garrett Smith. Foto Erik Berg

Garrett Smiths Departures startet forestillingen. Denne talentfulle koreografen, presenterer en lek med sine 6 meget dyktige dansere til John Adams musikk.: The Chairman Dances. Smith leker med danserne på en måte, som er overraskende, og som understreker koreografens talent, og gir danserne muligheten for å vise seg fra sine allerbeste sider.

 WE ARE SCECIAL

WE ARE SCECIAL by Hege Haagenrud

WE ARE SCECIAL by Hege Haagenrud

Hege Haagenrud hadde til sin forestilling valgt en helt annen innfallsvinkel, med basis i en tekstlig innspilling av Ryoji Ikeda: Check, Coda, hvor morsomme og elegante tekster blir tolket i bevegelse av de to fremragende unge dansekunstnere Klara Mårtensson og Luca Curreli, meget vellykket, og særdeles bra fremført.

 PICTURE PERFECT

PICTURE PERFECT by  Kaloyan Boyadjiev

PICTURE PERFECT by
Kaloyan Boyadjiev

Kaloyan Boyadjiev hadde til denne første forestillingen av dette nye UNG kompaniet, som han også er leder for koreografert sin egen ballett, hvor han har benyttet musikk av Alva Noto og Ryuichi Sakamoto, Amon Tobi, Olafur Arhalds, Max Richts. Etter en lidt for lang innledning, begynte dette å komme på plass. Boyadjiev har i denne sammenhengen satt sammen en rekke soli og pas de deux er til en hel forestilling, jeg manglet et eller et par bilder, hvor alle syv dansere laget større ensemble dans.

PICTURE PERFECT by Kaloyan Boyadjiev

PICTURE PERFECT by
Kaloyan Boyadjiev

Imidlertid etterhvert, så opplevde vi en rekke meget spennende og krevende pasasjer, som viste at denne koreografen har mye interessant på hjertet, og klarer en oppbygging til at godt klimaks, – men det ble lidt for langt.

EVENING SONGS

Jiří Kyliáns Evening Songs fra 1987.

Jiří Kyliáns Evening Songs fra 1987.

Med Jiří Kyliáns Evening Songs gikk vi nesten 30 år tilbake i tiden, men dette ble en positiv opplevelse. I Nasjonalballettens seneste store Kylián forestilling gledet vi oss over balletter fra perioden 1988 og 1989, i denne forestillingen, er vi nå gått et meget kort hakk bakover i tid til 1987, og dette er ganske interessant, fordi her er vi plutselig finner oss tilbake til Kyliáns opphav, slik jeg opplever dette, hvor jeg tror han bringer inn inspirasjon fra sitt hjemland, og den nasjonalromantiske perioden, som han vokset opp i.

Jiří Kyliáns Evening Songs fra 1987.

Jiří Kyliáns Evening Songs fra 1987.

I dette har han skapt en meget sjarmerende ballet til Antonin Dvorak´s Fire sange for mikset kor, opus nr 29 nr. 1. og 3 In der Natur og fra Opus  63 nr. 4. og 2. Kostymer ved Walter Nobbe.

Evening Songs av Kylian med korsang av Antonin Dvorak

Evening Songs av Kylian med korsang av Antonin Dvorak

For det første er denne innfallsvinkelen glimrende til å kunne vise frem sjarmen som de unge dansere formidlet i dansen, og som kledte dem meget bra, og det merkelige var at denne store tidsforskjellen mellom de tre første og denne siste balletten i årene, som de er koreografert i spiller ingen rolle, fordi alle fire ballettene formidlet danseglede, virtuositet, krevende passasjer, krevende sprang og løft, og ga publikum en stor visuell opplevelse. Samtidig, når man følger Nasjonalballettens forestillinger kontinuerlig, er det flott å se at blant dets mange Kylian balletter på programmet, har kompaniet også en slik perle fra 1987.

En representant for Norsk Tipping gratulerer UNG med sin første forestilling på Scene 2, og ønsker dem hell og lykke nå de nå skal reise ut på sin første lille turné til Haugesund, Stavanger og Larvik. Foto Tomas Bagackas

En ikke navngitt representant for Norsk Tipping gratulerer UNG med sin første forestilling på Scene 2, og ønsker dem hell og lykke nå de nå skal reise ut på sin første lille turné til Haugesund, Stavanger og Larvik. Foto Tomas Bagackas

Det var selvsagt et ekstra høydepunkt at en (dessverre ikke navngitt) representant for Norsk Tipping kom på scenen og fortalte at Norsk Tipping med glede er sponsor for den kommende turne til Haugesund, Stavanger og Larvik, og overrakte blomster til alle medvirkende, samt til lederen Kaloyan Boyadjiev og ballettsjef Ingrid Lorentzen, til stor applaus fra en helt full sal på Scene 2 på Operaen.

DEr var også blomster fra Norsk TIpping til samtlige, samt til UNGs leder Kaloyan Boyadjiev , helt til venste, og til ballettsjef Ingrid Lorentzen. Foto Tomas Bagackas

DEr var også blomster fra Norsk TIpping til samtlige, samt til UNGs leder Kaloyan Boyadjiev , helt til venste, og til ballettsjef Ingrid Lorentzen. Foto Tomas Bagackas

Følgende dansere opplevet vi på scenen: Embla Skogedal Bergerud, Ada Marthinsen, Sofie Skjønneberg, Bart Engelen, Marin Jalut, Kenji Wilkie, Klara Mårtensson, Luca Curreli, Anette Antal, Alberto Ballester.

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,