Kulturkompasset | critics of culture events

Jubilee – of 2008 OPERA OPENING, OSLO, FIREWORK



Solveig Kringlebotn, Silvia Moi, Elizabeth Norberg Schulz, Radi stene, Birgiutte Christensen opening DNO&B 120408, foto Tomas Bagackas, copyrigh

OPERA OPENING, OSLO, FIREWORK 2008

“No one can take away from us the memories”?

“Minnerne har vi da lov å ha?”. 

By Henning Høholt,

Fotos: TOMAS BAGACKAS.

The opening of the new operahouse in Oslo, Norway 12th. April 2008, was a remarkable event. After the performance all the Oslo area was pleased by a fairytale firework.

OPERA OPENING, Oslo, foto Tomas Bagackas, 12.4.08

A few days ago it was 4 years jubilee.

Time is running, and after the outstanding builder of the operahouse, operachief  Bjørn Simensen, we have allready had one other operachief, Paul Curran, for a periode, and Per Boye Hansen took over Monday 22. May
.

Operaeleganse, Majesteterne tas imot av velkomstkomiteen, Åpning DNO 120408,foto Tomas Bagackas, copyright,

 

Our excellent photographer and chief designer TOMAS BAGACKAS was present every where, and too for the firework outside. Together with thousands of guests enjoying the entertainment
.

http://www.kulturkompasset.com/index.php?AID=945&TID=1

 

BALLETT OG OPERAFEST

Tekst: Henning Høholt

Fotos: Tomas Bagackas og Henning Høholt

Cristine Thomassen, Kaloyan Boyadjiev, Hedda Staver Cooke og Kristian Ruutu var på scenen på Åpning DNO 120408, foto Tomas Bagackas, copyright,

Lørdag kveld 12. April 2008 fotograferte vi over 1000 fotos på den nye operaen i Oslo. Vi gleder oss over feststemningen, og presenterer i 5 forskjellige reportasjer fotos og tekst fra denne milepælen i Norsk opera og ballett liv.

Reportasjerne er fordelt på denne, som heter Ballett og operafest .Operaeleganse under design vignetten. Videre en kritikk under hhv. Opera og Ballett, samt under Kongelig ankomst. Sist, men ikke minst har vi en kommentar med tittelen Politiske Spradebasser, som er reflekterende på hvordan vi, oss til stede på operaen og publikum, som følger dette på TV og gjennom pressen opplever dette.

http://www.kulturkompasset.com/index.php?AID=907&TID=2

Operabalkongene, applaus, Åpning DNO 120408, foto Henning Høholt, copyright,

Samtidig minner vi om hva som hendte på den kvelden:

Festlig åpning av Oslos nye operahus.

 

Av Henning Høholt

Fotos fra forestillingen: Erik Berg

Fra applauser og rundt arrangementet: Tomas Bagackas og Henning Høholt

 

Edith Roger, og Pål Rieber, Åpning DNO 12.04.08. foto Henning Høholt, copyright,

Den Norske Opera & Balletts nye hjem ble åpnet lørdag kveld med en festforestilling, som både presenterte highlights fra hele operarepertoaret, hvor vi opplevde fremragende gjestende sangere, samt noen av våre aller fremste norske.

Dette ble splittet opp med små morsomme innfall, slik at det ”vanlige” publikum, uten spesiell operainteresse også kunne få glede av dette, dette var nødvendig all den tid at dette var en samproduksjon med NRK, som fylte hele lørdagskvelden i NRK1 til denne begivenheten av stor kulturhistorisk viktighet for hele nasjonen.

Slik forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen formulerte dette bra i sin introduksjon til avslutningen med utdrag fra Den Flyvende Hollender”Har vi ingen kultur, har vi ikke noe å forsvare”.

