Kulturkompasset | critics of culture events

Mari Eriksmoen “med glimt i øyet” – Romanse program


Mari Eriksmoen “med glimt i øyet”

- Romanse program

SANDVIKA/NORGE: Sopranen Mari Eriksmoen gledet et stort publikum i Bærum Kulturhus onsdag 17. Februar 2016 med et godt romanseprogram med pianistinnen Jie Zhang ved flygelet.

De to kunstnerinderne hadde satt sammen et meget variert og godt presentert program, med alt mulig fra Mozart, R. Strauss, Delibes, Debussy, A.B.Grøndahl og Wolff, samt ekstranummer av Puccini.

Mari Eriksmoen og Jie Zhang (til venstre) Lieder program i Bærum Kulturhus 17.2.2016. Foto Tomas Bagackas.

Mari Eriksmoen og Jie Zhang (til venstre) Lieder program i Bærum Kulturhus 17.2.2016. Foto Tomas Bagackas.

Det hele ble godt holdt sammen av Eriksmoen, som har en god formidlingsevne og presentasjonsmåte av en slik type variert program, som hjelper publikum til å komme inn “bak” numrene, uten at presentasjonen ble langtekkelig. Det siste er en kunst, fordi, kunsten ligger på å åpne døren til et verk, eller en liten gruppe verker, slik at publikum føler hvor de er, og hva dette dreier seg om, og så via en god fremføring blir de dratt inn i historien. – Dette er noe helt annet enn å stå på en operascene. Denne kunsten mestret Mari Eriksmoen briljant, med strålende og meget vakker stemmeprakt, naturlig formidlingsevne, spøkefullt og hennes pianist, Jie Zhang, fulgte opp med stor musikalitet, dynamisk og evnen til å skape et verk rundt sangerinnen, slik at dette underveis nesten ble symfonisk.

Programmet ble innledet med to opera arier, henholdsvis Despinas arie fra Cosi van Tutte og Susannas Rosenarie fra Figaros Bryllup, – arien hvor Susanna venter i hagen ikledd Grevinnens kjole. Dette ga oss den rette plasseringen inn i det arbeidsfeltet, hvor Mari Eriksmoen er berømt, samtidig som disse to ariene av Wolfgang Amadeus Mozart egner seg godt i en Romanse sammenheng. Videre presenterer de begge Eriksmoens formidlingsevne, som allerede har gjort henne berømt.

Etter denne morsomme vitamin innsprøytning skiftet programmet karakter. Nå var det duket for en liten Richard Strauss avdeling med først noen av hans kjente romanser, hvor høydepunktene for meg (som vanlig) var Morgen, videre Ständchen og Amor med vidunderlig koloratur akkurat som en “kanarifugl”.  Imidlertid kom høydepunktet i R. Strauss avdelingen i de tre Ophelia lieder, som ikke er så ofte hørt, men som forteller om Shakespeares Ophelia, og hvor hun lidt etter lidt beveger seg inn mot vanviddet. Denne formidlingen lyktes godt for Eriksmoen og Zhang.

Første delen bel avsluttet med noe helt annet, Leo Delibes muntre Jentene fra Cadiz til tekst (på fransk) av Alfred de Musset.

Etter pause med god gulrotkake og kaffe fra Kulturhusets kafe, var det klart for et møte med tre av sangene fra Claude Debussys Fire sanger om ungdommen, som er inspirert av Comedia dell Arte, hvor den første er om Pierrot, den neste om Pantomime og den siste er den mest følelsesladede Apparition.

Selvsagt fikk vi også noe norsk på programmet. Eriksmoen ønsket å presentere en av de andre av våre klassiske romanse komponister, som vi har i tillegg til Edvard Grieg, nemlig den store Holmestrands komponisten Agathe Backer Grøndahl, hvorav vi fikk høre et par av hennes perler i romanse litteraturen, de velkjente Mot kveld og En Kvitrende Lærke, og slutligen i denne avdeling den lite kjente, men meget vakre sovevise “Sov saa stille”.

Hele Eriksmoen/Zhang “showet” ble avsluttet med en inspirerende Hugo Wolff avdeling med 4 av hans inspirerende sanger.

Som ekstranummer Puccinis berømte “O mio Babbino Caro” fra operaen Gianni Schicci.

En flott aften, vell besøkt av publikum i Mesterserien i Bærum Kulturhus.

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , ,