Kulturkompasset | critics of culture events

Cacti og Etudes i København


Cacti av Alexander Ekman og Etudes av Harald Lander i København

Av Henning Høholt

Etudes, by Harald Lander, foto Costin Radu

København/Danmark:  Kreativt, kontrasterende ballettaften med Den Kongelige Ballett, som presenterer en mixed ballettaften med den strålende balletten CACTI av Alexander Ekman, et meget inspirerende verk, som er vidt spennende i uttrykksformer og  varierer fra det meget virtuose over roligere, humoristiske partier, utnytter de scenografiske muligheter på en god måte, samarbeider med en strykekvartett og gir danserne utfordringer i presisjon og uttrykk. Til klassisk musikk av Schubert, Haydn og Beethoven.

Etudes, by Harald Lander, foto Costin Radu

HARALD LANDER

Dette kontrasterer sterkt til Harald Lander´s (1905-1971) praktfulle klassiske ballet Etudes i Thomas Lunds iscenesettelse, som “forsiktig” begynner med koreograferte detaljer fra en klasse, og slutter av med storslåtte ensembler og ikke minst meget virtuose soloer og følsomme pas de deux´er.  Knudåge Risagers musikk er skapt til dette verket fra 1947, som på kveldens forestilling ble fremført for 357. gang på Der Kongelige Teater.

ETUDES er en raffinert og tidløs oppvisning av ballettens trinspråk. Den skildrer oppbygningen av an klassisk ballettdansers treningsklasse – grunnøvelserne ved barren, trinseriene midt på gulvet og de avsluttende store sprang. Imidlertid, samtidig skildrer balletten danserens vei fra de fem første ballettposisjoner og de daglige øvelser til den store utfoldelse på scenen. Men Etudes følger også ballettens utvikling som kunstart i mer enn 300 år, fra den franske hffballett over den romantisk tradisjon, hvor tåsissdansen introduseres, frem til den effektfulle italiensk-russiske stil.

Etudes, by Harald Lander, Finale. foto Costin Radu

Den romantiske tradisjonen kommer tydelig frem i den vakre romantiske pas-de -deux i midten, som ble fornemt tolket av ballerinaen J´aime Crandall og hennes partner Gregory Dean.

Som de to fornemme og meget virtuose perfekte mannlige solister gledet vi oss meget over Jón Axel Fransson og Alban Lerdorf.

Etudes, by Harald Lander, Kraftutfoldelse, illustrasjonsfoto. foto Costin Radu

Forøvrig i spissen for de 13 mannlige dansere og deres fornemme kraftutfoldelser løftet det hele til et meget høyt nivå. I tillegg til ballerinaen J´aime Crandall gledet vi oss meget over de tre sylfider Amelie Adrian, Coralie Grand og Li Min Hong i spissen for de mange sort og hvitt kledte danserinder i corsp des ballet i denne krevende balletten.

Knudåge Risagers musikk innledes med en flott ouverture, hvor mange av solospillerne, spesielt i blåser gruppene, men også blant strykerne, får muligheten til å presentere seg med krevende, virtuose løp, denne korte ouverturen markerer gjennom sin virtuositet det nivå som det vi skal se befinner seg på. Med Etudes får vi enda en gang understreket Den Kongelige Ballets høye kvalitets nivå og ledende posisjon blant verdens store balletkompanier. Og så, kanskje frem for alt, har den Bournonville skolen som sitt viktige fundamen, noe som da også Harald Lander selv va ropptatt av, og som en av de mest betydningsfulle balletmestre for Den Kongelige Ballet, overleverte han med stor respekt Bournonville repertoiret og var dermed med på å skape grunnlaget for den internasjonale anerkjennelse som Den Kongelige Ballet idag har oppnådd.

Dirigent for Det Kongelige Kapel: Geoffrey Styles. I Cacti medvirket også Nightingale String Quartet på scenen.

Please enjoy the applause video: http://youtu.be/eTpqAV8tTTs

Alexander Ekman under en prøve på A Swan Lake i Oslo. tv. Camilla Spidsøe.-Foto-Henning-Høholt

ALEXANDER EKMAN

Forestillingen Dans2go, som både Cacti og Etudes er en del av.

Innledtes med Alexander Ekman´s (født 1984) danseforestilling  Cacti,hvor der ganske riktig medvirker 16 kaktuser på scenen, sammen med 16 podier, en til hver danser, som de dels beveger seg hesblesende og energiladet virtuost og kontrasterende rolig og skulpturert på og utenfor, samtidig som de utfører de mest halsbrekkende akrobatiske og dansemessige øvelser.

Cacti, by Alexander Ekman, foto Costin Radu

 

Helt i den avanserte, humoristiske og iblant ekvilibristiske stilen, som ihvertfall det norske publikum, samt etterhvert internasjonale publikum er blitt kjent med fra hans parodiske opplevelse av Svanesjøen i hans egen vannplaskende versjon med tittelen A Swan Lake, som sjokkerte noen og gledet andre av det norske publikum, da den hadde premiere med Den Norske Nasjonalballetten i Oslo 2013. ; hvor den ble fremført i forkant og delvis overlappende med kompaniets praktfulle Svanesjøen

Cacti, by Alexander Ekman, foto Costin Radu

 

Noen våket seg også på å kalde den for en “plaskeballet” på grunn av andre akten, som foregår i et kjempe stort vann basseng på scenen, hvor alt, man kan tenke seg kan foregå i et basseng fremføres lekende og elegant koreografert, blant annet plasking med henderne i vannet. Typisk viser dette også at Alexander Ekman har “et glimt i øyet”, noe som også går igjen i kaktus balletten Cacti her med Den Kongelige Danske Ballet. 

Cacti, by Alexander Ekman, foto Costin Radu

 

En forestilling som hadde urpremière med Nederlands Dans Theater2 i Den Haag, i 2010  og har vært vist med en lang rekke ballett og dansekompanier så langt. Der er derfor helt i tråd med en av intensjonene for Corpus å presentere i dette års Dans2Go med medlemmer av Den Kongelige Ballet i København.  

Ekman har en humoristisk og upretensiøs tilgang til dans og en spesiell evne til å skape danse værker, som balanserer mellom det sofistikerte og det umiddelbart legende. Cacti er en munter og raffinert kommentar til tidens tendens til å intellektualisere dans. Selv har Alexander Ekman uttalt om stii verk: “Jeg tror at det ikke trenede øye noen gange føler at det forventes at man skal kunne forstå et eller annet når man ser på dans - Cacti er tenkt som en befrielse fra dette, et friskt pust”.

Nightingale String Quartet som medvirker på scenen består av Josefine Dalsgaard og Gunvor Sihm (violiner), Marie Louise Broholt Jensen (bratsj) og Louise Schwab (cello). Den delikat lyssetningen er ved Tom Visser, som også sammen med Alexander Ekman er ansvarlig for scenografien, Alexander Ekman er selv ansvarlig for kostymerne, der som et kjennetegng har hans caps uten skygge som hovedbekedning.  I tillegg til Det Kongelige Kapel i orkestergraven. under ledelse av Geoffrey Styles.

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,