Kulturkompasset | critics of culture events

Turandot i Oslo – 2 besetning


Turandot i Oslo

2 besetning

Av Henning Høholt, foto Erik Berg, applaus foto H. Høholt.

OSLO/NORGE: I denne andre besetningen i de tre viktige hovedrollene – Turandot, Calaf og Liu, opplever vi Irina Rindzuner som en glimrende Turandot, hun er mykere både i sin fremferd og vokalt enn Blancke-Biggs, noe som kler hennes flotte prestasjon.

Eli Kristin Hanssveen som Liu avslutter denne korte Turandot produksjonen, som stopper hvor Puccinis komponering og orkestrering er slutt, dermed mister publikum den vakre kjærlighets avslutningen, som Puccini hadde skissert, men ikke orkestrert, og Turandot slutter dermed sørgerlig, istedet for å slutte med glede. Foto Erik Berg

Eli Kristin Hanssveen som Liu avslutter denne korte Turandot produksjonen, som stopper hvor Puccinis komponering og orkestrering er slutt, dermed mister publikum den vakre kjærlighets avslutningen, som Puccini hadde skissert, men ikke orkestrert, og Turandot slutter dermed sørgerlig, istedet for å slutte med glede. Foto Erik Berg

Henrik Engelsviken er visuelt flott i blått på scenen. Vokalt er dette meget vakkert, når han da ikke fullstendig drukner i den voldsomme orkesterklangen, noe som Turandot imidlertid mestrer bra. Engelsvikens “Nessun dorma” var bra.

Turandot - Irina Rindzuner og Henrik Engelsviken i et vakkert langt kyss etter at det er klart at han har vunnet gjetteleken, og dermed kan sikre seg sin prinsesse

Turandot – Irina Rindzuner og Henrik Engelsviken i et vakkert langt kyss etter at det er klart at han har vunnet gjetteleken, og dermed kan sikre seg sin prinsesse

Eli Kristin Hansveen er ung og vakker som Liu, synger glimrende. Hennes store avsluttende arie, før hun dør, var en perle.

Irina Rindzuner som Turandot.

Irina Rindzuner som Turandot.

Det skal bli flott å oppleve henne som Madame Butterfly på Oscarsborgoperaen i august med Henrik Engelsviken som Calaf.

Fra venstre Ping Pang Pong, Espen Langvik, (rød), Marius Roth Christensen og Thorbjørn Gulbrandsøy, som er et av forestillingens absolutte høydepunkt. Eli Kristin Hanssveen - Liu, dirigent John Helmer Fiore,  Irina Rindzuner - Turandot, Henrik Engelsviken - Calaf og et glimt av Guenes Guerle - Timur, foran medlemmer av det velsyngende koret . Dessverre var Operaens (usynlige) barnekor kun på scenen til applaus på premiere kvelden.  Foto Henning Høholt

Fra venstre Ping Pang Pong, Espen Langvik, (rød), Marius Roth Christensen, (blå) og Thorbjørn Gulbrandsøy, (grøn), som er et av forestillingens absolutte høydepunkt. Eli Kristin Hanssveen – Liu, dirigent John Helmer Fiore, Irina Rindzuner – Turandot, Henrik Engelsviken – Calaf og et glimt av Guenes Guerle – Timur, foran medlemmer av det velsyngende koret . Dessverre var Operaens (beklageligvis usynlige) barnekor kun på scenen til applaus på premiere kvelden. Foto Henning Høholt

Fortsatt, og ikke uventet, klinger orkester, kor og barnekor glimrende, godt styrt av John Helmer Fiore, som orkestret tydelig trives med å ha tilbake på plass. Innstuderingen av Operakoret og henholdsvis Operaens Barnekor er vell gjennomført av David Maiwald og Edle Stray-Pedersen. Konsertmester er Øyvind Bjorå.

Tagged as: , , , , , , , ,