Operaens del av åpningsprogrammet stod for den mest tradisjonelle delen av programmet med det såkalt ”Sviskerepertoaret”
. Imidlertid var det ballettens 5 urpremierer som var det kunstneriske mest spennende og nytenkende. Mens operadelen var lagt opp som en slags kavalkade over svisker med operasangerne i galla kjoler og kjole og hvitt: Var ballettens innslag rene nye sceneproduksjoner med nye, spreke, iblant meget spreke kostymer, dekor og lys, som understreket at dette er et ballett og opera hus med mange muligheter.

 

Gunnar Staalseth, Oslos populære Oslo biskop. Erling Lae og Jens Torstein Olsen, Åpning, Den Norske Opera, 12.04.08, foto Henning Høholt, copyright,

Før TV produksjonens start gledet publikum i salen med den fantastiske nye akustiskeklangen i Operaorkestrets feiende flotte Forspill til 3.akt av Lohengrin dirigert avHeinz Fricke. Fricke har det lille ekstra, som gir et slikt verk det som trengs for å få det til å klinge. Derpå startet balletten hele showet, slik den også i sin tid gjorde på Hamar da Den Norske Opera ble født. Kristian Støvinds balletturpremiere,  ”I tid og rom” – en ”flytningsballett” til musikk av Edvard Grieg spilt live på piano.

Se omtalen av samtlige ballettpremiererne i en egen omtale under gruppe Ballett her påwww.kulturkompasset.com.

Dette ble etterfulgt av Ragnhild Heiland Sørensen som i internasjonalt format fremførte”Dich, teure Halle, grüss ich wieder” fra Richard Wagners opera Tannhäuser, etterfulgt av en annen like storslått ”sviske” ”Nessun dorma” fra Giacomo Puccinis Turandot, strålende fremført av Henrik Engelsviken. Begge fylte operasalen med stor vellklang, og demonstrerte hvilket flott ”hjemmelag” vi har innen opera.

Til den kongelige ankomst opplevde vi ”Venit Rex” av Arne Nordheim, etterfulgt av ”Kongesangen” i arrangement av Benjamin Britten, som innledes meget svakt og lett sunget av sangsolistene, hvorpå publikum, 63 barns barnekor sammen med solistene sang Kongesangen, meget høytidelig og vellykket. Dirigent Christian Eggen. Hvorpå HM Kong Harald i en forbildelig kort tale erklærte Den Norske Opera for åpnet.

          – – – – – – – – – – – –

 

Kjetil Trædal Thorsen - operaens arkitetk fra Snøhetta t.h. sammen med Einar Solbu m ledsager, Åpning, Den Norske Opera, 12.04.08, foto Henning Høholt, copyright,

Den Norske Operas Orkester innledte den offisielle delen av åpningsprogrammet med den feiende ”Gjestenes inntogsmarsj på Wartburg” fra Tannhäuser, dirigert av Heinz Fricke,etterfulgt av den første utenlandske gjesten, sopranen Maria Guleghina med Ritorna vincitor fra Verdis opera Aida. Orkestret dirigert av Marc Soustrot. Etter Sechs Tänze av JiriKylián, Musikk Mozart, dirigert av Per Kristian Skalstad fulgte barytonen Johannes Weisser og sopranen Silvia Moi i Papagenas og Papagenos duett fra Mozarts Tryllefløyten. Dir. Fricke.

Derpå ”Ebben? Ne andró lontano” fra opera La Wally av Alfredo Catalani utrolig vakkert fremført av  den glitrende sopranen Anja Harteros. Dir. Soustrot. Dette ble fulgt opp av den mørke Kong Philips monolog, ”Ella giammai m´amò” fra Verdis Don Carlos, som publikum for øvrig vil fåoppleve på operaen tilhøsten i en samproduksjon med Metropolitan operaen i New York og Covent Garden Operaen i London, dette verket ledsaget da også en videooverført hilsen fra operajefen på Metropolitan, hvor vår første operasjef i Oslo, Kirsten Flagstad, gjorde så stor suksess. René Pape fremførte dette verket med Fricke som dirigent. 

Utrolig morsomt var Ingrid Bjørnovs gurgling av Giacomo Puccinis ”O mio babbino caro” fra Gianni Schicci, til eget pianoakkompagnement.

