Kulturkompasset | critics of culture events

Asmik Grigorian – Butterfly i Stockholm


 Butterfly – ”en stor triumf för kungliga operan”

Asmik Gregorian  som Chocho san - Madama Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm. Foto

Asmik Gregorian som Chocho san – Madama Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm. Foto Markus Gårder

STOCKHOLM/SVERIGE: ”Föreställningen är gastkramande i sin grymhet och samtidigt olidligt vacker. Och en stor triumf för Kungliga Operan”, skrev DN i samband med premiären på Puccinis opera Madama Butterfly i fjol höstas.

När press- och publiksuccén nu är tillbaka med 11 föreställningar i höst gör Asmik Grigorian åter titelrollen – ”hon sjunger så jag tappar andan” (SvD). 

Uppsättningen är regisserad av Kirsten Harms. Säsongstart fredag den 4 september kl 19.00 på Operans stora scen. 

Löjtnant B.F. Pinkerton sjungs denna gång av Jonas Degerfeldt, medan Susann Végh och Karl-Magnus Fredriksson gör Suzuki respektive Sharpless. Ny dirigent för Operans solister, kör och hovkapell är den unga koreanskan Eun Sun Kim, mer meriter från bl.a.festivalen i  Macerata, Frankfurtoperan och Volksoper Wien.

Littauisk-armeniska Asmik Grigorian gjorde rollen för första gången i samband med premiären 2014. Hon har ett särskilt förhållande till Butterfly. Hennes mor, Irina Milkeviiute, var gravid med Asmik när hon sjöng Butterfly mot hennes far, Gegam Grigorian, som sjöng Pinkerton. Som liten flicka fick Asmik sedan spela Barnet.

Asmik Grigorian - Cio Cio San (Madama Butterfly).  Kristin Leoson, (barnet)  Karl-Magnus Fredriksson Sharpless. Foto Markus GårderMOTIV

Asmik Grigorian – Cio Cio San (Madama Butterfly). Kristin Leoson, (barnet) Karl-Magnus Fredriksson Sharpless. Foto Markus Gårder

Madama Butterfly hade urpremiär på La Scala i Milano, 1904. Harms uppsättning blir den fjärde på Operan efter i tur och ordning den svenska premiären 1908, Göran Genteles från 1953 (med bl.a. Elisabeth Söderström och Margareta Hallin som legendariska Cio-Cio-San) och den senaste, Ann-Margret Petterssons från 1987, i Lennart Mörks dekor.

Madama Butterfly sjungs på italienska med svensk text på textmaskin. Föreställningslängd ca 2 tim. 45 min. inkl. paus.

 

Storslagen operaklassiker!

Giacomo Puccinis opera om Cio-Cio San, kallad Butterfly, som försakar sin familj, sin tro och sin kultur för att gifta sig med den amerikanske löjtnanten Pinkerton, är ett av operavärldens mest populära och spelade verk. Denna uppsättning i regi av Kirsten Harms, tidigare chef för Deutsche Oper i Berlin, blev en stor framgång när den hade premiär på Operan 2014 och har spelats för utsålda hus sedan dess.

En dramatisk kärlekshistoria som börjar med ett storslaget bröllop där den amerikanske löjtnanten Pinkerton gifter sig med sin älskade Butterfly. Hon i sin tur tror på hans eviga trohet och kärlek, trots att han lämnar henne. Hon är villig att vänta på honom, i evighet. När Pinkerton slutligen åter­vänder finner han en vilsen kvinna med ett barn, fortfarande kvar på den övergivna plats där de firade sitt bröllop. När han försöker ta med sig barnet, ser han Butterfly ta fram sin fars kniv…

Presscitat

”Det är gastkramande gripande, hon [Asmik Grigorian] sjunger så jag tappar andan” SvD

”Hovkapellet musicerar så enastående känsligt och inspirerat under dirigenten Lawrence Renes” SvD

”Man nästan smulas sönder inombords” DN

”Olidligt vacker” DN

”En stor triumf för Kungliga Operan” DN

”Bländande sång” Södermanlands nyheter

”Hovkapellet under Lawrence Renes ledning spelade oss till tårarna under total felfrihet och intensitet” – SR Kulturnytt

MUSIK Giacomo Puccini
TEXT Luigi Illica och Giuseppe Giacosa
REGI Kirsten Harms
SCENOGRAFI, KOSTYM OCH MASK Herbert Murauer
LJUS Torben Lendorph
DRAMATURG Katarina Aronsson

Framförs på italienska med svensk text på textmaskin.

FÖRESTÄLLNINGENS LÄNGDAkt I = 50 minuter /Paus 30 minuter / Akt II 85 minuter.

Speltid 2.45 inkl. paus.

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , ,