Kulturkompasset | critics of culture events

Festlig, forrykende, fengende, fuktig “A Swan Lake” i Oslo


Festlig, forrykende, fuktig “A Swan Lake” i Oslo

Stor aktivitet i Alexander Ekman´s A Swan Lake med Nasjonalballetten til Mikael Karlssons musikk. Her fra 2. akten i basseng med 5000 liter vann. Foto Erik Berg.

Kritikk: Henning Høholt, fotos Erik Berg.

OSLO/NORGE: Det er lenge siden jeg har hatt en så morsom opplevelse på en ballettkveld.  Dette lyktes bra for koreograf og iscenesetter Alexander Ekman og  Nasjonalballetten. Hele operahuset har stått “på hodet” og har løst utfordringer i “hauevis”, og er lyktes å komme frem til en festlig, morsom, underholdende multiteater/dans/opera forestilling av overraskende og gledelig format. En stor suksess for Nasjonalbaltten og Alexander Ekman og hans team.

Alexander Ekmann under tiflig prøve til “A Swan Lake” med Nasjonalballetten. Foto Henning Høholt

 

“Jeg ville gjøre noe stort og vilt og annerledes. Noe med vann!” sa koreograf Alexander Ekman på forhånd om,  sin helt nye ballett, A Swan Lake, og det gjorde han, i helaftens balletten A Swan Lake ønsket han i første akt å fortelle hvordan man i musikalens verden kom frem til ideen om “A Swan Lake” – a musical.   Som 26. april fylte Hovedscenen i Operaen med 5000 liter vann og et ballettkompani, en Operadiva – Elisabeth Teige,  noen musikere på scenen og en helt full orkestergrav, som heldigvis var uten vann, men nok følte fuktigheten fra den iblant voldsomme plaskingen i andre akten.  

I første akten tenker koreografen seg tilbake til ca. 1877, om hvordan Alexander Ekman´s A Swan Lake med Nasjonalballetten til Mikael Karlssons musikk kunne ha blitt til.. Her fra 1. akten med operadivaen Elisabeth Teige på toppen. Foto Erik Berg.

I den lange morsomme fortellerscenen i førsteakten gikk mine tanker til musikalen The Producers. Skuespillerne Fridtjov Såheim og Jan Gunnar Røise  medvirket med et sterkt tilsnitt av humoristisk teater i samspill med danserne og en ekte operadiva. Her fortelles historien om tilblivelsen av Svanesjøen, slik den kan ha foregått i Bolsjoj-teatret i 1877.

I sin helt nye helaften A Swan Lake ser Aleksander Ekman på ballettenes ballett, Svanesjøen, med særdeles friskt blikk. Etter en festlig ouverture, hvor vi følte at Tsjaikovskijs vellkjente Svanesjøen temaer ble vrid, vendt og variert, men slik at vi fortsatt fikk med oss at dette var inspirert av Svanesjøen.  Tsjaikovskijs Svanesjø temaer er elegant vrid og vendt av den svenske komponisten Mikael Karlsson, hans musikk imponerte i første akt, han kan til og med skrive opera, og er ikke redd for å gi Primadonnaen Elisabeth Teige noe flotte høye toner å briljere sin vakre sopran stemme på. – Jeg skal komme tilbake til mer om komponisten, som i andre akten ble helt seg selv, til bravour.

A Swan Lake andre akten, Camilla Spidsøe som Odette, den hvite svanen og Melissa Hough som Odile, den sorte svanen. Kostymer Henrik Vibskog. Foto Erik Berg

Hele “A Swan Lake showet” ble innledt i elegant forrykende tempo, med kompaniets mange gode karakterer i en morsom innledningssekvens, hvor Alexander Ekman og hans “crew” har brukt fantasien til å beskrive dagligdagen bak og rundt scenen, her var der gledes utbrudd av alle slags fra publikum som kjente seg selv igjen. I dette benytter Ekman en repitisjonteknikk, hvor han lar oss se de samme variasjoner flere ganger, men med små morsomme variasjoner, dette er gjort med stor eleganse, og i Mikael Karlssons musikalske arrangement av Tsjaikovskij Svanesjøen motiver og komponering av sin egen musikk understrekes disse scener på en førsteklasse måte. – Jeg har lyst å bruke uttrykket “Det er kun fantasien som setter grenser”. Dette følges opp av forteller scenen, som går videre i en avsluttende sekvens, før pause.

Ekman har et utgangspunkt med scenen full av dansere, som står frosset, inntil det hele begynner, dette bilde benytter han som åpnings og avsluttningsbilde med suksess. 

Etter pause er “plaskebassenget” – “Svanesjøen” kommet på scenen. Dette åpner med stillhet og frossete dansere, utvikler seg langsomt, til det blir en forrykende danseopplevelse, – overdådig og meget vellykket lyssatt av Tom Visser.

