Kulturkompasset | critics of culture events

To kunstauksjoner i Oslo


To kunstauksjoner i Oslo

Av Synnøve Nord. Fotos: Blomqvist

OSLO/NORGE: Både Blomqvist Kunsthandel og Grev Wedels Plass Auksjoner har hatt kunstauksjoner i Oslo nå i begynnelsen av juni. Mange legger inn forhåndsbud, eller er med og gir bud på telefon, spesielt hvis de ikke er i Oslo. I tillegg er det naturligvis potensielle kjøpere og interesserte med i salen under auksjonene.

FLOTT KAI FJELL-MALERI: ”Kvinner og barn i haven”, malt i 1943, hadde høyeste prisvurdering hos Blomqvist. (FOTO: BLOMQVIST)

Vårauksjon med billedkunst og antikviteter hos Blomqvist den 3.juni, og en såkalt ”Jubileumsauksjon” med kunst fra perioden 1814 til 2014, samt en egen auksjon med arbeider av Munch, Nesch og Picasso hos GWPA den 4.juni.

Enkelte høye prisvurderinger

Enkelte kunstnere og kunstverk har det naturligvis vært knyttet stor interesse til under visningene før de to auksjonene. Malerier og grafikk av Kai Fjell har det lenge vært interesse for. Hos Blomqvist var han presentert med to typiske malerier. ”Kvinner og barn i haven” fra 1943, er 125 x 161 cm stort og flott, med fine detaljer. Forhåndsvurderingen var satt til mellom 2 og 2,5 millioner norske kroner (€ 242.000-300.000). Dette var denne auksjonens høyest vurderte kunstverk. Dessverre var det ingen som var interessert i å gi bud på maleriet.

I ”Kvinne på sengekanten” fra 1961 , viser kunstneren en røffere malemåte. Stramt og fint komponert og 90 x 100 cm stort. Vurdering 300.000-350.000 kroner. Heller ikke her var det noen som viste interesse. GWPA hadde tre mindre arbeider på sin auksjon. To av dem små malerier på plate. ”I blomstereng” 1944, ble ikke solgt. ”Kvinnehode” fra 1961 ble solgt med forbehold om selgerens godkjennelse. Budet var skammelig lavt på 55.000 kroner, mens vurderingen var satt til mellom 100.000 og 150.000 kroner.

Harriet Backer

HØYT TILSLAG: Harriet Backers maleri ”Pinseaften” fra 1885, ble solgt for 1,3 millioner norske kroner (FOTO: BLOMQVIST)

Et lite interiør av Harriet Backer har vært vist på mange utstillinger opp gjennom årene., og er naturligvis nevnt i litteraturen om henne. ”Pinseaften” er 38,5 x 46 cm, signert med Harriet Backer, tittelen ”Pintseaften”, årstallet 1885 og Paris. Etter studieår i München flyttet Harriet Backer, Kitty Kielland og mange andre norske kunstnere til Paris. Harriet bodde der fra 1878 til 1889. Da flyttet hun hjem til Norge. Harriet Backer hadde malt flere interiører med en eller flere skikkelser før dette maleriet. Det var i disse årene i Paris hun nærmest gjorde slike motiver til sin spesialitet . Maleriet hadde en forhåndsvurdering på 1,5 til 2 millioner norske kroner (€ 182.000-242.000).

Én budgiver i salen var interessert, og fikk tilslaget på utropsprisen 1,3 millioner. Med omkostninger må kunstneren totalt ut med 1.560.000 kroner. GWPA hadde også en Backer, ”Fra Sandvikselven” 1890. Bildet er malt med olje på lerret, men betegnet skizze sammen med kunstnerens signatur og bildets tittel. Størrelsen er 59,5 x 73,5 cm. Et utendørs motiv i friske farger og med røffe strøk – så hun regnet det nok selv som en skisse, slik som hun signerte. Prisantydningen var 1-1,5 millioner kroner. Dette maleriet ble ikke solgt.

Norsk malerkunsts far.

Johan Christian Dahl, I.C.Dahl, blir ofte kalt norsk malerkunsts far. Han var den første norskfødte kunstner som reiste rundt i landet og malte skisser i naturen. Slike skisser er gjerne spontane og direkte. Mange av motivene malte han større malerier av senere. Blomqvist hadde tre arbeider av Dahl og GWPA ett. En liten tusjlavering, ”norsk kyst i måneskinn”, 22 x 33 cm og signert Dahl 19.Juni 1817. Dette lille bildet fikk fart i budgiverne hos Blomqvist. Det var lagt inn flere forhåndsbud av interesserte kjøpere og to budgivere var med på telefon. Fra et utrop på 36.000 kroner steg budene raskt. Vurderingen lå mellom 40.000 og 60.000 kroner – tilslaget kom først på kr. 95.000. ET meget godt resultat.

