Kulturkompasset | critics of culture events

GISELLE med NASJONALBALLETTEN


 Vellykket gjensyn med Giselle med Nasjonalballetten

Giselle, Eugenie Skilnand og Philip Curell, Foto Erik Berg

Giselle, Eugenie Skilnand og Philip Curell, Foto Erik Berg

OSLO/NORGE: Vellykket gjensyn med Giselle med Nasjonalballetten på Operaen.

Med vakre Eugenie Skilnand i tittelrollen med mange delikate detaljer og vell gjennomført god mimikk, Philip Currell for første gang som en flott Albrecht med overskudd og utstråling, hans to soli i andre akten var briljante. Silas Henriksen, som vi er lykkelige for er hjemvendt fra en lang periode med NDT i Amsterdam, et godt valg som  Hilarion, og Grete Sofie Borud Nybakken med flotte balanser, virtuost fottarbeide og flotte lange sprang i de raske partiene som Myrtha.

 

Kritikk: Henning Høholt. Fotos fra forestillingen Foto Erik Berg. Applaus fotos Henning Høholt.

 

 Applaus, fra høyre Grete Sofie Borud Nybakken - Myrtha, Philip Currell - Albrecht, Eugenie Skilnand - Giselle, Silas Kjølmoen Henriksen - Hilarion, foto Henning Høholt


Applaus, fra høyre Grete Sofie Borud Nybakken – Myrtha, Philip Currell – Albrecht, Eugenie Skilnand – Giselle, Silas Kjølmoen Henriksen – Hilarion, foto Henning Høholt

Et omfattende prøvearbeide iscenesatt av Cynthia Harvey i spissen for en lang rekke av Nasjonalballettens nåværende og tidligere stjerner, er blitt meget vellykket. Publikum opplevde et stjernelag i hovedrollene, hvor mange flotte detaljer var på plass, videre er der gjennomført et godt mimearbeide, fordi i denne klassiske balletten fortelles mange viktige deler av handlingen med mime.

Grete Sofie Borud Nybakken som Myrtha i langt luftig sprang, i Cynthia Harvey's reproduksjon av Giselle. Foto Erik Berg

Grete Sofie Borud Nybakken som Myrtha i langt luftig sprang, i Cynthia Harvey’s reproduksjon av Giselle. Foto Erik Berg

Det var tydelig at solisterne og corps des ballet har hatt en god prøveperiode. De mange flotte ensemble oppgaver i Corps des ballett, både i første akten, hvor de virkelig fikk lov å vise seg frem i den ene etter den andre av de mange ensemblene, som ligger i Adolphe Adams melodiske og romantiske musikk, og i andre akten “Svanesjøen” liknende hvite ensembler, ble gjennomført til bravur. Flotte linjer, flotte detaljer. Bonde pas de deux´en i første akten ble danset av Miharu Maki, flott og sikker og Douwe Dekkers.

Giselles veninner i første akten var Thea Gudim Breder, Francesca Golfetto, Emma Lloyd, Marchela Marinova, Lisa Nielsen, Kathryn Walsh Thomas.

Stina Østvold vakker som ALbrechts forlovede Bathilde.

Et stort løft for kompaniet. Som viser Giselle med ialt 11 forestillinger, derav tre mer i November, og 7 på våren i Januar og Februar. Publikum kan glede seg.

Adolphe Adams atmosfæregivende musikk med Opera Orkestret klang flott, med utrolig mange krevende temposkift, som fungerte bra, vakker harpe klang, god bratsj solo, osv., alt i gode hender hos dirigenten Per Arne Skalstad. Konsertmester er Catharina Chen.

Ballettsjef Ingrid Lorentzen innledet kveldens repremiere med en liten tale, hvor hun minnet om terror tragedien i Paris fra kvelden før, og minnet oss om at kulturen internasjonalt står samlet, og ikke vil la seg påvirke av terror. Per Arne Skalstad, dirigerer GIselle på Nasjonaloperaen. Foto Henning Høholt, 14.11.15

Heldigvis er det ikke første gangen at vi opplever den klassiske versjonen av balletten Giselle med Nasjonalballetten i Oslo.  Koreografi: Jean Coralli og Jules Perrot. Musikk: Adolphe Adam. Urpremieren var i Paris 28. Juni 1841. Norgespremiere 15. Februar 1965, hvor den til nå har vært oppført 89 gange, såvidt jeg husker var min første Giselle i Oslo i 1979 med Guri Pahle Glad som en vakker Giselle.

Lørdagens repremiere var 23 forestilling av denne produksjonen som hadde sin første oppførsel 25. September 2009.

Dessverre har vi ikke fått tilgjengelig pressefotos fra første akten, det er leit for da kunne vi ha formidlet den flotte scenografi og fargestrålende kostymer av David Walker. James F.Ingalls er ansvarlig for den atmosfæreskapende lysdesign.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,