Kulturkompasset | critics of culture events

Med Nøtteknekkeren er julen kommet til Bjørvika


Med Dinna Bjørns ballettsuksess Nøtteknekkeren

er julen også i år kommet til Bjørvika

Sett av Henning Høholt, fotos Erik Berg, applaus fotos Tomas Bagackas.

Søte små Ballettskole mus, som vi dessverer ikke har navnene på, med Pepperkaker til publikum i pausen, foto Henning Høholt

Søte små Ballettskole mus, som vi dessverer ikke har navnene på, med Pepperkaker til publikum i pausen, foto Henning Høholt

OSLO/NORGE: 5.12. kl. 16.30. For 21 år er Operaen stappfull,både i gamle dage på Youngstorget og nå i detnye operahuset i Bjørvika, Alt utsolgt til Dinna Bjørns kassesuksess, balletten Nøtteknekkeren til Peter Tsjaikovskijs vakre og velkjente musikk, som spilles av Operaens Orkester under ledelse av Terje Boye Hansen, som jeg opplever i år har enda bedre temaer, og det hele flyter meget vell smurt, som en deilig juledessert over scenen, med Kromkake bakgrunn i noe av andre akten.

– Og Pepperkaker til publikum i pausen servert av søte små jule mus, som gjennom hele høsten har trent på Operaens Ballettskole og gledet seg til å delta i årets største ballettbegivenhet, som i år spilles 20 ganger, i helgene ofte med to forestillinger pr dag, slik at alle kan få med seg denne juletradisjonen, det sies at når alle forestillinger er ferdige, da har Dinna Bjørns Nøtteknekkeren vært sett av over 420.000 tilskuere “live” på hovedscenen, samt ikke å forglemme av hele landet via TV for noen få år siden. Håper at vi også i år, og mange år fremover får oppleve denne vitamininnsprøytningen på TV.

Fra venstre, Terje Boye Hansen, Miharu Maki, Douve Dekkers, Emilie Wiesner, Ole Willy Falkhaugen , Lisa Nielsen, foto Tomas Bagackas

Fra venstre, Terje Boye Hansen, Miharu Maki, Douve Dekkers, Emilie Wiesner, Ole Willy Falkhaugen , Lisa Nielsen, foto Tomas Bagackas

Emilie Wiesner danser yndig, lett og vakkert med godt scenisk nærvær. Amund Wiksmo er den talentfulle broren hennes, som senere i drømmen blir leder for soldatene i kampen med musene, hvor musesersjanten er Andrea Østvik Johnsen. Underveis blir Lille Clara, tidlig i drømmen nesten usynligt skiftet ut med en større Clara, som kan danse de krevende voksne passasjer, i vår forestilling vakre Lisa Nielsen, som passer godt sammen med hennes Nøtteknekkerprins Douwe Dekkers. Et meget bra par sammen, dette gjelder også Prinsens annen partner i forestillinegn Miharu Maki, som er Sukkerfeen, – dukken som opprinnelig musene røvet julenatten fra Lille Clara og som nå er blitt stor.

Nøtteknekkeren, arkiv foto fra 2014. Erik Berg

Nøtteknekkeren, arkiv foto fra 2014. Erik Berg

Underveis er der mye å glede seg over, Først og fremst alle de mange barn fra Operaens Ballettskole, så vidt jeg forstår 95 ballett barn i år. De tre Pantomime dansere, Harlekin, Columbine og Pierrot i første akten, – som jo bringer tankene våre hen på Dinna Bjørns 5 balletter for Pantomimeteatret i Tivoli, hvor hun har koreografert ialt 5 eventyr balletter over H.C.Andersens Eventyr med Dronning Margrethe som scenograf og kostymier. De var rollebesatt med et sterkt team, Marco Pagetti, Victoria Amundsen og Lucas Lima.

I tillegg til de allerede nevnte gleder vi oss over Ole Willy Falkhaugen, som er en stø og sikker Drosselmeyer, “trollmannen” som leder hele forestillingen fra allerførste til aller siste bilde. Som Snedronningen gleder vi oss over Sonia Vinograd, som formidler rollen med stort overskudd og sikkerhet. Alle hennes små og store snefnugg gjør en glimrende jobb, og dette glir meget musikalsk og flott, alle musikalske detaljer er godt utnyttet koreografisk i dansen. Det synes at dette er en forestilling som ligger godt under huden på danserne, hvorav mange har deltatt i flere år, men uten at dette er blitt rutine. Dette skylles blant annet ballettledelsens evne til å gi dyktige talentfulle dansere store solistoppgaver, som det vises tydelig at de vokser på.