Midt i denne delen avbrytes “showet” av at Odette – den hvite svane – tolket av Camilla Spidsøe og Odile – den svarte svanen – Melissa Hough som kommer på scenen, og etter en lidt for lang innledning, kommer frem til en dramatisk konfrontasjon.

I denne delen, mangler dessverre lys i den innledende detaljen, hvor først den hvite svanen, og deretter spesielt når den sorte svanen entrer scenen, slik at man ikke helt får med seg hvilken skygge, som er på vei inn og passerer scenen. Jeg oppfatter det slik at Ekman har tenkt seg at dette skal være en dramatisk oppbygging til møtet mellom den hvite svanen og den sorte svanen, men når dette er svakt belyst, oppfattes dette ikke, ihvert fall ikke bakover i salen.

Dette gjentar seg dessverre gjennom andre akten, hvor jeg tror at en følge spott ville ha avhjulpet problemet. Publikum kan ikke se hvad der skjer, dermed falder disse dramatiserende poengene bort. Den lange stillheten, stopper også opp fremdriften i forestillingen,men dette kan strammes inn.

Alexander Ekman´s A Swan Lake med Nasjonalballetten til Mikael Karlssons musikk.. Her fra 2. akten. Foto Erik Berg.

Tilsvarende er der også i første akten en for lang stillhet før skuespillerne kommer igang. Disse to steder, stopper fremdriften opp, og dermed falder den høye stemningen som man har bygget opp i åpningene av hhv første og andre akten. Noe man spesielt i slutten av ande akten sliter med å få opp igjen, selv om innsatsen blant de medvirkende er helt på topp.

Hele Nasjonalballetten er med, iført kostymer signert den danske motedesigneren Henrik Vibskov. I første akten i delikate rosa nyanser. I andre akten ca 147 år senere i moderne versjon. Kostymene fungerer bra. 

På nytt er der mange barn med på scenen, jeg går ut fra at dette er fra Operaens Ballettskole. disse gjør en flott innsats. Blant de mange navn på barn noterte jeg meg med glede enda et lite nytt navn, Gabriel Gudim, (fra Gudim ballett dynastiet), som i første akten er med i den morsomme sekvensen med Nuclear family sammen med Lindsay Craig og Scott Casban som foreldre, som underveis får god ledsagelse av Trashy drag queen – Marco Pagetti. – Svært mange gode karakterer av de 50 medvirkende på rollelisten i første akt, burde ha vært nevnt, men da blir jeg ikke ferdig denne uken med å skrive, for der var det mange gode velformede karakterer.

Alexander Ekman´s A Swan Lake med Nasjonalballetten til Mikael Karlssons musikk kunne.. Her fra 2. akten. Kostymer Henrik Vibskov Foto Erik Berg.

I samspill med danserne og en ekte operadiva, gir skuespillerne Fridtjov Såheim og Jan Gunnar Røise førsteakten et sterkt tilsnitt av humoristisk teater. Her fortelles historien om tilblivelsen av Svanesjøen, slik den kan ha foregått i Bolsjoj-teatret i 1877.

I andre akten fylles scenen med vann – 5000 liter, for å være nøyaktig – og svaner verden aldri før har sett: dansende i vann. Her utspiller også det velkjente dramaet mellom den hvite og svarte svanen seg, og (som nevnt) Odette og Odile rollene tolkes  i andre akten av Camilla Spidsøe og Melissa Hough. Siegfried – prinsen danses av Philip Currell og Ole Willy Falkhaugen.

Den svenske koreografen Alexander Ekman er et internasjonalt navn i dansens verden, kjent og ettertraktet for sin særegne evne til å pare ballett med humor og lekenhet.

“- Hans multitalent vises i at han ikke bare mestrer bevegelsene, men også musikken, lyset og scenografien”, lød en del av begrunnelsen da Ekman i 2010 ble nominert til den nederlandske Zwaan-prisen i kategorien årets mest imponerende danseproduksjon.

Småsvaner regner ned over tubaisten i A Swan Lake 2. akt. Foto: Erik Berg

I orkestergraven sitter Operaorkestret, som under ledelse av Per Kristian Skalstad glimrende spiller flunkende ny musikk som bærer i seg referanser til Tsjajkovskijs originale musikk. Musikken er skrevet av den prisvinnende, newyork bosatte svenske komponisten Mikael Karlsson, Andre akten innledes med en storslagen ouverture, som gjør at stemningen blir høy, mange interessante musikalske detaljer, der er “trøkk på”.

Jeg gjetter på at der også blir “trøkk på” ved billettluken. Kanskje behov for ekstra forestillinger.

Min sidemann (dame) sa: “Dette opplever man (vanligvis) kun i New York”

 

 

Gled dere over video fra applausen fra premieren 26.4.2014 på https://www.youtube.com/watch?v=qBi2aca4EvY    Foto; Henning Høholt

Få et innblikk i tilblivelsesprosessen til A Swan Lake på: https://www.youtube.com/watch?v=uFRQ4aMGsDY

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , ,