Kulturkompasset | critics of culture events

Stjärntenoren José Cura gör skandinavisk bohème


Stjärntenoren José Cura gör skandinavisk bohème

STOCKHOLM/SVERIGE: Den argentinske stjärntenoren José Cura tycker om utmaningar. Som dirigent har han tidigare gjort sig ett namn, men i Puccinis La Bohème får han istället regissera, skapa scenografi och kostym på Kungliga Operan.

José Cura fotografert i 2013. Skal nå både regissere, og lage scenografi og kostymer til en ny La Boheme produksjon på Kungliga Operaen i Stockholm kommende sesongen.

Det var efter ett besök på Strindbergsmuséet i Stockholm som Cura lät sig inspireras av den svenske författaren och hans nordiska kollegor till att skapa en skandinavisk Bohème.

En av Sveriges mest erfarna och hyllade kompositörer, Daniel Börtz, har skrivit en ny opera baserad på Euripides antika drama om Medea som här sätts upp med Stefan Larsson som regissör, Patrik Ringborg som dirigent och Emma Vetter i titelrollen.

Sopranen Malin Byström, för närvarande aktuell som Desdemona i Otello, (forøvrigt sammen med en annen stjernetenor: Kristian Benedikt som Otello), gör Fältmarskalkinnans roll i en ny uppsättning av Strauss Rosenkavaljeren. Andra ledande roller görs av Christof Fischesser, Anna Stephany och Elin Rombo. Föreställningen regisseras av Christof Loy som på Operan tidigare bland annat satt upp Parsifal där Peter Mattei nu gästspelar som Amfortas, en roll han tidigare gjort på Metropolitan. Rosenkavaljeren och Parsifal dirigeras av Operans chefsdirigent Lawrence Renes.

Att fransk opera spelas alltför sällan i Sverige är något som operachefen Birgitta Svendén vill ändra på. Nu kommer Debussys enda opera Pelléas och Mélisande som sätts upp av den brittiske regissören Keith Warner. Här gör den unge svenske tenoren Joel Annmo, som vann den stora Pavarotti-tävlingen 2014, sin debut på Operan som Pelléas.

KUNGLIGA BALLETTEN

Höstens stora balettpremiär är Mats Eks version av Svansjön. Kungliga Baletten blir därmed det första kompani som efter Cullbergbaletten får möjlighet att framföra verket. Ett annat samarbete blir med den brittiske koreografen Christopher Wheeldon i den färgsprakande familjebaletten Alice i Underlandet.

Att tänja gränserna är något som balettchefen Johannes Öhman vill att hans kompani fortsätter med – kommande säsong får de möjlighet att göra det tillsammans med Sasha Waltz, en av världens mest omtalade koreografer. I uppsättningen Körper utforskar Waltz gränsen för vad en kropp är, och var skiljelinjen för en genetisk manipulation går. Waltz är känd och bejublad för sin koreografi som utmanar, ja, rent av provocerar, både dansare och publik.
Eks Julia & Romeo kommer efter uppmärksammade utlandsgästspel tillbaka till Operan. Åter på repertoaren är också populära klassiker som Nötknäpparen och Raymonda.

Anna Karinsdotter, konstnärlig ledare för barn- och ungdomsverksamheten Unga på Operan, satsar nästa säsong på två produktioner för den riktigt unga publiken: Min mamma är en drake efter Pija Lindenbaums bok ”Åkes mamma glömde bort” och Vägen hem efter en bok av Oliver Jeffers. Uppsättningarna har tidigare gjort succé på operahusen som de kommer ifrån, GöteborgsOperan och English National Opera i London.

Tagged as: , , , , ,