Stemningsfullt Forteppe til Nøtteknekkeren, foto Tomas Bagackas 2015

Stemningsfullt Forteppe til Nøtteknekkeren, foto Tomas Bagackas 2015

Et annet godt eksempel i dette tilfelle er å se Sae Hyun Kwon som Blomsterfeen.  Godt ledsaket av de to Sukkerfe kavalerer, Martin Dauchez og Scott Casban. Thea Gudim Breder er yndig som Rørfløytefeen sammen med 6 unge talentfulle ballettskoleelever. Lille Claras mamma fru Stahlbaum – Celine Kraal, danser tradisjonelt, – og vakkert – den kvinnelige rollen i Arabisk dans, hvor hun kommer ut av den kaffekannen, som hun i første akten selv presenterer, og som nå i Drømmen er blitt den hun stiger opp av, med henne to stilige “arabiske” kavalerer Roberth Refling og Marco Pagetti.

Alberto Ballester, Luca Currell og Yoshifumi Inao kommer springende flott fra de krevende spreke sprang i Russisk dans. Spansk dans gnistret med Lindsay Heggdal, Cina Espejord, Andreas Heise og Niklas Mattsson, hvorav sistnenvnte også i slutten av første akten styrkefullt danset Musekonegn, hvor Musedronningne var Caroline Roca. Kinesisk dans ble “kinesisk” danset av Victoria Amundsen, Kathryn Walsh og Lucas Lima.

Noetteknekkeren. Foto-Erik-Berg_Kristian Alm spiller i år Butleren og Madame Bonbonniere.

Noetteknekkeren. Foto-Erik-Berg_Kristian Alm spiller i år Butleren og Madame Bonbonniere.

Kristian Alm er et sikkert kort som Butleren i første akt, hvor han bl.a. serverer sjokolade fra den lille Bonbonniere dukken, og slik det er tradisjon, danser han også, meget bra, Madame Bonbonniere når dukken er tilbake i stor versjon i Drømmen. Ledsaket av 6 barn fra Operaens Ballettskole som pepperkaker og slikkepinner.

Det er en stor glede å se årets karakterroller, spesielt de som ifølge tradisjonerne i Nasjonalballetten er besatt med såkalte “pensjonister”, av hvilke vi spesielt gledet oss meget over å se en av Nasjonalballettens kanskje mest trofaste medarbeidere gjennom en meget lang karriere, Sissel Westnes, som vi er mange der husker som den ene av Rudolf Nureyevs (og Patrick Duponts) flotte partnere som Kitri i Don Quixote på 1980 tallet, – den annen partnereren til Rudi var fremragende Leonie Leahy, Sissel Westnes gikk for et par år siden over i pensjonistenes rekker, men er på plass nå som Dadda, og med dette nærværet tilfører tradisjonen enda en ny dimensjon. Sammen med de andre i samme gruppen, Brian Toney og Kjersti Rødsten, som bestefar og bestemor.

Operaorkestret under erfaren ledelse av Terje Boye Hansen, spilte strålende med stort overskudd og sikkerhet den berømte musikken av Peter Tsjaikovskij, ny (?) konsertmester var Maciej Frajczyk. De iørefallende og meget krevende virtuose harpe partier ble tatt meget godt hånd (hender) om. en stor glede å lytte til et så flott klingende orkester.

Kostymene er ved Nadine Baylis, hvor jeg spesielt husker, at hun etter premieren for 21 år siden fortalte meg at, hvis hun en gang skulle få anledning til å skape kostymer til Nøtteknekkeren, så ville hun at kostymene til danserinderne i Blomstervalsen, ville hun at kjolene i farger, med detaljer skulle minne om blomster, noe hun har lyktes bra med. Scenografi  er ved Nadine Baylis og Minna Wallenius, hvor den siste er medvirkende til den fornyede scenografien i andre akten.

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,