 

Ellen Kjellberg Nasjonalballettens tidligere primaballerina sammen med ballettsjefens høyre hånd Irene Schøyen, Åpning DNO 12.04.08. foto Henning Høholt, copyright,

Før pausen opplevde vi i tillegg til en ballett av Christopher Weeldon, Den Norske Operas Barnekor urfremføre ”Bare dragen går fri”, som en vakker og vellykket forsmak på Gisle Kverndokk (komponist) og Øystein Wiik (tekst) opera Jorden rundt på 80 dager, som nå er premieresatt til 31.12.2009. siste kvelden for operasjef Bjørn Simensen. Dette var meget vakkert og ble delikat fremført av operaens siste nyskapning Barnekoret, akkompagnert av DNOs Orkester dirigert av Christian Eggen med harpesolist Ruth Potter (?) på scenen.

 

Slavekoret fra Verdis Opera NABUCCO, foto: Erik Berg

Deretter var vi kommet frem til et av de programpunkter som hele landet sikkert hadde sett frem mot, og som, det være konstatert hermed, ble en stor suksess: ”Slavekoret” fra Verdis Nabucco, med et 450 manns kor satt sammen av sangrepresentanter fra hele landet, meget vakkert fremført, vell avstemt i stemmegruppene, et av høydepunktene i kveldens forestilling. Korinnstuderingen er ved Jan Helge Trøen. Dir. Soustrot.

 

Den Norske Operas Barnekor venter på Kongen, 12.4.08. foto Henning Høholt,

 Operaens Kor og solisteneToril Carlsen, Ingebjørg Kosmo og Thor Inge Falch med å fremføre Champagnekoret fra Flaggermusen av Johann Strauss d.y. ��” Derpå var det pause med rikelig med champagne til alle tilstedeværende.

Etter pause åpnet balletten med en ballett av William Forsythe til Schubert musikk. HvorpåIngrid Bjørnov ved flygelet introduserte Vertskapet, Den Norske Operas solister, og deres stemmegrupper, sopraner, mezzoer, tenorer, baryton og basser. I en sammenhengende tekst, som ga sangerne muligheter for å briljere og presentere seg på en representativ måte. Godt gjennomført, i  en god regi av Hilde Andersen.

 

Dette ble fulgt opp av en briljant finale fra Mozarts opera Figaros Bryllup med gjestesolisterAudun Iversen, Marita Sølberg og Johannes Weisser, sammen med, fra husets faste stab:Hege Høisæter, Kjell Magnus Sandve, Svein Erik Sagbråten, Carsten Stabell, Magne Fremmerlid, Eli Kristin Hagen, Ingebjørg Kosmo og Silvia Moi. Dir. Soustrot
. Regi Hilde Andersen. 
Morsomt og meget vellklingende.

 

Trioen fra tredje akt av Richard Strauss: Rosenkavaleren, ”Hab´mir`s gelobt”, ble blendende vakkert fremført av en fornem trio, Birgitte Christensen som Feltmarskalinnen, Randi Stene som Octavian og Elizabet Norberg- Schulz, dirigert av Heinz Fricke.

 

Kristian Ruutu, ballettsolist og Espen Giljane, ballettsjef, Åpning DNO 120408, foto Henning Høholt, copyright,

”Ågots fjeldsang” fra Waldemar Thranes syngespill et Fjeldeventyr, som regnes som den første norske opera, ble vakkert og sprudlende fremført av Solveig Kringlebotn, med både ku-lokk og alt som hører med, deriblant Neverlur på scenen spilt av Gaute Vikdal, samt DNO orkester dir. Eggen. I dette bilde opplevde vi et av operaens gamle vakre baktepper, fra balletten Brudeferden i Hardanger fra rundt 1980.