”Grotte ved Napoli” – naturstudie fra 1821 var også et lite bilde, 31 x 28 cm. Studien var malt med oljefarger på papir, og senere klebet opp på plate. Ikke signert, men datert 17.Janr. 1821. Her var to personer interessert, og det behøves ikke flere for at budene skal stige relativt raskt. Vurderingen var kr. 200.000-250.000. Fra utropet på kr.180.000 steg budet til 260.000 kroner. Det siste maleriet var et oljemalerei, kalt ”Norsk landskap, Rogna vannfall”, signert Dahl 1812. Etter min mening er ikke dette av de beste Dahl-arbeidene. Vurdering kr. 300.000-400.000, men ingen interesse.

GWPA’s Dahl, ”Bergen sett fra Kronstad”, er malt i 1810 før han dro fra Bergen for å få sin utdannelse i København. Et usignert oljemaleri,  42 x 59 cm stort. Forhåndsvurdering kr. 400.000-600.000. Ikke stor nok interesse under auksjonen, så en kjøper fikk tilslag med forbehold om selgers godkjennelse med summen 350.000.

Jakob Weidemann´morsomme og glade “Hestehoven kommer”.

Mange av de samme kunstnerne med på begge auksjonene.

Arne Kavli, Jakob Weidemann, Amaldus Nielsen, Jahn Ekenæs, Even Ulving og Odd Nerdrum er blant de mange som var representert på begge auksjonene.

 

Frits Thaulow hadde en stor malerisk produksjon, og er kjent for mange typer motiver. Hans malerier med elver og vann har en egen glød. Mange mener at det nok er de norske elvemotivene som er de beste. Et slikt var med hos Blomqvist.

 

AKERSELVA I VINTERLYS: Her viser Frits Thaulow at han var en mester i å male vann med bevegelse og lysreflekser. (FOTO:BLOMQVIST)

”Den gamle fabrikk, Akerselva”, signert med kunstnerens lett kjennelige signatur. Temmelig sikkert er det malt vinteren 1895, da han var hjemme for å male norske vinterbilder. Denne typen malerier var beregnet på et internasjonalt publikum. Få år før hadde hans malerier gjort seg bemerket på verdensutstillingen i Paris. Et lignende motiv, men noe større og med klarere farger finnes i Lillehammer Kunstmuseum. Auksjonens maleri er 69 x 86 cm og har et stemningsfullt vinterlys og duse farger. Vurdering kr. 600.000-800.00 og tilslag på kr. 670.000. En pastell ble ikke solgt. Hos GWPA så vi også en Thaulow, ”Elvepram i fart”kanskje fra en hollandsk eller fransk kanal eller elv. Vurdering kr.300.000, men ikke solgt.

UKJENT FOR MANGE: Lars Tiller er en av våre store modernister. Maleriet ”Komposisjon” ble solgt til høy pris hos Blomqvist. (FOTO: BLOMQVIST)

Lars Tiller (1924-1994) fra Trondheim, er en av våre mindre kjente modernister. Hans abstrakte ”Komposisjon” er signert Lars Tiller og datert 1960. Maleriet er stramt komponert og holdt i jordfarger. Mange la merke til dette maleriet på forhåndsvisningen. Her var det lagt inn forhåndsbud, og interesserte var med og bød både via telefon og i salen. Vurdering mellom 60.000 og 80.000. Budene steg raskt fra et utrop på 50.000 til klubben falt på 210.000. Et tilslag tre ganger høyere enn vurderingen! Vi var mange som kunne tenkt oss dette maleriet.

Auksjonene inneholdt gammelt sølv og glass hos Blomqvist, grafiske arbeider av Munch, Nesch og Picasso hos GWPA. Jeg har holdt meg til malerkunsten denne gang.

Følg med på høstens auksjoner via nettet, eller om du bor i Oslo-området få med deg forhåndsvisningene. Dette er spennende kunstutsillinger, og du kan gå og titte, selv om du kanskje ikke har tenkt å by på noen av kunstverkene.

 

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,