Kulturkompasset | critics of culture events

Glitrende Tornerose med Nasjonalballetten


Yolanda Correa og Youl Carreno som prinsesse Aurora (Tornerose) og prins Florimund. Foto Erik Berg.

Nasjonalballetten imponerer stort i Tornerose repremieren på Operaen i Bjørvika. Etter en lang flott sesong med et tett, krevende og variert program, snur Nasjonalballetten fullstendig fra contemporary dance til klassisk, og i dette ligger Nasjonalballettens store styrke. De mestrer begge dele.

Av Henning Høholt, fotos: Erik Berg

OSLO: Fra det komplisserte avanserte dansespråket i nutidskoreografer med verker av Kylian i spissen, som har fascineret publikum. Viser kompaniet nå sin styrke i en briljant fremføring av en av verdens store klassiske balletter Tornerose med bakgrunn i Marius Petipas original koreografi og med tillegg og tilpasninger ved Cynthia Harvey og Janek Schergen, Dette gir seg positivt utslag mange steder, som gjør at det hele flyter enda mer strømlinet enn om dette kun hadde vært Petipa.

Denne Tornerose produksjon hadde sin første fremførelse i den gamle operaen i 2006 i operaen på Youngstorget. I Bjørvika passer den strålende i stor scenebredde, hvor danserne kan bre seg ut, og hvor de har nok danseplass. Dette løfter det hele.

Det er tydelig at der har vært lagt et meget stort, krevende, og vellykket prøvearbeide i produksjonen, stor presisjon i corps des Ballet og i de mange varierte solist avdelinger, hvor opptil 12 solister danser sammen, dette fungerer særdeles godt. Ansvarlig for denne oppsetningen er asisterende ballettsjef Jahn Magnus Johansen.

Line Alsaker praktfull som Carabosse.

Det hele starter flott med presentasjonen av de seks feene, Carolyn Ramsay, Julie Gradette, Lisa Nielsen, Francesca Golfetto, Alexandra Santana og Clair Constant som Syrinfeen, imidlertid løfter det hele seg mange hakk fra og med Carabosses inntreden på scenen, i denne dramatiske krevende rollen er Line Alsaker praktfull, gnistrende farlig, feiende flott, musikalsk. Hun presenterer en helt overbevisende karakter, med alle detaljer på plass, og vi forstår alle hva hun vil fortelle om teinen, som prinsesse Aurora vil stikke seg på, og falle i søvn. Line Alsakers rolletolking er på internasjonalt nivå. Vi kommer tilbake med foto av Line Alsaker.

Tornerose. Foto: Erik Berg

I Blomstervalsen gleder publikum seg pånytt over presisjon og danseglede, dette forteller om en god innstudering.

Divertisementet i siste akten, Bryllupsfesten, inneholder tradisjonelt noen eventyr figurer, I denne produksjonen har man valgt Rødhette og Ulven,  Gry Hermansen og Scott Casban, Hvitt katt og Bestøvlet katt, Christiane Sá og  Niklas Mattsson, begge disse danses sjarmerende. Det tradisjonelle krevende høydepunkt Blåfugl pas de deux med bedårende og meget nette og vakre Emma Lloyd som prinsesse Florine og Gakuro Matsui som Blåfugl fungerer bra. Pas de quattre som innleder akten var et høydepunkt i forestillingen meget inspirert og danset med strålende musikal virtuositet og flott timing  av Francesca Golfetto, Lisa Nielsen, Kaloyan Boyadjiev og Martin Dauchez.

 

Yoel Carreno/pribs Florimund med Syrinfeen på vei til slottet for å vekke Tornerose med et kyss. Foto: Erik Berg

Yolanda Correa strålende som Aurora. 

I tittelrollen som Tornerose – prinsesse Aurora gledet publikum seg meget over flotte Yolanda Correa, senere sammen med hennes sikre og flotte partner Yoel Carreno som prins Florimund. Correa har det lille ekstra som skal til for å løfte en så krevende hovedrolle opp på et høyet internasjonalt nivå, og det var nettopp dette som publikum opplevet først i Auroras uforglemmelige rosesolo sammen med de fire prinsene, gleder det publikum å se hennes utrolig flotte balansekunst, som presenteres med sikkerhet og stort overskudd, høye bein, og hvor forskjellige prinsetyper  Niklas Mattsson som Indisk prins, Philip Currell, Engelsk prins, Dirk Weyershausen, Russisk prins og Andreas Heise som Spansk prins, man har kreert, dette gir koloritt til forestillingen. Dessverre ser det ut som om at et par av prinsene kjeder seg på scenen. Men de gjør jobben bra. Senere i samdansen med Yoel Carreno.  Det må være en stor glede for en så strålende ballerina og ha en så sikker og stø partner, som vet presis hvordan han skal støtte, holde og gripe henne. I tilleg selv danser flott, virtuost og sikkert.

Yoel Carreno /prins Florimund i et elegant svev i Tornerose. Foto: Erik Berg

Kristian Alm er både Catalabutte og senere Gallison, han kan kunsten å forme gode karakterer med eleganse.

Kongen ble godt karakterisert av Kári Freyr Bjørnsson, og som dronningen gledet publikum seg meget over Nasjonalballettens tidligere primaballerina gjennom mange år Beatrix Balasz, hun kan føre seg, tar scenen i bruk, hun ér dronningen. Gledelig å konstatere at den nye ledelse husker på tidligere fortjente medarbeidere i slike sammenheng. Publikum værdsetter dette.

Musikalt meget vellykket.

Boris Gruzin er Torneroses dirigent, dette er et vellykket valg. Det starter meget friskt, og dette svinger, Dansegleden på scenen blir enda bedre når orkestret føler seg godt tilpass, det klang som om orkestret trivdes. Utrolig mange flotte solopartier, unisone partier, som fortalte om et godt forberedelsesarbeide, for selvom man har spilt Tornerose før, er der kommet mange nye musikere til orkestret, og nye solospillere er kommet inn eller rykket opp. Konsertmester er Camilla Kjøl. Jeg manglet en omtale av dirigenten i rollelisten.

Yolanda Correa som prinsesse Aurora. Foto Erik Berg

Vellfungerende scenografi og meget vakre kostymer ved Sandra Woodal. Jeg kunne dog ha tenkt meg et lidt mer forseggjort bakteppe i siste akten. Den kunne ha trengt lidt mer festivitas. Kristin Bredal har lyssatt godt, mange gode stemninger kommer frem, og den gode lyssettingen gjør kostymerne enda vakrere.

Som vanlig med Nasjonalballetten i denne typen store klassiske balletter har man en rekke forskjellige besetnnger, som gjør at mange dyktige dansere får prøvet seg i større og mindre hovedroller, dette er bra. Der er i allt 4 stjerner i rollen som Tornerose/Aurora. Om noen dage skal vi følge opp med omtale av lørdagens besetning med Natasja Jones og Philip Currell i hovedrollene.

 

 

Tagged as: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,