Fra scenen introduserte operasjef Bjørn Simensen et gjestespill fra operaen i Cape Town, hvor de to flotte solister Nicole Cabell og Fikile Mvinjelwa fremførte ”Bess, you is my woman now”, fra George Gerswins opera Porgy and Bess, som Norge har en spesiell link til ved at den første Bess, Ann Brown bosatte seg i Norge, og etter hun selv reduserte på sin egen sangvirksomhet og etter hvert sluttet som aktiv operasanger har virket som sangpedagog for noen av våre aller fremste sangere bl.a. Elizabeth Norberg-Schulz, Trond Halstein Moeog Bente Marcussen. Simensen sendte en hyllest opp i salen til Ann Brown, som var vakkert til stede i salen, som alltid elegant, og med glede ok imot publikums hyllest. Operaen Porgy and Bess åpner operasesongen høsten 2008 med et gjestespill fra operaen i Cape Town.

 

De unge kingelige, gledet også med nærvær til denne stor begivenhet i Norges kulturhistorie, for første gangen et eget opera - og ballettbygg i hovedstaden: Sveriges kronprinsesse Victoria, sammen med Norges kronprinspar Mette Marit og Haakon, Åpning DNO 120408, foto Tomas Bagackas, copyright,

Derpå var det duket for drikkeviser, først utdrag fra Verdis Otello med kor og med solisteneTrond Halstein Moe, Thor Inge Falch og Svein Erik Sagbråten.  Etterfulgt av en sang fraOffenbachs La Perichole, morsomt fremført av to beduggede damer Toril Carlsen og Hege Høisæter, i norsk oversettelse ved Wilhelm Dybvad. Derpå gledet vi oss over en drikkevise fra Geir Tveits Jeppe på Bjerget med Magne Fremmerlid, Carsten satbell, Torill Carlsen, Ingjerd Oda Mantor, Hege Høisæter, Kjell Magnus Sandve og Trond Halstein Moe, og sluttet av denne fuktige avdeling med Musettes valse arie fra La Boheme med Eli Kristin Hagenmeget vakkert syngende som Musette,  og med Ragnhild Heiland Sørensen som Mimi i samsang med noen av de foran nevnte, samt Johannes Weisser som Schaunard og Henrik Engelsviken som Rodolfo. Dette klang vakkert med DNOs orkester dirigert av Soustrot  regi av Heidi Bruun Neergaard.

 Etter kveldens siste og morsomste ballett innslag Lightfoot/Leons ”Skew Whiff” til musikken fra Rossinis Den Tyvaktige Skjære, introduserte forvarsministeren, som ovenfor nevnt, kveldens siste programsatte nummer, et utdrag fra Richard Wagners Den flyvende hollender, med Terje Stensvold, som nå gjør internasjonal karriere i en alder av 65 år(?) i store barytonrollerover hele verden, ikke å forglemme en forbildelig Wotan i Ringen på Stockholmsoperaen, sammen med en annen av våre store internasjonale norske navnTurid Karlsen som Senta. I tillegg fremførte herrekoret Matroskoret”. Dir

34 viagra kaufen preis penile corpus cavernosum (corporal smooth muscle)..

Symptoms are viagra for sale the time) Almost.

• Consider psychosexual/coupleThe first step in the management of the patient with ED is cialis prescription.

. Marc Soustrot. Dette ble akkompagnert av deler av Hollenderens hjemkomst på video, med bilder fra operaens omgivelse, med den flotte Statsråd Lemkuhl og et forrykende festfyrverkeri, som ble fremført fra 3 steder rundt Oslo fjorden, et syn som etter sigende ble overværet av tusener av tilskuere fra land.

Selvsagt hadde man forberedt et ekstra nummer etter den lange og vellfortjente applausen fikk vi ”Make our garden grow” fra Leonard Bernsteins opera Candide. Dirigert avMarc Soustrot med solistene Silvia Moi og Kjell Magnus Sandve.

En strålende åpningskvelden var ovre, inne i salen, men utenfor ble der servert mat og drikke til alle tilstedeværende, og der var ball i to saler til langt på natt, hvor til og med operasjefen var sangsolist.

