Kulturkompasset | critics of culture events

Dinna Bjørn på Pariseroperaen


Dinna Bjørn med Bournonville på Pariseroperaen 

Dinna Bjørn foran Pantomimeteatret i Tivoli i København. Arkivfoto fra 2005: Henning Høholt

av Henning Høholt

PARIS/FRANCE: Nasjonalballettens flotte sjef gjennom 12 år, DINNA BJØRN som senere også var ballettsjef  på for Nasjonalballetten i Helsinki gjester Pariseroperaens ballett med Bournonville.

Hele Norge kjenner Dinna Bjørns romantiske juleballett Nøtteknekkeren, som blant annet ble presentert på TV for et par år siden, og som trofast er på Nasjonalballettens program år etter pr, også som juleballett sesongen 2014-2015. – Det var også hun som første gangen, i 1996/97, programsatte Onegin med John Cranko som koreograf, som nettopp nå har spilt for stappfulle hus på Operaen.

Dinna Bjørn er invitert til å innstudere Pas de la Vestale med to unge dansere fra Pariseroperaen. Dette er i forbindelse med avslutningsgallaen for Bournonville i Biarritz 1. August 2014,  med to dansere fra Pariseroperaens ballett, for det er dèr de to unge dansere fra Pariseroperaen skal danse Pas de la Vestale, med velvillig tilladelse fra ballettsjef Brigitte Lefèvre. Gilbert Mayer, – Pariseroperaens berømte tidligere solodanser er  ballet master i denne sammenhengen for Dinna Bjørn.

Dinna Bjørn. Nasjonalballetten 50 år, 08, foto Henning Høholt

Pas de la Vestale, er en pas de deux, som etter sigende en gang ble danset av Bournonville selv, og som det er sagt at Erik Bruhn nektet å danse fordi den var så vanskelig.

Dinna Bjørn er etterspurt over hele verden, ikke minst som Bournonville ekspert.

Kulturkompasset har intervjuet Dinna Bjørn om hennes virksomhet i den siste tid, og lidt om kommende planer.

Dinna Bjørn forteller:

Jeg har faktisk lige været paa Vaganova Akademiet i Skt. Petersborg og sætte “Konservatoriet” op for afgangseleverne og de næstældste klasser, plus de yngste, der skal gøre “børnestykkerne”! Den skal vises den 11. Juni, saa jeg skal tilbage en ugestid i slutningen af Maj og finpudse. Jeg synes, det er rigtig dejligt, at en organisation som Vaganova Akademiet, med sin egen tunge tradition indenfor ballet, faktisk indser vigtigheden af, at eleverne ogsaa lærer Bournonville. Og saa dygtige, som de jo er, er det interessant at se, at de faktisk har svært ved denne lidt anderledes stil.

August_Bournonville,(1805 til 1879), Bournonville’s mest kjente balletter er La Sylphide (1836), Napoli (1842), Le Conservatoire (Konservatoriet) (1849), The Kermesse in Bruges (1851) and A Folk Tale (Et Folkesagn) (1854)..Bildet er malt i 1828 av Louis Aumont.


Jeg har ogsaa sat Balabilen fra “Napoli” op for English National Ballet School, til deres sommerforestilling i Juli, og skal ogsaa tilbage dertil forinden! Og ved Den Finske Nationalballets Skole har jeg lige været og holde et Bournonville kursus med klasser og foredrag, ogsaa for Junior Kompagniet, som Kenneth Greve har faaet etableret.


Og nu er jeg altsaa i München paa Balletakademiet her og laver “Napoli” pas de six, der skal opføres fire gange i April.
Næste projekt, før Bournonville à Biarritz, er en uge paa Jacob´s Pillow´s Summer School i Juni, hvor jeg både skal undervise og indstudere Bournonville soli for toogtyve særligt udvalgte unge dansere fra kompagnier fra hele verden.
Ja, der er faktisk stadig gang i den – takket være Bournonville! – avslutter Dinna Bjørn intervjuet.

Tivoli i København, præsenterede 20. marts 2013 en ny forestilling på Pantomimeteatret, Den standhaftige Tinsoldat, efter H.C. Andersens eventyr. Koreografi af Dinna Bjørn (i midten), original musik komponeret af James Price (til høyre), scenografi og kostumer af HM Dronning Margrethe (til venstre). Premiere var 29. juni 2013. På billedet viser HMD model af en hovedbeklædning fra forestillingen. Foto: Annet Ahrends.

Men Dinna Bjørn er også en viktig samspiller for HM Dronning Margrethe II i forbindelse med Bjørns skapelse av eventyr balletter til Tivolis Pantomime Teater i København, hvortil dronningen er ansvarlig for scenografi og kostymer. De seneste var  Den standhaftige tinsoldat etter H.C.Andersens eventyr i 2013, og i 2012 Fyrtøyet.

På denne måten medvirker hun til å presentere ballett og pantomime til et millionstort publikum år etter år som besøker, eller ihvertfall passerer Pantomimeteatret under sine besøk på Tivoli i København.

 

Den som gjerne vil se Pas de la Vestale, klikk her: https://www.youtube.com/watch?v=S_mEJpMP5Js

Danset av Toni Lander og Flemming Flindt.

Tagged as: , , , , , , , , ,