 

-Selvsagt var der bakgrundsmusikk til middagen etter den praktfulle Åpning av Den Norske Opera, 12.04.08, Milan Petrovis, pianist gjennom årtier ved Den Norske Operas Ballettskole tryllet ved flygelet,foto Henning Høholt, copyright,

Kveldens sammenhengende regi var ved Bentein Baardson, dette var helt igjennom vellykket. Hans evne til å se at det trenges små morsomme innslag for å få dette til å flyte ble gjort ved bl.a. å la mimikeren Martin Hasselgren være forestillingens ”Hoffnar”, samt å la de fire Nordic Tenors synge introduksjoner til en rekke ministre, som forbildelig kort, kom med en kommentar fra sitt departement, som førte direkte inn i deres introduksjon av det følgende nummer.  Videre likte jeg både Ingrid Bjørnovs gurgling av ”O mio Babbino Caro”, og senere hennes presentasjon av husets sangsolister. Hege Schøyens innslag ”Det refuserte operaidolet” var en liten komiperle.

OPERA OPENING, Oslo, foto Tomas Bagackas, 12.4.08

 

Se også vår kommentar Politiske Spradebasser:

Politiske spradebasser.  Bentein Baardson hadde lagt til rette for at både statsminister, kulturminister, finansminister og forsvarsministerskulle komme med en kort tale som munnet ut i en presentasjon av det derpå følgende nummer. Dette fungerte for så vidt utmerket og var kort og godt. Imidlertid blir dette svært mye utidig partireklame, slik at noen rundt om ved TV skjermene nok fikk dette galt i halsen. Fordi ministrene opptrådte på en måte slik at det nye operahuste, det nesten var noe de hadde gitt til folket og betalt av egen lomme. Selv om Kirsti Halvorsen forenklet dette noe ved å fortelle folket at om huset står i 100 år, da vil operahuset koste hvert enkelt medlem av befolkningen 7 kr. pr. år.Det er min oppfattelse, at om man følte at man var nødt til å ha forskjellige presentatører da burde man ha valgt kultur personligheter.“BUKKENE OG HAVRESEKKEN”Imidlertid, vi vet at Bentein Baardsen er god til å markedsføre seg selv, dette er kanskje hans måte å holde sin egen forretningsvirksomhet med offentlige kroner i gang på.  For han skal vell fortsette med å bli privilligert med store norske prosjekter, slik som OL og Peer Gynt i Kairo fremover. Leser man gjennom programmet til operaåpningen, der figurerer Bentein Baardsen styremedlem i DNO&B. Jeg ser dette som å sette 2Bukken til havresekken”. Når i tillegg operaens styreformann Ellen Horn er tidligere Arbeiderparti kulturminister, da lukter dette for mye partireklame. FY.          Dette er ikke noen kritikk av Baardsons glimrende regissør arbeide, den tar jeg gjerne hatten av for, men at man i Norge ikke ”tørr” gi slike krevende oppdrag til andre
. Det likner på monopolisering eller forfordeling. Får andre regissører ikke slike oppdrag, da har de ikke mulighet for å vise at de kan dette. Hvorfor er et slikt stort oppdrag ikke lagt ut på anbud? Hvem tar avgjørelsen for å tilby slike kostbare og arbeidskrevende regioppgaver? 
Navlebeskuende distrikspolitikk. Vi vet at operaen er hele Norges opera, derfor behøver man ikke å vise delvis elendige små snutter med presentasjoner av lokaloperaene i Halden, Brumundal, o.s.v. spesielt når man glemmer f. eks. operaen i Trondheim, Opera Sør Kristiansand. Der var behov for å kutte i programmet, der kunne ministrene ha blitt kuttet og disse lokalinnslagene, da hadde man nærmet seg en brukbar lengde på programmet.

 

Henning Høholt, the last night in the old operahouse DNO Oslo, Teppefall 07, foto Tomas Bagackas,

Samt de to serier Operafest på Opera, Kongelig ankomst, samt Operaeleganse på Design. m.m.

Tagged as: ,